Avatar billede arnar Nybegynder
14. august 2003 - 19:32 Der er 11 kommentarer

switch eller router, at dele internetforbinelse

At dele en bredbands internetforbindelse Mac + PC    150 point fra arnar
Jeg ønsker at dele en bredbands internetforbindelse (Firkantnet på Nørrebro) til 2 computere, PC m.XP-pro og Mac m.OS 8.6 - Jeg har lige købt en 10/100 mb. switch og netværkskabler til maskinerne - men eftersom der ikke kom nogen ledning med switchen (til datastik i væg) er jeg lidt i tvivl om at jeg har forstået hvordan jeg gør det her.  Mangler jeg kun stik til switchen eller er det en router som jeg skulle have skaffet mig ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. august 2003 - 22:00 #1
Switch og router er den samme betegnelse, fordi switchen fordeler data på netværket.
Du tænker sikkert på forskellen mellem en hub og en switch, og du har helt klart valgt
den bedste løsning.
Alle netværkskabler skal gå fra switchen/routeren og hen til hver eneste computer, så jeg
forstår ikke rigtigt hvad du mener med et datastik i væggen.

/per
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 22:44 #2
En router og en switch har ikke mere tilfælles en en Boeing 747 og
en storebælts færge.

Du kan formentlig bruge  både hub, switch og router.

Switch vil i nogle sammenhænge performe bedre end en hub. Jeg tror
næppe at det vil gøre nogen forskel i din konfiguration.

En router er noget helt andet. Den har en IP adresse på ydersiden
og en IP adresse på indersiden. De typiske hjemme routere understøtter
NAT og diverse firewall funktionaliteter og kan derfor bruge stil at højne
sikkerheden.

Der er mange som kører med en switch. Men du skal sikre dine maskiner
rimeligt godt når du ikke har en router med NAT foran.
Avatar billede skau Nybegynder
15. august 2003 - 10:07 #3
En hub kan aldrig køre hurtigere end 10 halv duplex, derfor vil dit lokale lan heller ikke køre hurtigere hvis du vælger en sådan.
Med en switch kan du normalt køre 100 fuld duplex på dit lan og så køre så hurtigt som din internetforbindelse ellers tillader det ud af huset.

Men om du skal bruge en router eller en switch kommer an på hvad du har i "stikket i væggen" for hvis du har fået tildelt et privat LAN skal du bare have en switch - hvis det kun er en enkelttilslutning skal du enten sætte en router og en switch op eller sætte en maskine med to netkort i "stikket" og så dele netværksforbindelsen herfra, Dette kræver dog at maskinen tilsluttet "Firkantnet" altid er tændt.
Jeg kender ikke firkantnet, men hos teledk leverer de routeren og du får et privat LAN så flere maskiner kan se internet.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2003 - 10:33 #4
Det er jo direkte forkert.

Man kan sagtens købe en hub der kan køre 100.

[det bliver nok sværere at købe en hub der ikke kan køre 100 idag !]
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2003 - 10:35 #5
Og jeg forstår ikke helt hvad du mener med:
  kommer an på hvad du har i "stikket i væggen"

De 2 slags forbindelser:
  PPPoE
  ethernet
er begge ligeglade med om det er en router eller en switch.

Du må tænke på antal IP adresser. Hvis ens forbindelse kun tilbyder
en enkelt IP adresse og man skal have flere maskiner på, så
skal man bruge en router.
Avatar billede skau Nybegynder
15. august 2003 - 10:46 #6
Ja måske men du kommer aldrig over halv duplex - og alt andet end lige er 10 fuld duplex for det meste hurtigere end 100 halv duplex
Avatar billede skau Nybegynder
15. august 2003 - 10:54 #7
Angående forbindelser - så kan det jo tænkes at udbyderen (som jeg ikke kender) stiller en router og foran hans tilslutnign - i det tilfælde er det nok med en switch da de så laver PAT (og ikke -NAT) for ham.

Hvis de ikke gør - skal han enten bruge en router eller en maskine der kan route for ham - jeg er Cisco CCNA men uden info om hvad udbyderen stiller til rådighed er det ikke nemt at rådgive
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 11:33 #8
Skal vi for en god ordens skyld ikke lige tage forskellen på en HUB, en switch og en router.

HUB og switches hører til på et Ethernet og har umiddelbart intet med IP trafik at gøre. På et ethernet (som er det netværk de fleste trækker hjemme i huset) har alle enheder en såkaldt MAC adresse der som regel er manuelt "brændt" ind i de forskellige enheders netkort. På Ethenettet sendes data så rundt mellem dem via disse adresser. Hvis man vil sætte mere end to maskiner sammen er det nødvendigt med en fordelerboks. Her kan man anvende enten en HUB eller en switch. En HUB tager simpelthen alt det data den modtager og sender det ud igen på alle sine porte. En switch derimod undersøger lige hvilken enhed der står til at modtage de angivne data og sender det så kun ud på den port hvor maskinen det er beregnet til står. En switch er derfor lidt hurtigere hvis man har mange maskiner der står og komunikerer med hinanden. I et almindeligt hjem hvor man kun har få maskiner og det som regel er en enkelt der trækker det meste af læsset er der strengt taget ingen grund til at købe en switch. En switch bruger nemlig en del mere strøm på at åbne hver eneste datapakke og finde ud af hvor den skal sendes hen.

Når man så begynder at sende IP-trafik afsted kommer routeren ind i billedet. En router sørger for at sende den IP trafik den modtager ud eller ind alt efter hvilken IP adresse man ønsker.

Så en router sender IP-trafik (hvis det altså er en IP-router) mellem netværk og en switch/HUB sender data rundt på dit lokale Ethernet.
Avatar billede hcm Nybegynder
15. august 2003 - 11:37 #9
Men, det er fjollet at købe en hub, da en switch er billigere.
Det mest optimale er nok en router med indbygget switch.
De kan fås til ganske rimelig penge: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674667895
Avatar billede hcm Nybegynder
23. august 2003 - 12:18 #10
Lukketid??
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 22:16 #11
Er der nogen ?