Avatar billede arnar Nybegynder
14. august 2003 - 19:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

At dele en bredbands internetforbindelse Mac + PC

Jeg ønsker at dele en bredbands internetforbindelse (Firkantnet på Nørrebro) til 2 computere, PC m.XP-pro og Mac m.OS 8.6 - Jeg har lige købt en 10/100 mb. switch og netværkskabler til maskinerne - men eftersom der ikke kom nogen ledning med switchen (til datastik i væg) er jeg lidt i tvivl om at jeg har forstået hvordan jeg gør det her.  Mangler jeg kun stik til switchen eller er det en router som jeg skulle have skaffet mig.
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 19:33 #1
Alt efter hvordan din internet udbyder har sat tingene op, skal du tilpasse udstyret.
Hvis du har 2 IPer eller flere til rådighed, kan du bare slutte Switchen til dit Modem og så ellers de 2 maskiner til Switchen. Så får de hver deres IP, færdig slut.

Hvis du kun har 1 IP til rådighed, vil jeg anbefale at du henter SyGate fra www.sybergen.com
Det installerer du på PCen og så deler du internettet med det.
Kabeltilslutningen er den samme i begge tilfælde.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 19:34 #2
Man kan sige at løsningen med SyGate er fin i begge tilfælde.
Eneste "problem" er at Windows maskinen skal være tændt for at Mac'en kan komme på.

Det kan dog løses ved at du sætter Mac'en til "Automatisk IP" (Dynamisk, ikke fast).
Så skal du bare starte Mac'en, så kommer den på HVIS Windows maskinen IKKE er tændt når du starter Mac'en.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 19:36 #3
Hvis din Switch har en Uplink port, hvilket den har (?), så sætter du bare stikket fra Modem'et til den port, altså Uplink.
Måske der sidder en lille knap på din Switch, i så fald skal du trykke den enten ud eller ind så porten, som kan sættes til almindelig eller uplink, bliver sat til at være uplink.

Håber det gav svar på dit spørgsmål.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 19:37 #4
Kort sagt så er der ikke nogen grund til at kaste et par tusinde efter en Router, hvis du kan bruge en af ovenstående løsninger.
Ingen tvivl om at en Router-løsning er det optimale, men også det dyreste.

Det en Router gør er faktisk stort set det samme som SyGate.

Mvh
Kunze
Avatar billede arnar Nybegynder
14. august 2003 - 19:41 #5
Tak for hurtigt respons

mhv.

Arnar
Avatar billede oneskarvonly Nybegynder
14. august 2003 - 19:44 #6
Jeg vil nu hellere undersøge om du kan nå at bytte den købte switch. Og så investere i f.eks. denne: http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrfw/netlsbefsx41.html så er du sikker på at din løsning virker under alle omstændigheder. Og desuden har denne router indbygget firewall så du ovenikøbet får større sikkerhed.
Avatar billede oneskarvonly Nybegynder
14. august 2003 - 19:45 #7
- tak for hurtig lukning af spørgsmålet :-(
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 20:53 #8
Jeg vil ikke mene at en router til den pris er brugbar.
Men smag og behag. :)

Min løsning er ihvertfald brugbar.

Tak for point!

Mvh
Kunze
Avatar billede oneskarvonly Nybegynder
14. august 2003 - 20:56 #9
Hvad mener du med: ikke brugbar?  (jeg har den selv)
Avatar billede kunze Nybegynder
14. august 2003 - 21:06 #10
Jeg har kun ringe erfaring med routers, men generelt har mange problemer med de billigere modeller.

Men jeg vil trække min udtalelse tilbage. :o)

Mvh
Kunze