Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
14. august 2003 - 16:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CRC-error!?

Vær hilset, eksperter.

Jeg har på det seneste......ja det vil faktisk sige mange måneder haft problemer med min computer. Jeg købte min computer for et par måneder siden (2.8 Ghz P4) og den kørte perfekt. Et par uger efter fik jeg problemer med at mine ISO-filer ikke virkede i Daemon tools. Jeg fik CRC-fejlen. Jeg troede selvfølgelig bare at mine ISO-filer var i stykker, men jeg fik senere hen problemer med alle programmer jeg skulle installere og for den sags skyld også ZIP-filer.

Jeg formaterede hele min computer og pillede at ekstra harddiske fra og sad tilbage med en ren Maxtor 80Gb harddisk. Jeg har nu kørt med computeren i et par uger og oplever allerede fejlen igen. Jeg har f.eks. lige downloaded 3dMark2003 og jeg får CRC-fejl når jeg prøver at installere den.

Greendata sagde at jeg skulle prøve PowerMax og det gjorde jeg - den fandt ingen fejl........

Hvad gør jeg....min computer funker ikke....er der nogen der har forstand på denne CRC-fejl og hvad den skyldes? Er min Maxtor bare i stykker?

Hjælp....
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
14. august 2003 - 16:58 #1
mon ikke det snarere er din ramblok der har nogle defekte ramkredse?!
prøv et ramtest program
www.download.com
Avatar billede halifax Nybegynder
14. august 2003 - 18:25 #2
Det anbefalede program på E.dk plejer at være memtest86
www.memtest86.com

Pak .zip ud, kør install.bat som prompter for en diskette.
Start op på disketten og kør din(e) tests.  Vær beredt på at det kan tage tid. Læs readme filen.
Avatar billede president Nybegynder
15. august 2003 - 09:06 #3
De ram test som findes er ikke altid pålidelige.... En måde man kan teste sine ram på er at installere Windows XP. Ofte vil XP komme med en blår skærm under installationen, hvis de fejler noget.
Hvis du først prøver det, prøv så med nogen andre ram eller Hvis du har to ram kredse i så tag den ene ud og forsøg igen.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. august 2003 - 09:09 #4
Jeg havde nogenlunde samme problem med at udpakke visse filer, der i blandt .rar og .zip filer.

Jeg spurgte flere ad og de forslog mig at hente den nyeste Winrar og benytte den (på daværende tidspunkt benyttede jeg WinAce).

Efter at jeg havde hentet WinRar (Tror det pt. er 3.11 jeg kører med) så var de ringen problemer.

Så mit råd:

Prøv at hent den nyeste vers. af WinRar og se om det ikke skulle løse dit problem. Mine CRC fejl forsvandt ihvert fald =)
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
15. august 2003 - 15:18 #5
Jeg har prøvet at hente Memtest 3.0 og den har kørt i 20 timer nu!!! Den er ikke færdig!!

Jeg har oplevet blåskærme plus at den har genstartet underopstart nogle gange. Den stod noget med lagring af fysisk data....ved ikke lige hvad det er.

Hvor lang tid tager det der Memtest???
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
16. august 2003 - 10:34 #6
Okay, nu har jeg kørt Memtest86 i 39 timer og synes efterhånden det må være nok.

Hvis jeg går ind i "Error summary" skriver den følgende:

Test : 0          Errors : 0
Test : 1          Errors : 14848
Test : 2          Errors : 4461
Test : 3          Errors :
Test : 4          Errors :
Test : 5          Errors :
Test : 6          Errors : 22448
Test : 7          Errors : 29401
Test : 8          Errors : 0
Test : 9          Errors : 0
Test : 10        Errors : 0
Test : 11        Errors : 0

Udover det står der også noget medsamlet antal fejl, da den har kørt over 200 tests er tallet selvfølgelig meget stort: 6067778

Betyder dette at der er fejl i mine ram??????

I så fald, kan dette være skyld i mit problem??????
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 14:34 #7
Må sandelig sige, at du har været ihærdig og tålmodig med 39 timers test.  :)
Har ikke selv større kendskab til programmet. Men er der ikke en hjælpefil eller readme fil, der forklarer hvad Errors ved de forskellige testnr. betyder.

Umiddelbart vil jeg antage, at errors betyder at der er eller kan være noget galt. Men tør ikke udtale mig om, hvor alvorligt det kan være.

Næste skridt kunne være om du har andre RAM blokke at skifte med for at teste om fejlen stadig optræder. Eller at kunne låne RAM, der passer fra en kammerat for at prøve dem.

Du oplyser at have købt pc'en for et par måneder siden. Hvad med garantien på den? Har du overvejet reklamation over for sælger?
Avatar billede jara06 Nybegynder
16. august 2003 - 14:37 #8
Jeg holder også mest på teorien med defekte ram. Prøv evt at se om du kan pille dem begge ud og proppe en helt anden (evt ny) blok i istedet.
En anden mulighed kunne måske være harddisken .. Men Then again. Hvad ved jeg :)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2003 - 14:57 #9
jara06 - Du bidrager absolut ikke med noget nyt i det "Svar" du lægger. Du bør kun deltage med et svar, hvis du har noget nyt at tilføje. Ellers nøjes med en kommentar.
Alt andet virker blot som et forsøg på at få del i de uddelte point. Useriøst!
Avatar billede jara06 Nybegynder
16. august 2003 - 15:08 #10
1. Hvis en kommer med at lang teknisk forklaring, og en anden kommer med en forklaring alm bedstemødre kan forstå, og den tekniske kommer først. Hvem bør så få pointne når bedstemor skal bestemme sig ?

2. Hvor i svar/kommentare over mig, ser du nogen der foreslår harddisken som alternativ fejl (udover han selv nævnte det) ?

3. Det virker mere som i firmakredse, når et firma har en kunde, er de bange for at andre snupper kunden. Du virker bange, som om han vil give mig point for et svar.

Jeg kom med en kommentar og et bud på hvad der er galt, og så er det op til ham at vurdere hvem der har været mest behjælpelig i denne situation. Måske er et teknisk svar rigtigt, men uforståeligt, og så vil det mere (også rigtige) pædagogiske svar få point.
Jeg har ingen intentioner om at stjæle point. Jeg prøver at hjælpe, med min egen erfaring og vurdering.

sorry for stavefejl ol.; jeg er snotforkølet og verden køre rundt. Ikke fedt i en sådan solbefængt weekend :(
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. august 2003 - 04:17 #11
hvis jeg har ret i mit første indlæg har jeg ret til alle point. men hvis du gerne vil gi  til andre, er det mere end fint for mig :)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. august 2003 - 13:36 #12
metal_h - Første del af dit indlæg ovenfor er sandelig nyt at se fra din side  *GG*    Ku' derfor ikke lade vær' at skrive.  :)
Du plejer at optræde pænt afdæmpet, også i pointjagt. Men du har da ret i indlægget.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. august 2003 - 13:42 #13
hehe jeg var også pææææn stiv da jeg kom hjem inat ;)
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
18. august 2003 - 20:32 #14
Jeg har sendt computeren ind til producenten, og så må vi jo bare vente og se hvad de finder ud af....
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
01. september 2003 - 17:27 #15
De skiftede min ram og computeren kører nu....tak Metal_Hansen
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. september 2003 - 18:15 #16
så siger jeg tak for point