Avatar billede darkside Nybegynder
11. august 2003 - 15:04 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Søger Person med erfaring inden for rep af computerskærme

Heysa, der skulle vel ikke sidde en rigtig ekspert her, der har en del viden og udstyr til at lave en 21" Skærm ?

/DS
Avatar billede morten_leth Nybegynder
11. august 2003 - 15:45 #1
kør ned til din lokale edb rep. eller el-tekniker... og prøv der... tror du får mere held... okay det er jo så også sikkert dyrere... men det går sikkert hurtigere...
Avatar billede darkside Nybegynder
11. august 2003 - 15:47 #2
Er prøvet, Expert havde skærmen i 4 måneder, de fattede intet, det svære ved det hele er at man ikke kan skaffe en tegning over printet i den.

Kender desværre ikke lige andre, og vil faktisk hslst ha den lavet ved en privat, så slipper man oxo for alt det fusk!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2003 - 21:20 #3
hvad er fejlen på den?
Avatar billede darkside Nybegynder
11. august 2003 - 21:22 #4
Den giver bare et klik når den forsøger at tænde, nogengange kan man være heldig den tænder, men den går somregel ud igen, ligesom der er et eller andet der ikke kan holde spændingen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2003 - 22:36 #5
hvis der kommer billede på inden den går ud kunne det være kolde lodninger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2003 - 22:36 #6
men som altid når det drejer sig om monitorer, så mangler man et diagram og det er et must.
Avatar billede evildon Nybegynder
12. august 2003 - 09:41 #7
Det kan lade sig gøre at lave den uden diagram, men det kommer lidt an på hvad der er galt.
Grunden til at det er lidt et problem bare at lave en skærm er jo også at det mange gange koster mange penge at få et diagram hvis det overhovedet er muligt.
Feljen her kunne, som det er blevet sagt, være kolde lodninger, men det kunne også være en power fejl.

Det kan godt være det er billigere at få skærmen lavet privat, men man skal også tænke på at på et rigtigt værksted er der også garanti på reparationen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2003 - 10:15 #8
en anden grund kan være den, at en monitor ikke er særligt servicevenlig.

Jeg har selv et par monitorer, hvoraf den ene helt sikkert har kolde lodninger, men jeg orker ikke at rode med dem pga. pladsmangel.
Avatar billede darkside Nybegynder
12. august 2003 - 11:54 #9
Skærmen er blevet lavet uden et diagram før, så jeg ved det kan lade sig gøre, det var en B&O tekniker der lavede den sidste gang den gik død.

Det er kun nogen gange der kommer billede når man tænder den, de fleste gange giver den bare et klik og går så ud igen
Avatar billede president Nybegynder
12. august 2003 - 16:55 #10
Jeg har før oplevet at klikken kan skyldes Højspedningen i skærmen, som er gået i stykker
Avatar billede darkside Nybegynder
12. august 2003 - 17:01 #11
Den klikker kun 1 gang, ligesom den prøver at tænde billedrøret, men det lykkes ikke, og så giver den endnu et klik når et relæ slår fra.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2003 - 22:48 #12
klikket man hører er PSU'en der lukker ned.

da jeg i sin tid rep. TV havde man også den slags PSU der slog fra, det kunne skyldes at EHT var kortsluttet, at der var kolde lodninger, især omkring EHT-tranformatoren, men trods alt var det nemmere at ha' med at gøre.

PSU=strømforsyning
EHT=højspænding
Avatar billede darkside Nybegynder
12. august 2003 - 22:56 #13
Dvs hvis jeg skilder skærmen ad, og får lodet alt igennem, er der måske en chance for den kommer til at virke ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2003 - 23:26 #14
du kan prøve at begrænse det til i første omgang transformatoren (EHT) og ellers se efter om noget ser ud som kolde lodninger.
Det er som regel omkring de steder, hvor der udvikles varme.
Avatar billede darkside Nybegynder
13. august 2003 - 10:23 #15
Jeg vil prøve at få min ven til at kigge den efter, er sådan en defekt kold lodning nem at se eller ?
Avatar billede evildon Nybegynder
13. august 2003 - 10:31 #16
Det er lidt forskelligt, men hvis det er ved EHT skulle den være nem at se.
Avatar billede darkside Nybegynder
13. august 2003 - 10:35 #17
Vil høre ham når han kommer hjem engang, kan faktisk godt få det til at passe at det er en samling kold lodninger, fordi før i tiden når skærmen havde været slukket var den meget svær at få til at tænde igen..

Detr er vel bare de lodninger det er blevet værre så skærmen slet ikke kan tænde, lyder det ikke meget sansynligt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 11:07 #18
kolde lodninger har det med at blive værre og jo længere man venter, desto varmere bliver de for til sidst at slippe forbindelsen.
Det er nok at en lodning slipper.
Avatar billede darkside Nybegynder
13. august 2003 - 11:09 #19
Mange tak, jeg vil få det tjekket, ellers vender jeg tilbage ;)

Eller har lige et spm mere, for at fjerne bundpladen i skærmen skal der fjernes sådan en sugekop der sidder fast på billedrøret, hvordan gøres det nemmeste uden at smadre noget ? ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 11:15 #20
jeg plejede at bruge en skruetrækker der stikkes ind under sugekoppen og hvis der ikke har været højspænding på fornyligt kan du tage fat i sugekoppen med den anden hånd og vippe den ud, der sidder som regel 2 eller 3 kroge inden under og de skal lirkes fri.

Der skal meget til at smadre billedrøret.
Avatar billede darkside Nybegynder
13. august 2003 - 11:16 #21
Der har været spænding på fornygeligt, kan jeg godt gøre det på samme måde ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 11:16 #22
skruetrækkeren skal blot bruges til at der kommer luft under sugekoppen, ikke til at brække noget med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 11:19 #23
hvis det er et par dage siden er spændingen nok faldet en hel del.

husk nu at tage 22oVolts stikket ud og når du har fået den løs kan du lige røre ved noget stel med krogene, så er du sikker.
Avatar billede netpxg Nybegynder
13. august 2003 - 11:20 #24
Prøv at støvsuge den inden du svinger loddekolben, støv kan være skyld i at højspændingsdelen ikke virker
Avatar billede darkside Nybegynder
13. august 2003 - 11:20 #25
Okay mange tak ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2003 - 11:22 #26
netpxq> så skal der være meget støv omkring EHT og god portion fugtighed i luften.

Jeg tror mere på kolde lodninger.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
17. august 2003 - 22:20 #27
Endnu en grund til at det er vanskeligt at reparere skærme er at komponenterne er mærket specielt til producenten for at undgå at vi andre skal have en chance. Jeg har selv lige repareret en 20 tommer ved at købe en magen til med en anden defekt og flytte et printkort fra den ene til den anden.

Hvad er det for en? Måske kan nogen skaffe en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. august 2003 - 23:39 #28
elektrolytter og modstande kan erstattes af standardkomponenter, men IC er mange gange specialdesignede, så her må man give op.
Avatar billede darkside Nybegynder
18. august 2003 - 07:17 #29
Jeg har haft en til at kigge på skærmen, han siger det er højspændings trafo'en der er halvdød, og et par switch transitorer der er helt døde, eller noget i den stil, har ikke så meget forstand på det! :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. august 2003 - 10:11 #30
det er muligt at linietrafoen kan svigte periodisk, men den ville med garanti ikke starte i perioder med defekte halvledere (switch transitorer).

Men med en periodisk defekt linietrafo ville jeg nok sige Goodbye til den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2003 - 10:24 #31
takker for pointene..