Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 13:59 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan grafikkort være synderen?

Hejsa,
Jeg har lige investeret i nye dele til computeren og fik den samlet og alt var tilsyneladende fint, indtil jeg tændte for den...
Den starter fint nok op, men på et eller andet vilkårligt tidspunkt fryser den eller genstarter. Jeg har prøvet adskillige tests, blandt andet på RAM, men der er tilsyneladende ikke noget galt... Efter at have læst et svar herinde vedrørende spy-ware, installerede jeg ad-aware og i aftes havde jeg ikke nogen som helst problemer. Derfor er spørgsmålet måske unødvendigt, men vil jo gerne have nogle ideer, hvis der skulle gå noget galt igen og jeg bare var heldig i går aftes...

Min konfiguration er følgende:

CPU: AMD XP2600+
MB: ASUS A7V8X
RAM: 512 mb Samsung DDR PC2700
HD1: 120 GB Maxtor Diamondmax+9
HD2: 40 GB IBM (gammel og kan ikke lige huske modellen...)
Lyd: SB Live!
Grafikkort: ATI Radeon 64 mb DDR VIVO
PSU: 400 Watt
Derudover er der selvfølgelig netkort, køler m.m.

Spørgsmålet går så på: Er grafikkortet for gammelt til at fungere med de øvrige dele?? - jeg troede egentlig ikke der var noget problem i at bruge det og jeg har ikke brug for noget større, men i starten virkede det som om at det kun var når jeg gamede det crashede...
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:02 #1
Hvor varm bliver bundkortet? Tror ikke det har noget med grafikkortet, kører du windows xp så prøv at slå auto genstart ved blåskærm fra... og så se hvad fejl du får..
Avatar billede toocool Nybegynder
31. juli 2003 - 14:03 #2
Tror ikke på dit grafikkort er for gammelt, men selvfølgelig kan det være def.

Har du prøvet at reindstallere windows?

Og hvor meget af dit hardware er nyudskiftet?
Hvis dit mobo er nyt, er det sjældent du kan slippe for en reindst.
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:04 #3
MB er ca. 40 og CPU er ca. 50 grader - jeg kører Win2000 men har slået autogenstart fra, den opfører sig på samme måde...
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:05 #4
Hmmm 50 grader hvornår er det, når den er idle eller ved fuld load?
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:06 #5
jeg har prøvet at reinstallere windows flere gange - motherboardet er også nyt - hd2, grafikkort, lydkort og netkort er fra den gamle
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:07 #6
de 50 grader er ved "næsten" idle - ved fuld load ligger den en smule højere - har overvejet at få fat i nogle kabinetkølere, men skulle lige høre "eksperterne"...
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:08 #7
Grunden til at den evt. kun crasher når du spiller er fordi at den evt. bliver meget varm, og meget varme = stor ustabilitet. Derfor køb Intel :-) Har solgt snart 200 pcer med intel mobo og intel processor, og tror der har været 6 defekte, og har normalt været fordi noget var fejlmonteret.
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:09 #8
Hmm tror ikke det er nok med kabinet kølere, du skal også have en ny køler til din cpu. Noget så det rigtig larmer :-) Det er nødvendigt med AMD, ej spøg til side.

Du skal prøve at få fat i en køleblok med noget større flade evt, af kobber, samt en stor køler.  www.studiedata.dk <-- de har køleudstyr til AMD folket ;)
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:10 #9
mini-me> Jeg er ikke sikker - det er også begyndt at ske når jeg eksempelvis surfer - jeg har haft AMD i mange år og samler/sælger også AMD-maskiner og har endnu ikke haft problemer med dem
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2003 - 14:11 #10
Du kan se temparaturer med hmonitor. hvad siger den?
http://www.softnews.ro/public/cat/13/5/13-5-62.shtml
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2003 - 14:13 #11
Eftersom det er en periodisk fejl, kan det godt være ram, eller Hd eller Grafikkort eller for høje temp.
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:13 #12
Hmmm det virker som om det er et varme problem, eller en periodisk fejl på ASUS boarded. www.passmark.com <-- der er en program der hedder burn-in test, det kan du benytte i 15 minutter i en trial version den giver en udskrift af hvad der evt. fejler.
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:13 #13
dannyboyd> har ikke mulighed for at tjekke lige nu - sidder på arbejde - men ASUSProbe ligger stabilt på omkring 40 for mb og omkring 50 for cpu
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:14 #14
mini-me> har burn-in testet i 24 timer uden fejl - da jeg stoppede testen gik der 5 minutter så crashede den
Avatar billede mini-me Nybegynder
31. juli 2003 - 14:20 #15
Så kan jeg ikke rigtig hjælpe, enten er det en software fejl, har du evt. prøvet at formatere og genist. windåse?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2003 - 14:20 #16
Du bør selvfølgelig overvej at returnere delene indenfor garantiperioden (eller 14 dage m. fuld returret) Hvis du har mistanke til en af dine nye dele.
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:23 #17
det er klart - jeg tror nu bare at jeg har været for nærig med køb af cpu-køler - det er jo ikke verdens største investering, så det må prøves :o)
Avatar billede maddan Nybegynder
31. juli 2003 - 14:24 #18
tak for indlæggene - jeg prøver lige at kigge lidt nærmere på en køler...
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2003 - 15:11 #19
->maddan Så er det jo egentlig Mini-me som har svaret rigtigt på dit spm. Burde du ikke give nogle point for det?
Avatar billede toocool Nybegynder
31. juli 2003 - 22:01 #20
Tror stadig ikke din CPU fejler noget. Hvis den er 50 grader, så skal den køre stabilt. Også hvis den er 60 eller 70....

Tror efterhånden mere på en Ramfejl....
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2003 - 23:13 #21
->toocool enig herfra