Avatar billede b114080 Nybegynder
13. december 2000 - 10:58 Der er 8 kommentarer

Tjaa, lidt blandet fra en begynder !

Hej !
Ja så bevæger jeg mig ind på et nyt og uudforsket område for mig. Jeg har en IBM Pentium 133 MHz med 32 MB RAM. Jeg har desuden 2 andre pc\'ere. Jeg får snart fast Internetforbindelse via antenne-foreningen og har tænkt mig, at bruge IBM-maskinen som \'internetserver\' for de andre maskiner. Jeg får Mandrake LINUX distributionen her en af dagene. Men da jeg kun lige har snuset meget lidt til LINUX RedHat 5.2 for noget tid siden, ville jeg gerne, hvis der var nogle, der kunne forklare lidt om hvad jeg egentlig skal bruge for at få Internettet og lokalnetværket til at køre. Jeg har hørt om SAMBA og diverse andre programmer til LINUX, men hvad er de til ?
Eventuelt links der forklarer de enkelte dele.

PS. kan man kører diverse spil under LINUX ? Fx. Halflife Counter-strike osv..
Avatar billede handmade Nybegynder
13. december 2000 - 11:01 #1
Avatar billede rocjen Nybegynder
13. december 2000 - 11:15 #2
Jeg kan kun erklære mig enig med handmade ... sslug er et godt sted at finde oplysninger og hjælp hvis det skulle gå galt.

Med hensyn til SAMBA er det et værktøj som (vist nok) er indbygget i Linux, som gør at du kan dele directories og drev ud til windowsmaskiner på dit lokalnetværk. SAMBA gør det med andre ord muligt for Windows maskiner at se Linux maskinen på netværket, samt tilgå drev på denne.

Hvad angår spil, er udvalget ret begrænset, med mindre du mener at du vil bruge din linuxmaskine som dedikeret server. Jeg mener at de eneste (nyere) spil der er implementeret i Linux er Quake-serien. Men som sagt, hvis du vil bruge den som server til dit netværk, kan du godt få Linux til at køre en dedikeret Counter-Strike server f.eks.

- rocjen
Avatar billede victor44 Nybegynder
13. december 2000 - 11:44 #3
Du skal nok ikke gøre dig de store forhåbninger om at det er mirakler der sker fordi du bruger LINUX. Du kan godt køre spil under LINUX, men de kræver ligeså meget af din maskine som under M$.
Avatar billede fido82 Nybegynder
13. december 2000 - 15:52 #4
du kan godt spille CS under linux, du skal blot ud og finde en patch til den på nettet!!!
Avatar billede stenbryggen Nybegynder
14. december 2000 - 01:44 #5
Hvis du får internet via antenneforeningen, vil du formentlige kun få tildelt en ip-adresse. Derfor skal du finden en howto om ip-masqurading, eller hvordan det nu staves. Dette gør at du udefra kun bruge en ip-adresse, men internt godt kan have flere maskiner på samme opkobling.

Din internetserver skal fungere som web- og ftpserver ?

Derfor må jeg gå ud fra at du har fast ip-adresse. Hvis du skal bruge din internetserver som \"server\" og ikke som workstation, kan du nøjes med at installere server opsætningen. Dog skal du afinstallere webmin, da den ikke virker.

rpm -e webmin

Du kan hente en version på www.webmin.com. Webmin er et rigtig godt værktøj til remote opsætning af din server.

Du kan mail mig hvis du har spørgsmål, da jeg selv har en lignende opsætning.

- Kim Stenbryggen
Avatar billede b114080 Nybegynder
14. december 2000 - 08:56 #6
stenbryggen> Jeg ved ikke om jeg får en fast ipadresse, men hvis jeg gør, har jeg tænkt mig, at bruge maskinen, som FPT-server og måske webserver. Hvis ikke, skal den stadig være \'Internet-server\' med firewall osv. Der skal 2 netkort i. Et til lokalnetværket og et til Internettet. Man kan vel bare installere et proxy-program på serveren og få adgang til Internettet fra lokalnettet igennem dette ik\' ?
Avatar billede santos5151 Nybegynder
25. april 2001 - 21:44 #7
jeg har Red hat på min linuxbox, som er sat op til at fungere som intranetserver og proxy server, og det virker upåklageligt.
Alternativt kan man bruge ip-masqerading
Avatar billede victor44 Nybegynder
26. april 2001 - 08:33 #8
Det var måske på tide at få lukket dette indslag.