Avatar billede hdg Nybegynder
28. juli 2003 - 10:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan lage en rankingliste på til en tabell/spørring

Jeg holder på å lage en trenings database. Ett av skjema'ene skal innholde en statestikk over antall treninger pr. person. Den spørringen har jeg laget.

Jeg ønsker nå å legge til ett felt, som forteller hvilken plass (plass nr.) hver enkel person har i tabbellen.
Idag ser det slik ut :  Navn  Antall

Jeg sønsker at det skal se slik ut :
Rekkefølge Navn Antall

Problemet er at jeg ikke klarer å skrive inn tall i "rekkefølge".

Jeg tenkte å fylle ut feltet "rekkefølge" ved hjelp av VBA.
Men får som sagt ikke mulighet til å skrive i feltet.

Kan noen hjelpe ?    :)
Avatar billede terry Ekspert
28. juli 2003 - 14:59 #1
Not quite sure I understand what your problem is!

Normally you could use an Autunumber field as the primary key to your table. This will automatically get values starting from 1.
You should be allowed to add an autonumber field to your dB.
Avatar billede hdg Nybegynder
28. juli 2003 - 15:37 #2
Jeg har 3 tabeller.
tblNAVN, tblTRENINGSDETALJER og tblTRENINGER

Tabellene har som formål å registere hvem som har deltaltt på de forkjellige treningene.

Jeg har også laget en spørring. Den teller opp hvor mange treninger, hver enkel deltaker har vært med på.

Denne spørringen er sotert synkende, etter hvor mange treninger hver enkel har vært på.  Eksempel :

Navn:  Antall:
Ole    15
Per    12
Nils    12
Lars    10

Intill nå går alt så bra, men jeg ønkser å lage en nr rekkefølge, som i en f.eks. fotball tabell. Vi trenger ikke diskutere Norsk og Dansk fotball nå...    :)

Jeg ønsker at spørringen skal se slik ut :

Rekkefølge: Navn:  Antall:
  1          Ole    15
  2          Per    12
  2          Nils    12
  4          Lars    10

Merk at det er 2 stk. som deler plas nr 2.
Hvordan skal jeg få en spørring som kan innholde feltet "rekkefølge". Som jeg i VBA kan lage riktig kode ?  Jeg klarer å lage en spørring med feltet "rekkefølge", men får ikke lov å skrive i feltet. Hva gjør jeg feil ?

På forhånd takk for hjelpen.
Avatar billede terry Ekspert
28. juli 2003 - 15:52 #3
I'll take a look at it this evening if I get time :o)
Avatar billede terry Ekspert
28. juli 2003 - 15:53 #4
not as easy as it may seem!
Avatar billede overchord Nybegynder
29. juli 2003 - 00:59 #5
Jeg fandt denne opskrift :

http://support.microsoft.com/?kbid=208946
Avatar billede terry Ekspert
29. juli 2003 - 08:43 #6
thats a smart way of doing it overchord, wouldnt have found that one myself!
Avatar billede hdg Nybegynder
30. juli 2003 - 09:55 #7
Hei

Dette var en meget smart måte å lage ranking liste.  Smukt

Jeg ligte også hele databasen som lå på mircosoft sin side. Mange intresange løsninger.

Tusen Takk