Avatar billede croaks Nybegynder
27. juli 2003 - 14:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Copyright på digitalfoto?

Har man copyright på de fotos man selv tager?

Hvis man tager et billede af f. eks. et maleri kan man så copyright på det digitalfoto?

Mvh
Croaks
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. juli 2003 - 14:13 #1
Altså normalt vil man jo sige at det du selv fremstiller er omfattet af copyright, det vil sige også billeder.

Men når du så tager et billede, af noget der allerede er fremstillet og som du formodentlig ikke har lavet, ved jeg ikke helt hvad reglerne er. I hvilken sammenhæng skal du bruge det ?
Avatar billede cozey Nybegynder
27. juli 2003 - 14:18 #2
Jo... du har copyright på det!
Det er lidt ligesom hvis jeg tager et billede af dig... så har jeg også copyright på det, og du kan intet gøre, og har ingen del i billedet.
Avatar billede superanden Nybegynder
27. juli 2003 - 14:25 #3
det er der. hvis du selv tager noget med et digicam kan du godt lægge det på din hp og skrive at du har Copyright på det
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. juli 2003 - 14:27 #4
Havde også et lille svar
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. juli 2003 - 14:32 #5
Du har ikke copyright på billederne, men du har ophavsret på dem.

Dvs. du ejer billedet, men ikke nødvendigvis motivet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. juli 2003 - 14:34 #6
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. juli 2003 - 14:34 #7
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. juli 2003 - 08:19 #8
Billeder du tager har du ophavsret på ...det gør ingen forskel om det er analog eller digital.

Dit eksempel er mere kompliceret, idet kunstmaleren jo har ophavsret på sit maleri, og hvis du affotograferer den efter aftale med ham, har I det man kalder delt ophavsret.
Du har ikke lov til at affotografere et maleri, der er omfattet af ophavsretsloven, og offentliggøre det uden kunstmaleren samtykke.

...copyright er det engelske udtryk, det hedder ophavsret på dansk.
Avatar billede janemil Nybegynder
29. juli 2003 - 03:44 #9
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. august 2003 - 07:18 #10
Kunne du bruge vores oplysninger?

/per
Avatar billede bdo Nybegynder
15. august 2003 - 14:05 #11
Alle billeder - uanset medie (film, papir, lærred, elektronisk) - tilhører fotograf/kunstner og andre må ikke kopiere det uden dennes samtykke.
Man må ikke uden videre fotografere mennesker og offentliggøre billeder af dem uden deres samtykke - medmindre det er offentlige forsamlinger, hvor vedkommende optræder åbenlyst.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
15. august 2003 - 14:06 #12
hoejrup> ophavsret er vel egentlig det samme som copyright
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. august 2003 - 14:27 #13
-thomas->Ja, copyright betyder at du har retten til at kopiere og sælge et produkt. Men det er ikke alle typer billeder, du har ret til at kopiere og sælge. På engelske og dansk betyder ordet sikkert det samme rent sprogligt, men på dansk er der efter min opfattelse en juridisk forskel.

/per
Avatar billede -thomas- Nybegynder
15. august 2003 - 14:29 #14
Fandt lige dette på http://www.eksperten.dk/spm/282113:

"COPYRIGHT: engelsk og amerikansk betegnelse for de (ene)rettigheder,som tilkommer ophavsmænd med hensyn til deres litterære og kunstneriske værker efter loven (oprindeligt alene kopi-ret ek. reproduktionsret, dvs. retten til fremstilling af eksemplarer). Svarer stort set til begrevet ophavsret efter dansk ret.
Copyright omfatter dog ikke droit moral, som i engelsk om amerikansk ret kunne beskyttes efter alm. retsgrundsætninger. [og her kommer humlen:] Ved udgivelse af et værk kræves i USA copyright-mærkning for at sikre beskyttelse efter loven, dvs at ordet "copyrigt" eller © ledsaget af navnet på ophavsrettens indehaver og årstallet for udgivelsen skal anbringes på alle udgivne eksemplarer."