Avatar billede kentoix Nybegynder
21. juli 2003 - 15:29 Der er 19 kommentarer

Min egen webserver

Jeg har bredbånd med fast ip. Jeg også en spand hvor jeg har installeret linux med apache og php. Det jeg har brug for nu er guide til hvordan jeg får lavet flere domæner både email og web og får sat det hele op på serveren. Jeg kan forstå på det hele jeg skal have lavet en DNS server for at kunne håndtere de forskellige domæner??? Jeg har også brug for at vide lidt om hvordan det fungerer mht. DK-Hostmaster og regis. af mit domæne.

PFT.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
21. juli 2003 - 15:51 #1
En nem mail og web server er SME server, som er en komplet pakke som kører linux, apache og har både php og mysql.

Det er let at installere og administrerer, også flere domæner.

Du kan fx bruge http://www.gratisdns.dk som dns server og det er forholdsvis nemt at sætte op.

Du kan også købe dit domæne igennem dem, hvilket nok er det billigste sted at købe domæner, når man ikek samtidigt bestilelr et hotel.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 18:44 #2
Multiple domains på apache er beskrevet her:
  http://httpd.apache.org/docs-2.0/vhosts/

For at kunne hjælpe med mail-server skal vi vide hvilken
software du bruger.

Du behøver ikke selv drive DNS - den ydelse kan du købe ude - eller
finde gratis.
Avatar billede kentoix Nybegynder
21. juli 2003 - 18:50 #3
Jeg tænkte det nemmeste måske ville være at drive den selv ... ???

Jeg bruger RedHat 8.0, har leget lidt med Sendmail ... hvad bruger i selv?
Avatar billede kentoix Nybegynder
21. juli 2003 - 18:51 #4
Jeg har kigget på gratisdns.dk men det ser ikke så prof. ud ... Er de til at stole på??? :S
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 18:55 #5
Ja.

GratisDNS er yderst professionelle. Jeg bruger dem selv. Aldrig problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 18:56 #6
Husk at du skal have 2 DNS servere. Så enten skal du selv drive
2 servere eller så skal du have 1 ude i byen og selv have 1. Bøvlet.

GratisDNS har 4 servere.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 18:57 #7
sendmail har ikke noget godt ry.

Jeg vil nok anbefale dig at finde et alternativ.

Husk at udover SMTP som sendmeial tilbyder, så skal du også have POP3
(og evt. IMAP4) hvilket ikke er med i sendmail.
Avatar billede kentoix Nybegynder
21. juli 2003 - 19:03 #8
Nej jeg har også hørt skidt om Sendmail men hvad er det bedste alternativ så???

Mht. POP3 ligger der jo allerede noget under superserveren xinetd.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 19:18 #9
Jeg kører ikke selv SMTP-server på Linux, så jeg har ikke nogen
personlige erfaringer.

Jeg mener at en hel del bruger PostFix:
  http://www.postfix.org/start.html
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 19:20 #10
Men der er også andre f.eks.:
  http://mirrors.sunsite.dk/qmailwww/top.html
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
21. juli 2003 - 21:51 #11
følg denne guide og installer qmail, den kan (i modsætning til sendmail) håndtere flere domains.

http://lws.dk/kategori/4

angående flere domains på apache, så skal du kikke på virtuelle domains, kik i mine svar på dette spørgsmål, der har jeg forklaret, hvordan det kan gøres:

http://www.eksperten.dk/spm/370413

spørg, hvis du er i tvivl om noget

Og ja, gratisdns.dk er meget professionelle, og de kører rent faktisk med hele 5 dns-servere (arne_v tsk! :-D)

Mvh.
Gonza
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2003 - 21:54 #12
Så har de udvidet siden jeg startede.

:-)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
21. juli 2003 - 21:55 #13
jep, jeg har ogs "kun" 4 dns-servere tilknyttet mit ene domæne, men 5 til det andet ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2003 - 11:15 #14
kentoix>

Med hensyntil SMTP server, så er der i det nye Alt om Data en artikel om
Linux og PostFix !
Avatar billede jgni Nybegynder
29. juli 2003 - 14:52 #15
> Jeg har kigget på gratisdns.dk men det ser ikke så prof. ud

Nej, designmæssigt er det godt nok grimt. Men han (1-mandsfirma) styrer det ret godt derude på øen. Fanø eller Læsø. En af de der mange øer :)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 14:55 #16
jgni -> Samsø ;o)
Avatar billede jgni Nybegynder
29. juli 2003 - 14:57 #17
Som sagt...en af dem :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 15:00 #18
Jeg vil lige forsvare sendmail lidt - det fungerer fint og er relativt nemt at sætte op.

Der er ikke noget problem i at håndtere flere domæner - hverken indgående eller udgående - det sættes i local-host-names og relay-domains (eller access).

Det er korrekt, at der ikke er pop3/imap med, men det giver blot valgmuligheden for at vælge den pop3/imap, som man helst vil bruge.

Blot et lille forsvar (af en mangeårig sendmail bruger :-)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
03. august 2003 - 13:10 #19
lap -> Jeg havde bare fået opfattelsen at den ikke kunne klare flere domains ;o)