Avatar billede gork Nybegynder
17. juli 2003 - 00:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med boot fra SATA harddisk

Har netop samlet min Pc'er med Abit IC7-G bundkort og Maxtor fluidball SATA harddisk.
Jeg har fundet harddisken som primary master i bios. (autodetect)
Lige så snart jeg gemmer mine bios indstillinger, og genstarter maskinen, så får jeg en besked at harddisk indstillingerne er opdateret, og at harddisken er væk. Jeg kan så trykke 'del' og gå ind i bios og herefter se at harddisken er væk. Jeg kan så igen autodetecte den, og starte forfra...
Jeg kan godt boote på en XP inst. cd, og installere 1. halvdel af XP på disken(xp kan godt finde disken, selvom den ikke er at se i bios), men lige så snart jeg skal genstarte maskinen, og resten af installationen skal starte (boote) fra harddisken, går det galt igen. Får beskeden: 'Disk boot faliure, insert systemdisk and press enter'.
Hvorfor kan jeg ikke boote fra harddisken?
Har prøvet at trykke F6 under XP inst. og installere SiliconImage 3112A SATA Driver, men uden held.

/Martin
Avatar billede vic256 Nybegynder
17. juli 2003 - 01:25 #1
Hmm .. Har ingen erfaring med serial ATA .. Men er din boot order i BIOS sat så den er valgt som drev der skal booted?

Har du forsøgt at sætte disken til USER efter at du har autodetected disken?

Blot nogle gæt...
Avatar billede gork Nybegynder
17. juli 2003 - 07:12 #2
Boot-rækkefølgen er den rette. Har også forsøgt med USER uden held.
Avatar billede d0wd Nybegynder
17. juli 2003 - 10:37 #3
mener at have hørt at SATA diske skal stå som scsi device i boot rækkefølgen, er dog ikke noget jeg har erfaring med, bare hvad jeg har fået fortalt :) under alle omstændigheder er det da et forsøg værd
Avatar billede gork Nybegynder
17. juli 2003 - 17:53 #4
Har nu selv fundet en løsning. Raid skulle aktiveres, og harddisken skulle stå som IDE-3 master.
Avatar billede redexcerpt Nybegynder
04. oktober 2003 - 22:54 #5
Til d0wd

På mit Asus P4G8X står min Seagate SATA som SCSI device i boot rækkefølgen og det lykkes først at boote fra den da den blev sat som SCSI device.