14. juli 2003 - 21:07 Der er 80 kommentarer og
1 løsning

BIOS-instalation?

Hej.

Jeg har fundet ud af at jeg skal installere ny bios - en fil der hedder "leb9-1.bin" - og jeg er næsten sikker på at det er den rigtige!

Jeg fandt frem til bios-filen på: http://www.eksperten.dk/spm/376077

Problemet er bare at jeg ikke aner et kuk om at installere bios! - så hvis du kan hjælpe mig ville det være suuuuuupeeeerr...

Venlig hilsen Esben.
Avatar billede bredker Nybegynder
14. juli 2003 - 21:38 #1
næsten sikker
du skal være helt sikker , ellers kan du ødelægge det helt af
hvilken bundkort har du
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 21:58 #2
Det er så vidt jeg husker en Award BIOS du har.
Du skal bruge et program der hedder Awdflash, men først skal du lave en bootdiskette ved i DOS at skrive Format A:/s
På denne diskette skal du lægge Awdflash og din Bin fil.
Boot derefter op på disketten, kør Awdflash, så er resten selvforklarende.
Men inden du giver dig i kast med det bør du lige runde den her:
www.wimsbios.com , der er masser af gode råd og vejledninger, samt et link til Awdflash.
Husk går det galt, har du seriøse problemer.
Så spørg hellere 10 gange mere til du er helt sikker.
14. juli 2003 - 23:17 #3
Jeg er ked af det, men jeg forstår simpelthen ikke det grundlægende ved det her! Jeg er gået ind på siden, altså www.wimbios.com, men kan ikke finde ud af det.

Jeg har lagt tre billeder med info om mit bundkort og bios:
www.esbenmilan.dk/1.jpg
www.esbenmilan.dk/2.jpg
www.esbenmilan.dk/Dsc02841.gif

Jeg ved at dem der har lavet mit bundkort hedder Lucky-Star, men jeg kan ikke finde ud af at finde en bios version der passer og jeg er MEGET ukendt med dos.

jeg tror måske jeg har fundet en bios på: http://www.zdnet.de/treiber/man_prod/luckystar_mainboard-bios-wc.html (den femte på listen) - men vil I ikke lige kigge på det tre billeder jeg har lagt ud og fortælle mig om jeg er galt på den???

HADER NEMLIG AT SKULLE GIVE OP...
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 23:36 #4
Det vigtigste her er Dosbootdisketten, uden den kommer du ikke videre.
Hvis du ikke kan lave den i ME, så må du finde en med en Win98 der kan den nemlig laves.
Fra ren DOS  Format A:/s
Derefter følger du den anvisning jeg har givet dig, du kan prøve det af og afbryde inden du kommer helt ind til selve Flashudførelsen, efter den er der ingen vej tilbage.
Men du skal være 100% sikker på at det er den rigtige BIOS.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 08:49 #5
Jeg har checket dine uploadede billeder og er enig med dig i at det må være den korrekte bios til dit board.

Her er det direkte link til en award flash-utility.
http://www.ezgo.com.tw/bios/utility/awd812.zip

Men ellers så følge fromsej's anvisninger.
15. juli 2003 - 19:55 #6
Okay: Jeg har en diskette, jeg har Award Flash 812 og jeg har den rigtige bios(længere oppe)!

Men hvordan kommer jeg ud i "ren dos"? - kan jeg kun gøre det fra en Win98'er?
Og når jeg er i dos skriver jeg så præcist: "Format A:/S" - eller hvad?
Og når det er gjort starter jeg windows op og lægger Min bios-fil (leb9-1.bin) ind på disketten sammen med "Awd812.exe".

OG SÅ STARTER JEG MASKINEN OG BOOTER FRA DISKETTEN? - og når jeg så har lagt den nye bios ind skal jeg så installere Windows igen? eller skal jeg gøre noget andet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 20:05 #7
Prøv nu at starte en dos-prompt op inde fra windows.
prop en diskette i floppy drevet og kør kommandoen
format a: /s

Herefter kopierer du leb9-1.bin og awd812.exe over på disketten.
Lad disketten blive siddende i og genstart maskinen.
Den skulle nu gerne boote op på disketten.
skriv så
awd812
og tryk enter.
Følg anvisningerne på skærmen. Når først den begynder at flashe bios'en er det vigtigt at holde fingrene væk, indtil den skriver at det er gået godt.
Herefter tager du disketten ud og genstarter.
Så vil der sikkert komme en fejlmeddelelse og du skal nu ind i bios (tryk delete under opstart) og køre menupunktet "load setup defaults". Gem bios og genstart.
Det er alt. Du skal ikke geninstallere windows.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 20:50 #8
Godt Tonnybrandt, nu er han i sikre hænder, så passer jeg mine hijack logs.*S*
15. juli 2003 - 21:58 #9
jeg skrev det der i dos-promt og så skrev den:

"Microsoft Windows understøtter ikke længere format /s-komandoen.
Hvis du vil oprette en startdiskette, skal du klikke på ikonet for Tilføj/fjern programmer i kontrolpanel.
Formateringen er afsluttet."

Er det så godt nok og kan jeg så fortsætte med det andet?
15. juli 2003 - 22:00 #10
Men i øvrigt er det en helt ny diskette, så det burde vel ikke være nødvendigt at formatere den?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 22:09 #11
Format /s gør disketten bootable, og det er det du skal bruge.
ellers skal du lave den startdiskette, og rense den for alt undtaget Command.com, IO.sys, Msdos.sys og muligvis Drvspace.bin, hvis den er der.
Derefter kopierer du det over Tonnybrandt har fortalt, og følger hans vejledning.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 22:29 #12
Fromsej >> Helt rigtigt. Det er vist det eneste der er at gøre, når det er en ME. Har aldrig kunnet lide den windows version.

esbenmilan >> Lav den startdiskette i kontrol panel | tilføj/fjern progammer | fanebladet startdiskette.  Derefter renser du den som Fromsej har fortalt ovenfor. De 3 første filer han nævner er de eneste der behøver at være på disketten.

Jeg var ikke klar over at
format a: /s
ikke var understøttet i millenium. Hvilket får mig til at tænke over om man kan højreklikke på a: drevet, vælge formater, og sætte kryds i "overfør styresystem". Aner ikke om den funktion ER i millenium når format /s ikke er
der.
15. juli 2003 - 22:30 #13
Den booter ikke på disketten efter jeg har genstartet!

Disse filer ligger ligemu på disketten: AWD812.EXE, COM`MAND.COM, I0.sys, leb9-1.bin og MSDOS.SYS
15. juli 2003 - 22:31 #14
- COMMAND.COM
15. juli 2003 - 22:33 #15
Okay fjerner lige den fjerde fil og prøver igen...
15. juli 2003 - 22:35 #16
Ups nej - den fjerde fil var aldrig på disketten! - men dne booter stadik ikke sevom jeg genstarter. Den tjekker slet ikke diskette-drevet npr den starter op.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 22:35 #17
Så skal du en tur ind i bios og kigge på din bootrækkefølge. Sæt den til at boote på floppy som den første.

Nu lavede du en startdiskette inde fra kontrolpanelet ikke ?? Ellers er den nemlig ikke bootbar.
15. juli 2003 - 22:36 #18
Jo.

Får at lave om på rækkefølgen skal jeg starte og trykke del ikke...
15. juli 2003 - 22:39 #19
Under "Bios features setup" er der to punkter der henholdsvis hedder: "Boot up floppy seek" og "swap floppy drive" - skal jeg enable dem begge eller måske bare en af dem?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 22:47 #20
Enable Boot up floppy seek, den anden er ligegyldig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 22:47 #21
Det er ikke de menupunkter der sætter bootrækkefølgen.
Du skal kigge efter et sted hvor der står first bootdevice
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 22:47 #22
Og du skal finde First boot device og ændre det til floppy.
Det er andet punkt til venstre i din BIOS hovedmenu
15. juli 2003 - 22:52 #23
Nu har den bootet på disketten, jeg skrev: "awd812" og den gik ind i programmet.

I bunden står der: "Message: Please input file name" - skal jeg så skrive: "leb9-1.bin"???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 22:54 #24
ja
15. juli 2003 - 22:59 #25
Nu skriver den: "Inage fle NOT original BIOS" og der blinker: "!! BIOS Image file checksum not zero !!" og der står også: Check to see if FDD & HDD error occured. Avoid using file saved from M/B directly" og i bunden står der: "Message: Press any key to continue."

Skal jeg bare trykke enter?
15. juli 2003 - 23:00 #26
Jeg mener selvfølgeli: "Image fle NOT original BIOS"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:04 #27
Har den flashet ???
Hvis den ikke har flashet, skal du stoppe. Den meddelelse kan jeg ikke mindes jeg har set før, så det tyder på at den downloadede fil er forkert til dit motherboard.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:12 #28
http://home.hccnet.nl/j.steunebrink/Leb9-1.zip

prøv lige igen, men denne gang så prøv at downloade fra det her link. Der kan have været en fejl i den du downloadede fra den tyske site. Hvis den samme fejl kommer igen, så skal du stoppe.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:28 #29
stop...Det ER den  forkerte bios. Jeg har fundet den rigtige, men har lige lidt problemer med at give dig en link. Skriv evt. din emailaddresse, så skal jeg sende dig den rigtige fil.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:30 #30
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:32 #31
Den du har forsøgt med indtil nu er til motherboardet
5mvp3 gemini

Dit motherboard er et
5mvp3 v4+
15. juli 2003 - 23:53 #32
så nu har jeg hentet den nye bios! - så skal jeg vel bare gøre præcis det samme bare med "leb7-3-4.ace" istedet for "leb9-1.bin" ikke?
15. juli 2003 - 23:54 #33
Og foresten nej - den nåede ikke at flashe!
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 23:54 #34
Vent lige et øjeblik, jeg henter den lige og kigger.*S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:56 #35
jo netop.
Desværre lader det til at det eneste den nye bios gør er at den understøtter en lidt hurtigere k6 processor. Der står ikke noget om pci 2.1.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 23:56 #36
Nej, den er pakket med Ace, så hvis du ikke har det program, kan du ikke pakke den ud, Winzip kan ikke.
Send en mail til from09sej@webspeed.dk , så skal jeg sende den udpakkede til dig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:57 #37
Hov nej, du skal da pakke filen ud først, så det bliver en bin-fil
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juli 2003 - 23:59 #38
Tonnybrandt>> ;o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 23:59 #39
Eller hent den fra den tyske side.Det er den samme som til:
LuckyStar 5MVP3 (v4.1 w/o GL518)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 00:00 #40
Fromsej >> Ja, det er vist snart min sengetid. Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen på denne her tid *G*
16. juli 2003 - 14:09 #41
Jeg er igang med at prøve at opdatere bios igen, men det samme sker med "leb7-3-4.bin"-filen som med "leb9-1.bin"-filen. Den skriver i AwardFlash:

"Image fle NOT original BIOS" og der blinker: "!! BIOS Image file checksum not zero !!" og der står også: "Check to see if FDD & HDD error occured. Avoid using file saved from M/B directly" og i bunden står der: "Message: Press any key to continue."

Skal jeg afbryde igen eller ignorere (jeg vil heslt ikke ødelægge computeren da det er mine forældres)???

Skal jeg bare trykke enter?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 14:13 #42
AFBRYD!!!!
Det er ikke den rigtige BIOS, så vi må på jagt igen.
16. juli 2003 - 14:15 #43
Ok.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 14:19 #44
Leder lige med lys og lygte efter en løsning.

Men prøv lige en anden version af flashprogrammet :http://www.biostar.com.tw/support/bios/awdflash.exe

Se om den også brokker sig over bios-filen. Stop hvis du får nogen som helst fejlmeddelelser.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 14:21 #45
Det der irriterer mig her, er at jeg ikke har set den fejlmelding før.
Prøv at gå ind i BIOS og se om Virus warning er enablet.
Det finder du samme sted som du skifter Boot device.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 14:24 #46
Fromsej >> Jeg har også søgt fejlmeddelelsen på Google. Der er kun 2 sider. Så fejlmeddelelsen er sjælden, hvilket er grunden til at jeg synes han skulle prøve en anden flashutility. På den ene side var det den samme version af awdflash, som han forsøger med, der gav fejlmeddelelsen.
16. juli 2003 - 14:24 #47
Nej "Anti-Virus Protection" er slået fra.
16. juli 2003 - 14:25 #48
Nu har jeg den anden version af flashprogrammet skal jeg prøve med den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 14:26 #49
Ja, men igen. Stop !!!!  hvis den advarer dig om det mindste.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 14:26 #50
OK, så tyder det på at den Awdflash er korrupt.
Jeg har en der virker, liggende på en diskette, esbenmilan send en mail så får du den.
16. juli 2003 - 14:31 #51
jeg prøvede med den nye version - awdflah.exe - og skrev selvfølgelig "awdflah" i´stedet for "awd812", men sagde:

This program cannot be run in DOS mode.

Min email-adresse er andet@esbenmilan.dk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 14:34 #52
Ok, må indrømme at jeg ikke checkede filen. Det er en selvudpakkende fil, så den skal pakkes ud i windows først. Så kan du overføre den udpakkede fil til disketten og forsøge igen. Men du kan også vente på at fromsej sender dig en version, som han ved virker. Det var måske mere sikkert.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 14:36 #53
Hvis du beslutter dig for at udpakke filen og bruge den, er her den engelske instruktion:

Award Flash Utility Version : 7.87D

Flash Step :

1. Turn the machine on and boot into DOS mode without Config.sys and      Autoexec.bat.
2. Execute AWDFLASH.EXE /CC/F under DOS prompt.
3. Input the new BIOS file name then press enter key.
4. The monitor will display the following message "Do you want to save    BIOS (Y/N)?".
    Press "N" if you do not want to save the old BIOS.
5. The monitor will display the following message "Are you sure to      program?". Press
    "Y" for upgrading.
6. When the BIOS upgrad complete, press "F1" to restart the system or    press "F10" to
    exit this utility.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 14:41 #54
Er sendt
16. juli 2003 - 14:43 #55
Prøver med din...
16. juli 2003 - 14:53 #56
Nu gjorde jeg det med Tonnys og det gik fint - den installerde, genstartede og nu er jeg i Windows.

MEN DEN KAN STADIG IKKE ENGANG SE DET NETKORT!
16. juli 2003 - 14:56 #57
Maskinen har 64MB RAM kunne jeg prøve at installere XP på den? Der sidder alligevel et GeForce3 TI200 med 64MB i også!
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 14:57 #58
64 MB og XP, det tror jeg ikke er en god idé.
16. juli 2003 - 15:00 #59
Hvad med hvis jeg installerede 98? - tror i så den kunne genkende det trådløse kort (jeg er ved at blive desparat)?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 15:03 #60
Det er vi også.*S*
Umiddelbart tror jeg det ikke, men det er da forsøget værd.
Har du egentlig prøvet kun med netkortet i PCI, og selvfølgelig skærmkort hvis det ikke er AGP?
16. juli 2003 - 15:05 #61
Jeg har prøvet med kun Netkort i PCI og GeForce i AGP, men jeg kan jo lige fiske et Voodoo op og sætte det og netkortet i PCI...
16. juli 2003 - 15:10 #62
Nej, det hjælper ikke - den kan nemt finde Voodoo-kortet, men stadig ikke netkortet.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 15:13 #63
Netkortet virker i en anden maskine, ikke?
Der må være en eller anden konflikt her, som vi så bare ikke kan knække, har du mulighed for at prøve med et andet netkort?
16. juli 2003 - 15:13 #64
Et andet trådløst netkort?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 15:15 #65
Ja, eller bare et andet netkort.
Jeg prøver at rode i en BIOS opsætning imens for lige at tjekke om der er et eller andet vi overser.
Godt man har en PC til opbygning stående.
Avatar billede amplificator Nybegynder
16. juli 2003 - 15:18 #66
Du vil have maskinen til at genkende et netkort? Har du overvejet at installere driveren til netkortet? :)
16. juli 2003 - 15:19 #67
jeg har en gang byttet det trådløse netkort ud - det der sidder i maskinen nu er det som sad i denne maskine jeg skriver fra i går, så det virker! Jeg har også et almindeligt netkort som jeg har haft i maskinen et par gange og det virker perfekt - flyttede filer med det i morges. Og det almindelige netkort virker i alle PCI-portene, så jeg ved også at de virker.

Der er bare én ting der ikke virker:
Det trådløse Belkin-kort + mine forældres computer = !"¤¤#W/%&(/&(/=!
Avatar billede amplificator Nybegynder
16. juli 2003 - 15:20 #68
Ah hov.. Læste lige det link du skrev i dit spm.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 15:21 #69
I BIOS er der et punkt der hedder Pnp and Pci setup.
Alle mine værdier står til auto der, prøv at tjekke det.
Måske skal kortet tildeles en manuel værdi?
16. juli 2003 - 15:24 #70
Ja har installeret driveren før og efter kortet er sat i og jeg har gjort det ca. 15 gange - jeg har prøvet at bruge Belkins eget program til at styre netkortet og den siger bare: "No Adapters" og så har jeg brugt Windows Enhedshåndtering til at se og der er bare intet netkort!

Grunden til at jeg troede at det ikke virkede sammen med computeren var at en eller anden fra Belkin sagde at jeg skulle installere en ny bios, så at jeg kunne få PCI 2.1.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 15:30 #71
Hmm.. har ikke lige noget på stående fod. Tænker lige.
16. juli 2003 - 15:32 #72
I min bios stod det hele på manual - har skiftet til auto, men det ser ikke ud som om det hjælper...
16. juli 2003 - 15:42 #73
PNP OS installed: No
Resourcs Controlled By: Auto
Reset Configuration Data: Disabled

CPU to PCI Write Buffer: Disabled
PCI Dynamic Bursting: Disabled
PCI Master 0 WS Write: Enabled
PCI Dalay Transaction: Enabled
PCI Master Read Prefetch: Disabled
PCI#2 Access #1 Retry: Disabled
AGP MASTER 1 WS Write: Enabled
AGP MASTER 1 WS Read: Disabled

PCI IRQ Acvtived By: Level
Assign IRQ For USB: Enabled
Assign IRQ For VGA: Enabled

Hvis det kan hjælpe.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 15:43 #74
Kan du ikke bruge det sk... kort i en anden maskine og så sætte et i der virker? ;o)
Bruger du USB, ellers disable den.
16. juli 2003 - 16:00 #75
Jeg kan godt lige prøve at bytte igen, men vi har jo købt en 54g-router og to tilsvarende 54g-netværkskort fra Belkin og de virker begge fint i min computer, men ingen af dem vil du i den gamle og jeg er bange for at hvis jeg køber et 54Mbps-netværkskort fra et andet firma, så virker det heller ikke!
16. juli 2003 - 16:05 #76
Ellers så fuck det. Det går jo ikke at vi bliver skøre og gale i hovedet på grund af en computer... Selvfølgelig hvis i for en genial idé, så sig endelig til, men ellers finder jeg en anden løsning.

Tak for hjælpen - selvom vi ikke fik løst problemet(Grrr)!
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 16:05 #77
Velbekomme, men vi fik da klaret din BIOS opdatering.
16. juli 2003 - 17:11 #78
Ville egentli gerne fordele 50/50, men nu bliver det dig Fromsej...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 17:13 #79
Helt iorden fra min side :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2003 - 17:27 #80
Tak for point.*S*
Tonnybrandt>>Du må gerne få det halve.*S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 18:08 #81
fromsej >> Næh nej, Jeg napper dem fra dig i næste spørgsmål *g*