Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 21:46 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

IE fatter ikke CSS, men vil gerne ha' en vurdering på mit layout!

Hej Eksperter!!

En vurdering på http://hermandsen.homepage.dk/vd/ tak! :)

Hvis du bruger Internet Explorer, så kan du sandsynligvis ikke se siden ordentligt, eftersom IE ikke forstår CSS'en på siden, men det er ikke min skyld... De følger ikke W3C's standarder, og eftersom siden er 100% XHTML 1.1 og CSS2 valideret, så må det være op til brugeren at vurdere om han vil bruge en browser der følger standarderne, eller en browser der ikke gør!! Du kommer heller ikke langt med en ICQ-klient der ikke overholder de standarder der er for ICQ-protokollen!!

Teksten skal i ikke tage jer af, det er bare fyld... Linksne virker heller ikke endnu, jeg vil bare gerne ha' lidt konstruktiv kritik på mit layout og høre om det er brugbart!! :)

//hermandsen
Avatar billede janemil Nybegynder
12. juli 2003 - 21:49 #1
En standard er vil det som 90 bruger ;-)
Siden liger l...

He he. Vil bare drille lidt.
Avatar billede janemil Nybegynder
12. juli 2003 - 21:51 #2
Sjov siden for øvrigt..
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 21:52 #3
En standard er det som bliver slået fast af dem der er bestemt til at gøre det!! Det er World Wide Web Consortium, og deres standarder er fulgt, færdig!!
Avatar billede janemil Nybegynder
12. juli 2003 - 21:55 #4
Deres standarder er jo kun vejledende. De har jo ingen magt som sådan.
Men hvorfor ikke ændre det når man kan opnå samme effekt som virker i alle browsere?
Jeg kan da ikke se det vildt smarte i at lave noget som ingen kan se - medmindre det selvfølgelig er for at lege lidt.
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 21:58 #5
Det smart bag mig design er at det meste består af div-tags og CSS... Det gør det nemt at ændre og det kan jeg godt lide!! :)
Avatar billede janemil Nybegynder
12. juli 2003 - 21:59 #6
>Det gør det nemt at ændre
Så kan du jo passende ændre det så jeg kan se det med IE.
Avatar billede janemil Nybegynder
12. juli 2003 - 22:00 #7
Bare fordi man kan validere sin kode kan der sagtens være fejl i den.
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 22:02 #8
Hehe... Det er netop problemet!!
Hovedproblmet er nok at IE ikke forstår CSS-egenskaben "right", og da den bruges ofte er der ikke så meget at gøre... Jo, man kan bruge left, og så sætte width, men duer ikke ordentligt!!
IE forstår desuden ikke egenskaben position: fixed; som også bruges i bunden!!
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
12. juli 2003 - 22:06 #9
Det er vel et spørgsmål om principper... Om man synes M$ skal have lov til at ændre standarderne som de har lyst...

Hermandsen -> Som jeg har skrevet på ICQ, så synes jeg farverne er lidt blege... og den er også lidt for kantet.
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 22:07 #10
Jokesne er åbenbart blevet et varmt emne for mange, især på ICQ, så her er de alle sammen til dem der bare gerne vil læse joles... :)

http://hermandsen.homepage.dk/jokes.zip
Avatar billede soreno Praktikant
12. juli 2003 - 22:09 #11
Jeg synes også at farverne er lidt blege.
Jeg associerer med BR legetøj når jeg ser din farvesammensætning..
:-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 22:13 #12
Okay, farverne er måske lidt for meget... Har lige tændt min stationære skærm og har fundet ud af at det vist ikke er helt sundt at designe på en bærbar skræm!! :)
Avatar billede daquar Nybegynder
12. juli 2003 - 22:23 #13
Jeg vil umiddelbart tro at det IE ikke kan klare ved din style.css er alle de "absolute" værdier..

Men hvis du er ligeglad med IE-brugere er det jo allerede et fint layout :)

Men hvis det er tiltænkt at være en guide til VirtualDub der skal læses online vil jeg foreslå at sætte en begrænsning på linjebredden.. de lange linjer kan være rimelig svære at læse hvis man bruger 800+ pixels i bredden.
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 22:24 #14
Så kom der lidt lysere farver:
http://hermandsen.homepage.dk/vd2/
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. juli 2003 - 22:25 #15
>>daguar
Tak, jeg skal lige huske det med liniebredden! :)
Avatar billede exp Juniormester
12. juli 2003 - 22:29 #16
ADD!!!:

"Det var en lille 8-årig pige der var i bad med sin mor. Hun spurgte:
"Mor, hvad er det du har over maven?"
"Det er bryster, min lille pige." svarede hun.
"Får jeg sådan nogle en dag?" "Ja, når du er 14 år."
Et par dage efter var pigen i bad med sin far. Moren var inde i stuen. Pigen spurgte: "Far, hvad er det du har mellem benene?"
"Det er en pik." "Hvornår får jeg sådan en?" "Ligeså snart mor er gået."

Det pyntede med de mere afdæmpede farver...
Avatar billede imv29 Nybegynder
13. juli 2003 - 11:44 #17
Jeg kan sku godt lide du er så konsekvent hermandsen, dit site er lavet lige efter bogen og hvis man ikke kan se den følger man ikke dem, basta.

Desværre er det kun brugeren det går ud over. Man glemmer ofte at, den nu afsluttede browser krig, kun blev udkæmpet af ekspertbrugere, hr/fru Danmark har hele tiden været lykkelig uvidende herom og går på nettet med det program de nu engang har i deres win os. Det gør de ikke fordi de aktivt støtter Microsofts monopol, men da de er almindelige brugere og ikke ekspertbrugere, hverken kan eller vil de sætte sig ind i denne problematik. Dette var en af de afgørende faktorer der gjorde at Microsoft (desværre) vandt browserkrigen og at IE dermed i dag dækker 97% af markedet. http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18340

Men ser vi bort fra Microsoft og browserkrigen og de stærke følelser ekspertbrugeren typisk har for dette emne, så må vi konstatere at der nu hvor røgen har lagt sig, er der to sæt standarter. W3C's standarder som, i en perfekt verden, er at hvad vi har brug for. Herudover er der så verdens faktiske tilstand hvor de førnævnte almindelige brugere ubevidst har sat standarten for hvordan et site ser ud på slutbrugerens skærm.

Det er ærgerligt og usundt for markedet at Microsoft vandt browserkrigen iog ikke mindst at de har valgt ikke at følge W3C's standarder, men krigen er tabt, og et fungerende site er derfor i dag bygget enten efter IE alene, hvilket virker for 97% af brugerne men selvfølgelig er ilde set, eller det er opbygget således at det som minimum kan fungere og i IE og andre browsere også, hvilket typisk vil kræve at man ikke overholder alle W3C's standarder men det virker for slutbrugeren.
Den sidste mulighed er som du har gjort det, at ignorere den faktiske standart, er om end beundringsværdig, et slag i dun. 3% kan se siden, uden fejl, og det er jo næppe din intention med sitet.
Avatar billede hermandsen Juniormester
14. juli 2003 - 07:19 #18
Tak for respons, jeg har brugt lidt af det hele, men lagde især mærke til daquar' svar (nu skal jeg nok stave dit navn rigtigt)!

>>imv29
Tak for din kommentar! Selv synes jeg at hvis ikke en hjemmeside overholder standarderne (bare HTML 4.01 eller XHTML 1.0/1.1 + CSS), så er det ligesom når jeg koder i Delphi og har skrevet forkert - den vil ikke compile!! ;)

Snart skal jeg til at kode et mere kommercielt site, og selvfølgelig kommer det til at overholde standarderne, men der bliver jeg nok desværre også nød til at være lidt opmærksom på IE!! ;)

//hermandsen