Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 18:53 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Er der et for lavt niveau på eksperten?

Hvorfor dit og hvorfor dat?

Hvis folk sender en spørgsmål, får de tit et svar i lighed med:
- Hva\' med at tænke dig lidt om? (irrelevant)
- Ku\' du ikke uddybe det lidt mere? (relevalt).

Men alt for ofte: Sort snak - både for modtagere og \"lyttere\" i lighed med: \"Halleluja!\", \"Jøps\" el.a.

Jeg synes, at det er helt i orden med lidt humor, men det er ikke i orden men en attitude, der, i bedste fald, er lidt \"hovskisnovski\".

Ps.: Jeg er selv helt \"ny\", og synes at I er \"alle tiders eksperter\", men tonen er altså for \"rå\" efter min smag. Der findes jo ikke dårlige spørgsmål, men kun dårlige svar! (Alt iberegnet).

Kommentarer modtages med glæde og til efterretning.

Mange venlige hilsner til jer alle.

PPS. Der er  hele 4 \"hæderspoint\", til den som har et godt svar på et voksent niveau.

Day

Avatar billede thomas_it Nybegynder
08. december 2000 - 18:56 #1
Jeg vil bare sige at jeg dog ikke har oplevet det endnu - det med den rå attitude altså :o)
Avatar billede handmade Nybegynder
08. december 2000 - 19:21 #2
Jeg er enig med dig et godt stykke vej. Men udsagnet \"der findes ikke dårlige spørgsmål\" holder ikke helt Der findes dårligt og sjusket formulerede spørgsmål, og her tænkes ikke på grammatikalske uhyrligheder, der er underordnede i denne sammenhæng, men spørgsmål, hvor spørgeren ikke har gjort sig klart, hvad det er han/hun ønsker at vide. Følgen er, at der bruges en masse tid og adskillige mails frem og tilbage, for at finde ud af, hvad spørgsmålet egentligt drejer sig om. Det kan i det lange løb godt virke lidt irriterende og måske afføde et par spidse bemærkninger. Men specielt \"bedrevidende\" og \"råt\" synes jeg nu sjældent det er.
Eksperten er for ALLE uanset forudsætninger, og jeg tror, de fleste er her fordi det er sjovt og man kan lære en masse.
Mvh
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 19:27 #3
Nu har jeg \"været\" her i over et år og jeg synes generalt vi har holdt tonen/attituden på et OK niveau. Det sker da at vi sidder og pjatter i et spm. men det SKAL næstne til for at det er sjovt at være her. Hvis alle bare svarede uden noget så ville det sku hurtigt gå hen og blive et kedeligt sted at være..
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 19:39 #4
>>thomas og handmade
Jeg synes at jeg fik at relevant og diplomatisk svar fra \"handmade\", og jeg godt genkende det sjuskede og uigennemtænkte, og derfor forstår også godt de spidse bemærkninger, men når to \"toplistede\" begynder at beskylde hinanden for både det ene og det andet (I må selv finde eksemplerne) så føler jeg at niveauet er for lavt.
Måske kommer jeg til at æde min kritik i mig; men det skulle glæde mig ;-) - Jeg venter på flere kommentarer.
Day
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. december 2000 - 19:41 #5
Du har ret i at tonen nu og da er mere \'rå\' end den burde.
Det er der mange grunde til:

1) en meget stor spredning i alder (fra 12år til 50år blandt dem jeg kender og der er sikker flere udenover begge grænser)

2) Internettets frihed og anonymitet gør det \'billigere\' at opføre sig svinskt. Det er der nu og da en \"Ih hvor er det sjovt at skrive pik på væggen\"-idiot der (mis)bruger eksperten til.
De er ikke velsete og bliver som regel hurtigt smidt af; men de er der.

3) Der er meget stor spredning i kompetence niveauet. Det kan både betyde at en \'expert\' bliver frustreret over et vagt eller overambitiøst spørgsmål som spørgeren tydeligvis ikke vil være i stand til at følge til dørs. Og at en \'ekspert\' misforstår spørgsmålet så totalt at han svarer (meget authoritativt) på noget helt andet.

4) Når man hyppigt bruger eksperten lærer man efterhånden de andre eksperter at kende og der udvikles et \"frisprog\" folk imellem; der så af andre tages op som \"eksperten-sprog\". Det er en risiko der skal imødegås nu og da. Fx med et spørgsmål som dit.

Det hedder måske \"Eksperten\"; men sandheden er (med gangske få undtagelser) at vi ikke er spor mere eller mindre eksperter (og slet ikke pædagoger) end alle andre mennesker.

Men med et forum som dette kan vi alligevel hjælpe hinanden nu og da når vi finder et spørgsmål vi tilfældigvis har erfaring til at svare på.

mvh JakobA
Avatar billede beaviz Nybegynder
08. december 2000 - 19:41 #6
Jeg syntes faktisk ofte at det er spørger der udviser forkert attitude, fx at spørger ikke undersøger et svars rigtighed. Jeg har også erfaret at spørger ofte afviser et svar hvis problemet ikke kan løses 100% indenfor de givne rammer.
Det irreterer mig, et afvist spørgsmål underminerer en svarers troværdighed.
Jeg har intet imod lidt sjov og hygge, det hører sig til - alle steder hvor mennesker samles.
Avatar billede beaviz Nybegynder
08. december 2000 - 19:43 #7
jakob: mht navnet \"eksperten\", så refererer det vel til os alle, til sammen er vi \"eksperten\" :)
Avatar billede handmade Nybegynder
08. december 2000 - 19:54 #8
Apropos \"råt\" og \"attituder\" så se her:

http://www.eksperten.dk/spm/37352

Jeg har mailet admin. og henstillet at det brugernavn ændres.
En meget konkret ting at tage fat på...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 19:56 #9
handmade:> det kan jeg godt forstå! Det ligner da ikke noget med sådan et nick ..
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:02 #10
Nu har da vist fået noget at tænke over og svare på!
For at tage det i rækkefølge:
Citat fra tdaugaard:
\"Det sker da at vi sidder og pjatter i et spm. men det SKAL næstne til for at det er sjovt at være her. Hvis alle bare svarede uden noget så ville det sku hurtigt gå hen og blive et kedeligt sted at være..\"
Svar: Det kan jeg kun være enig i, og det er godt nok.
>>jakoba: Du kan da vist det dèr med at forstå nogle sammenhænge. Jeg vil kun kommentere, at jeg absolut ikke er pædagog selv, men måske skyldes det, at jeg er 57 år gammel! Men jeg er da også typotekniker og har lidt forstand på HTML, Java og Multimedie m.v. - Og er i øvrigt ikke særlig diplomatisk anlagt.

>>beaviz
Det irriterer som sagt også mig en smule, men hvad angår de afviste svar, så ved jeg ikke hvordan det fungerer. Jeg havde selv brug for et råd, og til min forbavselse så jeg, at jeg havde afvist op til flere svar - uden at have gjort det.
???
Day

Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:07 #11

Apropos:
Apropos \"råt\" og \"attituder\" så se her:
http://www.eksperten.dk/spm/37352

Kommentar:
Ja, mon ikke!
Day
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. december 2000 - 20:10 #12
Bing. Rekorden er brudt.  12år til 57 år :-))
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:13 #13
>>jakoba
Netop!
Er det i orden?
Day
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:27 #14
Lammende tavshed. Ja, ja da.
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. december 2000 - 20:31 #15
tdaugaard>>> Især når vi sylter et spørgsmål angående warez :) Det er noget at det sjoveste, dem kan man godt tillade sig at oversvømme i useriøse kommentare.
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. december 2000 - 20:32 #16
day >>  er DET i orden?
Det var sguda et åndsvagt spørgsmål at stille når du ikke siger en lyd om hvad det er for et det det refererer til. Er du sådan en tumpe at du ikke kan se DET?

:-)))))))

Det kan være grumme svært at se forskel på en vits og en injurie når man kun har det på tryk. Når du er i tvivl: vær barmhjertig.

ja naturligvis er det iorden.

mvh JakobA
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:43 #17
Ja, jeg er nok lidt langsomt opfattende og også temmelig tumpet. Men det var altså det med de 12-57 år.
I øvrigt har jeg nu forsøgt at fordele de eftertragtede point med 2 til tdaugaard og 2 til jakoba, men mit avancerede klik virker ikke. Jeg prøver igen.
Tak for respons. Samtalen bevægede sig vist lidt bort fra emnet. Men det er vel OK.
Hilsen Day
Avatar billede day Nybegynder
08. december 2000 - 20:46 #18
tdaugaards point vises ikke i boxen.
Gu\'ve hvad der sker!
Day
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. december 2000 - 20:55 #19
Det virkede. Faktisk var det tdaugård der fortalte mig hvordan man brugte de der knapper til at fordele point.
Min \"injurie\" var for at demonstrere hvor nemt det er at gå fejl af hinanden i skrift. IKKE møntet på dig på nogen måde.
Og ja. Spørgsmålene løber ofte lidt af sporet. nogen gange mere end  de burde.

mvh JakobA

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 21:25 #20
tommyf:> jarh .. warez tosserne er altid sjove at \"snakke\" med ;-)

jakoba:> kan du sige aa .. ? *G* .. (tdaugaard .. å .. det lugter *lol*)
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. december 2000 - 21:34 #21
Ja det kan jeg godt. Gør det hver gang en køn pige går forbi. Men når jeg ser sådan en som dig føles det ligesom mere naturligt at sige Å :)

Men jeg skal prøve. vil nødig risikere du begynder at stave mig med C.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 21:38 #22
*LOL*
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. december 2000 - 12:18 #23
\"There\'s no stupid questions - just stupid people\"
                                                                                - Citat fra South Park
Avatar billede day Nybegynder
10. december 2000 - 16:13 #24
Det var da lige den kommentar der manglede til sidst!

Hvordan lukker man et spørgsmål?
Day
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. december 2000 - 16:14 #25
Ved at acceptere evt. svar eller selv svare og acceptere, så dette spm. er lukket :-)
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. december 2000 - 16:19 #26
;o)
Avatar billede day Nybegynder
10. december 2000 - 16:20 #27
Nåhh, øhh, tak.
Day
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. december 2000 - 16:23 #28
:-) \'så lidt..
Avatar billede handmade Nybegynder
12. december 2000 - 23:50 #29
Brugeren http://www.eksperten.dk/spm/37352 er slettet
Fint arbejde, adm..
Avatar billede day Nybegynder
13. december 2000 - 09:51 #30
- handmade: Alle tiders! Også fint arbejde fra dig. Tak.
Day