Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 18:38 Der er 21 kommentarer

Linux - Nybegynder

Jeg har lige installeret Linux Mandrake 9.1

Og ja ved absolut intet om det så jeg hoppede bare ud i det..

når jeg tænder dne skal jeg logge ind i dos.. og bagefter hvad? hvilken commando skal jeg bruge for at komme ind i den grafiske overflade?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 18:44 #1
Jeg tror at det er:
  startx
du leder efter.
Avatar billede lrd Nybegynder
08. juli 2003 - 18:45 #2
http://www.eksperten.dk/spm/323560

Her er lidt gode tips du måske kan benytte dig af :-)

Lrd
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 18:47 #3
Så siger den (auth: error while loading shared libraries: libXmuu.so.1: cannot open shared object file: no such file og directory
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 18:52 #4
Det er den rigtige kommando, så det tyder på at X ikke er installeret
eller konfigureret.

Gjorde du det under installationen ?
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 18:53 #5
ja.. men den sagde vist noget med at den ikk ville virke.. :( hvad gør jeg nu?
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. juli 2003 - 18:55 #6
Et par råd :

- Når du installere den slags, og er nybegynder, så bed den starte X (den grafiske brugerflade) automatisk

- Brug ikke mandrake og redhat. Det er all-round-distributioner, der efter min mening ikke er noget værd mere.

- Brug Knoppix eller den dansk udgave - dappix. Den kan køres direkte fra en CD, og hvis du kan lide den, kan den installeres med kommandoen knx-hdinstall. Find knoppix her : knoppix.net
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 18:57 #7
Så skal du til at fedte lidt med X opsætningen.

:-(

Det er ved at flere år siden at jeg har prøvet det (normalt så plejer
installationen at gå godt).

Jeg prøver lige at se om jeg kan grave noget frem.

Men ellers er der sikert andre der kan.

Kan du huske præcis hvad den skrev under installationen ?
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 18:59 #8
jeg valgte Geforce 2 også sagde den bare at X ikk kunne installers.. Så tænkte jeg what the fuck is that.. og trykkede videre.. :/ sååh
Avatar billede phpgris Nybegynder
08. juli 2003 - 19:04 #9
Hvad siger den hvis du skriver kommandoen:
ls /usr/X11R6/lib/libXmuu*

For en god ordens skyld vil jeg også lige pointere at DOS er et styresystem udviklet af Microsoft som ikke har noget med Linux at gøre. Det du nok tænker på er den tekst-baserede brugergrænseflade som i Linux kaldes en 'shell'.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 19:09 #10
webcreator>

Når man ikke kan starte X manuelt, så hjælper det næppe meget at bede
Linux start den automatisk.

Jeg kender slet ikke Knoppix, men der er altså temmelig mange
der bruger Redhat, så monstro ikke den har lidt værdi.
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 19:09 #11
så siger den -bash: is: commando not found..

Ja ok.. det vidste jeg godt, men vidste ikk lige hvad jeg skulle kalde det..
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 19:10 #12
phpgris & fjeller>

Eller så brug den platform neutrale "console mode" eller "text mode" som fælles
nævner for DOS og Unix shell.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 19:12 #13
ls (LS i lowercase - ikke IS is lowercase).
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 19:13 #14
det virker heller ikk når det er L...

Tror bar ejeg installere win 2003... opgiver det andet :/
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2003 - 19:17 #15
ls *skal* virke !
Avatar billede phpgris Nybegynder
08. juli 2003 - 19:18 #16
Det var en skam men hvis ikke engang ls virker så er der heller ikke meget at komme efter ... det ville svare til at 'dir' ikke virkede i DOS ;)
Avatar billede fjeller Nybegynder
08. juli 2003 - 19:19 #17
okay.. men ellers tak for hjælpen alle
Avatar billede radolno Nybegynder
14. juli 2003 - 14:53 #18
Hvorfor er mandrake og redhat dårlige???????????++
Avatar billede webcreator Nybegynder
17. juli 2003 - 21:16 #19
Rad > Fordi begge distributioner er fyldt med fejl og mangler. Og så sluger de processor og ram, så det gør ondt. Yderligere er pakkesystemet i RH og Mandrake ikke voldsomt smart. - Derfor.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 21:42 #20
Ikke desto mindre er der rigtigt mange der bruger dem.

Redhat har bl.a. været brugt til en del SPECjAppServer benchmarks
af Oracle.

Næppe p.g.a. "fejl og mangler".

Jeg har derimod aldrig set noget til Knoppix i den sammenhæmg.
Avatar billede webcreator Nybegynder
17. juli 2003 - 21:45 #21
Knoppix er jo også ret ny på markedet.
Yderligere burde jeg have gjort opmærksom på, at det nærmere er diverse medfølgende applikationer (som mange installere), der gør distributionerne hamrende ustabile. specielt de medfølgende spil. Også X virker ret dårligt under Redhat. Har ingen probz under Knoppix. Men det er naturligvis et spørgsmål om opsætning. Hvis man laver det hele fra bunden, så kunne både RH og Mandrake køre ganske fornuftigt.