Avatar billede severuz Nybegynder
07. juli 2003 - 23:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatering hvordan gør man nu det?

Hej her er en nem en tror jeg.
Hvordan formaterer man et drev med styre systemet win 2k pro.
Jeg har prøvet - startdiskette - minimal boot - format C: -men det virker ikke!!!???
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2003 - 23:31 #1
Sæt CDR til first boot device i BIOS, boot på din win2K CD, så får du mulighed for at formatere.
ellers skal du have fat i en Win98 bootdiskette.
Avatar billede bredker Nybegynder
07. juli 2003 - 23:32 #2
denne virker også til win 2000
ellers brug en win 98 boot diskette

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Bid mærke i punkt 8.

Lånt af fromsej , som har hugget den fra resten
Avatar billede severuz Nybegynder
07. juli 2003 - 23:39 #3
ok tak... jeg har win me boot disk "startdiskette" men jeg ønsker at slette ALT på drev C og det gør den vist ikke når man bruger cden gør den? jeg skal ha 2k pro på ikke xp
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2003 - 23:41 #4
Har du Format.com på den diskette?
Så booter du bare på disketten, når der står A:\> skriver du format C: og trykker <Enter> så går det fint.
Avatar billede kenp Novice
07. juli 2003 - 23:42 #5
hvis du skal have slettet alt så er det en bootdisk du skal bruge og fdisk

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 4 ting:

- vælg pkt. 4: Slet ikke-DOS-partition

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

Lånt af fromsej
Avatar billede kenp Novice
07. juli 2003 - 23:42 #6
som har stjålet den fra resten ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2003 - 23:46 #7
Det var vist fra Retaxes.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2003 - 23:51 #8
Du kan hente den her bootdisk, den kan Fdiske og formatere, men ikke installere Windows.
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Avatar billede cyberboss Nybegynder
08. juli 2003 - 02:30 #9
Hej  severuz

FORMATERING:

Reformatting or repartitioning a disk deletes all of the data that is on the disk, so make sure that you back up your data before you reformat the disk.

Start the computer by using the Windows 2000 CD-ROM or the Startup disks.

When the Welcome to Setup screen appears, press F10.

In Recovery Console, specify the appropriate installation, and then log on by using your Administrator password.

Type map , and then press ENTER.

Note the drive that you want to reformat. The drive letters may be different in Recovery Console from what they are in Windows 2000.

Type format x : /fs:fat32 or  format x : /fs:ntfs, where x is the letter of the drive that you want to format and FAT32/NTFS is the file system that you want to use, and then press ENTER.

Type y and then press ENTER to confirm your choice. When the formatting process is finished, type exit and then press ENTER, to restart the computer.

Removing NTFS
Manually Remove XP
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q314052

Manually Remove Windows 2000
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q250456

Mvh.

Cyber Boss
Avatar billede lgj Nybegynder
08. juli 2003 - 08:42 #10
Du skriver: ALT - med stort.
Mener du at alt skal helt væk så det ikke kan genskabes, eller vil du 'bare' lave en ny tom installation?
Avatar billede severuz Nybegynder
08. juli 2003 - 16:01 #11
jeg mener at alt skal væk fra c drevet...
Avatar billede fromsej Praktikant
08. juli 2003 - 16:39 #12
Så brug Fdisk først, så formater den.
Så er alt væk, men kan genskabes, hvis folk vil betale for det.
Den eneste måde at fjerne alle data på en HD, så de ikke kan genskabes er udbredt anvendelse af fysisk vold.*S*
Avatar billede kenp Novice
08. juli 2003 - 22:35 #13
fromsej -> det er ikke nok at anvende fysisk vold! den eneste måde er at beholde harddisken selv, det vil altid kunne genskabes!
Avatar billede severuz Nybegynder
01. maj 2010 - 20:53 #14
lukket