Avatar billede tingleff Praktikant
08. december 2000 - 11:49 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Intern DNS

Hej

i mit firma på 16 personer, skal jeg opbygge et netværk, med en filserver, som kører ind i en switch og videre til routeren.
Filserveren er til netværksdrev og ikke andet.
For at alt dette skal virke med at de logger på netværket, skal jeg så bruge dns eller kan man godt undlade det??

F.eks. hvis jeg har kaldt mit domæne på netværket: Filedomain, vil der så på klienterne i deres dns skrives filedomain.dk eller er det kun hvis man har købt et domæne?

Og er dns serveren den filserver som jeg har kørene da det er lokalt det hele skal kører?

Håber i forstår mig ellers så sig lige til så vil jeg prøve at omformulere.

på forhånd tak for hjælpen

/tingleff
Avatar billede hojben Novice
08. december 2000 - 11:53 #1
Du kan godt undlade DNS. DNS er en navneopløser. Når dine klienter skal have adgang til drevene, skal de bare connecte med:

\\\\servernavn\\deltdrev fx inde fra stifinderen.

hvorfor tror du at du har en dns?
Avatar billede juks Novice
08. december 2000 - 12:00 #2
den router du har er den sat med en fast ip(fra fx teledanmark) eller er det en du selv kan ændre.

Avatar billede tingleff Praktikant
08. december 2000 - 12:44 #3
det ved jeg ikke endnu, for det er ikke bestilt endnu og det er ikke sikkert det er fra teledanmark. Det kan godt være at vi gør det gennem UUNET.

Hvorfor??
Avatar billede itelm Nybegynder
08. december 2000 - 18:38 #4
nej det behøver du ikke du kan istedet tildel hver af de 16 maskiner en fast TCP/IP adresse. Fordelen er at du selv styre adreseringen.
Til delingen giver du i netværk husk din primary Gate way det er din Router eller fierwal
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. december 2000 - 02:09 #5
Som sagt behøver du ikke nogen DNS server, for at have et NT-domain.
Du skal IKKE forveksle et web-domain og et NT-domain, da det er 2 helt forskellige ting. OG du behøver stadig ikke nogen DNS server, hvis du har et web-domain - bare at computerne på netværket har adgang til én ud på Internettet. (Din Internet udbyder har sikkert 2).

Det du skal have, for at få dine klienter til at logge på netværket, følgende:

1) En DHCP server, som tildeler IP adresser til klienterne.
2) Sat klienterne til at få automatisk tildelt en IP adresse (DHCP).
3) Sætte klienterne til at logge på dit (NT)domain.

1) Kan dog laves om til at du manuelt giver alle klienterne en IP adresse - dette kan dog ikke anbefales, da der er for meget arbejde i det!