Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 09:35 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Brændt af ??

Hey !
Jeg kørte lige i tog med en kammerat her til morgen. I går havde han installeret et FM-kort i hans K6-2 500MHz maskine, der kørte Win98se ! Det virkede uden problemer. Så bestemte han sig for at smide Win 2000 på maskinen. Det blev installeret og han ville så installere softwaren til FM-kortet. Den skal genstarte og han forlader rummet imens (går på lokum ;o) ) og da han kommer tilbage er det til et fastfrosset Windows 2000 skrivebord. Okay tænker han, det har jeg prøvet før. Det kræver en tænd/sluk ! Men ak, der sker ikke en fis på skærmen. Ingen opstartsbillede, ingen bip, ingen ting !! Efterhånden bliver han desperat og hiver alt ud af computeren undtagen skærmkortet ... ingen ting ! Så skifter han AGP-kortet ud med et PCI-skærmkort ... ingen ting ! Så skifter han til sin gamle skærm ... ingen ting ! Nu er han for alvor desperat !!

Har I nogle forslag til hvad der kan være sket ? Eller for den sags skyld, hvad han kan prøve ?

Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 09:37 #1
Starter den op? Eller rettere kan han høre harddisk starte op m.m. ?
Avatar billede handmade Nybegynder
08. december 2000 - 09:40 #2
Kan den startes med en bootdisk?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 09:41 #3
Har han prøvet og sætte BIOS til default?
Avatar billede LNG.DK Novice
08. december 2000 - 09:42 #4
FM-kortet har højst sandsynligt brndt bundkortet af, kan i høre om den på nogen måde starter op??
prøv at se om du/han kan boote op på en win98 boot disk.
Avatar billede dalmanatus Nybegynder
08. december 2000 - 09:42 #5
Kan du komme ind i BIOS??? hvis ikke, kan det være du skal nulstille den.... eventuelt manuelt(fjerne jumperen ved siden af batteriet, genstarte, slukke, sæt jumper på igen).
Avatar billede msmows Nybegynder
08. december 2000 - 09:49 #6
FM-kortet kan tænkeligt ikke køre under Win2000, driverinstallationen har derfor lavet rod i systemet.
Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 09:54 #7
Da jeg snakkede med ham i morges, har jeg ikke hørt det selv, men som han sagde det, lød det til at harddisken speede op, men ellers ingen ting. Ham kan ikke komme i BIOS, da der absolut intet billede kommer på skærmen. Han kan ikke bruge en startdiskette, da maskinen slet ikke kommer så langt ! Han prøve også uden harddisk altså kun skærmkort i maskinen, heller intet resultat !

Jeg har forslået ham at prøve, at resette BIOS, men det kan vi først prøve i eftermiddag/aften.

diggs> Ja det tror jeg også, men lyder det ikke underligt, at kortet har virket i Win98 og så brænder bundkortet af, når man installerer software til kortet i Win2000. Kortet har jo ikke været pillet ud imens ?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 09:55 #8
diggs & Ddalmantus> Var det ikke lige det som handmade og jeg sagde?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. december 2000 - 09:56 #9
Læs nu hvad manden skriver for søren!!

\"Men ak, der sker ikke en fis på skærmen. Ingen opstartsbillede, ingen bip, ingen ting !! Efterhånden bliver han desperat og hiver alt ud af computeren undtagen skærmkortet ... ingen ting ! Så skifter han AGP-kortet ud med et PCI-skærmkort ... ingen ting ! Så skifter han til sin gamle skærm ... ingen ting ! \"

Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 09:56 #10
prøve = prøvede
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 09:56 #11
Hvis det er tilfældet at kortet har brændt bundkortet af så skal han klage og få et nyt bundkort på m.m.
Det burde han kunne
Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 10:01 #12
maniacdog> Maskinen er over et år gammelt og FM-kortet fik han gratis af en kammerat !! Såee, den går nok ikke ;-(
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 10:06 #13
hmm trist.
Det jeg tænkte på var hvis han nu havde købt FM kortet og _var_ sikker på det var det så kunne det jo være :)
Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 10:10 #14
Ja, det havde jo været en mulighed, men desværre ;) Det værste er sgu, at vi er fire gutter, der skulle spille Counter-Strike i aften og han er en af dem ;-( Så vi bliver nok kun 3 ;o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 10:13 #15
Ret surt.
Det kunne vel også være hans PSU eller han bundkort.
Hvis i har mulighed så prøve og sæt en anden PSU på. (Strømforsyning)
Bare en idé.
Avatar billede handmade Nybegynder
08. december 2000 - 10:15 #16
Jeg tror nu ikke på at FM-kortet har \"brændt\" maskinen af..
Har han også haft remklodserne ude og sat dem på plads igen?
Avatar billede handmade Nybegynder
08. december 2000 - 10:17 #17
Skubbet til jumpere/switchboxe?
Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 10:19 #18
maniacdog> Jeg har tænkt mig, at prøve først og resette BIOS. Derefter at flytte hans CPU og i en anden maskine afhængig af resultat, flytte den anden processor over på hans bundkort.

handmade> Nej, men det var oså en mulighed. Det prøver vi i eftermiddag!

Ellers andre ideer ?

Avatar billede b114080 Nybegynder
08. december 2000 - 10:44 #19
msmows> Det kan godt tænkes, men derfor burde maskinen ikke dø så voldsomt ;o)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
08. december 2000 - 11:06 #20
jeg har også oplevet at min maskine gik FULDSTÆNDIG død, jeg kunne ikke starte den op eller noget som helst! Jeg prøvede at hive ALT simpelthen ALT ud af maskinen inklusiv ide-kabler osv. ekslusiv ram (da jeg vidste at den ikke ville starte så) hjalp ikke! jeg lod den stå natten over og prøvede igen! resatte bios, ingen resultat, pillede rammene ud og satte dem omvendt i og af en eller anden grund kom der så liv i lortet igen! jeg prøvede at bytte rundt på rammene igen virkede stadigvæk, satte alt tilbage igen, og lortet virkede stadigvæk og det har den gjort lige siden!
Avatar billede msmows Nybegynder
08. december 2000 - 11:09 #21
b114080> Umiddelbart har du ret, men erfaringsmæssigt ved jeg at det sker. Prøv eventuelt at slukke maskinen, fjerne netspændingen - også til perifert udstyr, vent en halv til en hel time. Det virker af og til.
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 21:47 #22
Den er død... syng en sørgelig sang og sig til jer selv desværre! Den levede et trofast liv, men nu er der ikke mere at gøre.

I kan selvfølgelig være heldige, men pas på hvis i bytter dele osv. Du skulle nødigt ødelægge din egen også!
Avatar billede b114080 Nybegynder
11. december 2000 - 09:15 #23
Jeg \'resatte\' hans BIOS og hev processoren ud og satte den i igen ! Så kørte maskinen uden problemer. Jeg hælder nu mest til at det var processoren, der gjorde udslaget, da WIN2000 jo ikke burde skrive i BIOS. Desuden havde han lige sat en ny og større køler på processoren !!!

Tak for svarene
Avatar billede b114080 Nybegynder
11. december 2000 - 09:17 #24
maniacdog> Du var den første der skrev om at resette BIOS, så svar lige og du får lidt point !
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. december 2000 - 09:44 #25
Så siger jeg da tak :)