Avatar billede hamstro Nybegynder
05. juli 2003 - 22:56 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvem kan flashe min ødelagte BIOS?

Så skete det også for mig: En mislykket BIOS-opdatering har resulteret i et dødt motherboard og jeg leder derfor efter nogen som kan flashe den fra bunden - helst i Storkøbenhavnsområdet, men indenfor 40-50 km af København er også i orden. Motherboardet er et Abit IS7-G, og BIOS er lavet af Award. Det skal helst være nogen der kan i morgen, søndag, så jeg har en chance for at få brugt det lidt her i weekenden. Udover pointene vil jeg for evigt være taknemmelig overfor personen der kan sige mig hvem der kan klare jobbet.
Avatar billede bredker Nybegynder
05. juli 2003 - 23:01 #1
det skal være en der har et kort af samme model og det er ret risikabelt
skal du have et firma til det er det normalt næsten lige så dyrt som at købe et nyt kort
har du prøvet at fjerne bateriet i en halv time , og se om den vil resette bios til fabriksinstillingerne
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. juli 2003 - 23:03 #2
ikke fordi jeg er superhaj, men er den ødelagt, ja så er den ødelagt.
Sås kal selve chippen udskiftes, hvis det overhovedet hjælper...O/
Avatar billede fromsej Praktikant
05. juli 2003 - 23:14 #3
www.wimsbios.com
Gå ind i deres FAQ, det har før reddet folk.
Avatar billede hub Nybegynder
05. juli 2003 - 23:20 #4
En Award BIOS på et kort der er så nyt, har givetvis en boot-block funktion. Tjek Awards site for oplysninger om hvordan du redder din BIOS..
Avatar billede hamstro Nybegynder
05. juli 2003 - 23:29 #5
hub:
Der er en boot-block funktion i BIOS - problemet er bare at den melder en fejl når den har læst .bin-filen med BIOS i. Fejlen den giver er: "The program file's BIOS-Lock String does not match with your system!". Hvis du lige kan hitte stedet på Awards site hvor der står hvad man skal gøre bliver jeg en meget glad mand.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. juli 2003 - 23:35 #6
Avatar billede hub Nybegynder
05. juli 2003 - 23:39 #7
Use /nbl parameter
For example:
awdfl789 w6330vms.240 /nbl

http://www.msi.com.tw/program/e_service/faq/?method=detail&faq_id=174

Fra MicroStar men om Award BIOS--give it a try--du har ikke så meget at miste :-)
Avatar billede hamstro Nybegynder
05. juli 2003 - 23:43 #8
fromsej:
Been there, done that... :( Jeg har prøvet at bruge boot-block funktionen. I den nye(?) udgave af boot-block'en som jeg har udfører den ikke autoexec.bat på disketten, men starter derimod direkte awdflash.exe, som tager den første den bedste BIOS-fil den kan finde på disketten og prøver at skrive den til BIOS. Dette resulterer i ovennævnte fejl.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. juli 2003 - 23:46 #9
Så er det en forkert BIOS vil jeg tro.
Har du en kopi af den gamle?
Avatar billede hamstro Nybegynder
05. juli 2003 - 23:53 #10
Jeg har prøvet både med den version af BIOS som var på motherboardet tidligere og den nye - begge dele giver samme nedslående resultat... Det mærkelige er at jeg, så vidt jeg kan læse mig til, burde kunne lave en autoexec.bat og så udføre en flash med /nbl-parameteren - det vil bare ikke rigtig lykkes. Boot-blocken autoeksekverer som sagt bare awdflash og flash med den BIOS der nu engang ligger på disketten - jeg har også prøvet at fjerne awdflash og/eller BIOS-filen fra disketten uden bedre resultater.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. juli 2003 - 23:55 #11
Har du prøvet med en helt ny og frisk diskette?
Avatar billede hamstro Nybegynder
05. juli 2003 - 23:57 #12
Der er prøvet med 2 forskellige disketter - og jeg har også prøvet med forskellige versioner af awdflash - intet af det nytter.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. juli 2003 - 00:00 #13
Beklager, jeg har ikke flere forslag.
Jeg håber der kommer en med en løsning.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 08:33 #14
Har du prøvet at jumperreset bios, derefter indlæse din bios update eller bootblock bios?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 08:44 #15
På abits hjemmeside findes der 2 bios updates til is7-g: is7Q13 og is7Q10 - har du prøvet den sidste?
Avatar billede hamstro Nybegynder
06. juli 2003 - 09:45 #16
dannyboyd:
Desværre er CMOS det eneste, der bliver nulstillet, når man bruger jumperen. Jeg har prøvet både den ene og den anden opdatering uden held - den samme fejl kommer frem hver gang. Jeg har også hentet den fra flere forskellige steder for at være sikker.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 09:56 #17
Så er der nok ikke andet for end at bestille en ny bioschip
Avatar billede bartfreak Nybegynder
06. juli 2003 - 14:21 #18
fandt lige dette..det er nok forsent men..det er sikkert billigere end en ny bios.
Kan man ikke købe et kort magen til skifte biosén ud og retunere det som doa.O)
http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=68&s=1
Avatar billede hamstro Nybegynder
08. juli 2003 - 14:21 #19
Nåh, jeg får motherboardet byttet på garantien så alt ser ud til at blive godt igen. Jeg takker for de forskellige forslag fra jer alle.

Eftersom der ikke kom nogle brugbare svar vil jeg lige spørge om det er tilladt at tilbageføre pointene til min egen konto?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juli 2003 - 14:26 #20
ja det er tilladt