Avatar billede snaptil Nybegynder
03. juli 2003 - 14:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

xp til windows 2000 lan netværk via crosscabel

det ha r før lykkes mig at oprette netværk far xp og weindows 98.. men nu syntes det ikke at virke..
jeg har xp.. og kan se hans navn
vi er i samme workgroup vi har lavet tcp/ip indstillingerne med med samme undernetmaske maske etc .. den ene 1 den anden  4 osv ..
men han kan se mig.. og jeg kan ikke kommme ind ... vi har opréttet en bruger med  samme navn og kode på hver...
Avatar billede divine Nybegynder
03. juli 2003 - 14:37 #1
hvem kan se hvem ? og kommer der et vindue frem med brugernavn og pass når du vil over på hans ? Jeg havde selv et lignende problem en gang, men det viste sig at være fordi jeg havde pillet lidt for meget, jeg havde slettet QoS-Pakkeplanlægning. Prøv at installere det, hvis ikke det er det i forvejen. Ellers prøv at slette det, da det vist kun er XP som har det... Det kan du i hvert fald lige prøve.
Avatar billede snaptil Nybegynder
03. juli 2003 - 16:31 #2
det virker fint med en anden xp.. desværre ikke løsningen
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
03. juli 2003 - 16:34 #3
"vi har lavet tcp/ip indstillingerne" to ens ip'er? det skal være to forskellige, hvad med firewall (på xp standard firewall)
Avatar billede divine Nybegynder
03. juli 2003 - 16:51 #4
gonza.dk >> han skriver jo "den ene 1 den anden 4 osv" så de har ikke samme IP (så vidt jeg har forstået).

snaptil >> Det du siger at de virker med en anden XP betyder jo nok at det så har noget at gøre med at det er til en windows 2000 nu. Derfor kan det være det der QoS-pakkeplanlægning, som vist ikke er i 2000, men hvis du har prøvet det, har jeg ikke nogen løsning lige nu. Jeg vil dog tænke lidt over det og muligvis vende tilbage.
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
03. juli 2003 - 17:53 #5
divine -> ;o) blev bare lidt forvirret og ville sikre mig
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. juli 2003 - 17:56 #6
Har I enabled netbios (under advanced i IP instillinger) på XP maskinen?
Avatar billede iceman10000 Nybegynder
04. juli 2003 - 10:14 #7
På din XP computer skal du gå ind i Andre Computer og der skal du gå op i venstre hjøren der kan du sætte et nyt netværk op det skal du gøre! så virker det!!
Avatar billede snaptil Nybegynder
04. juli 2003 - 11:20 #8
ja vi har to forskellige ip.. endelser.. vil lige fjerne tvivlen...
iceman.. andre computer.. tjah.. lad mig lige forklare.. jeg går under søg.. søger på be.. som er navnet på min makkers pc.. finder den.. man kan ikke komme ind.. ved ikke om det er noget med fil deling mv.. men han kan ikke finde mig...
Avatar billede snaptil Nybegynder
04. juli 2003 - 11:22 #9
gonza .. jg bruger selvsamme kort til en anden "xp" maskine.... det går fint.. han kan finde mig men kun få hvad jeg deler... selvfølgelig
Avatar billede snaptil Nybegynder
04. juli 2003 - 11:23 #10
vores netværk fungerer .. derfor forstår jeg ikke det med 2000.. måske har jeg glemt noget..
Avatar billede divine Nybegynder
04. juli 2003 - 11:27 #11
hvis ikke du har delt noget, på den ene af computerne kan det meget vel være problemet. Jeg har før prøvet når man søger efter en anden computer og så derfra vil gå ind på den, så virker det ikke, men hvis du åbner et vindue og skriver "\\din-vens-computers-navn" uden anførselstegnene selvfølgelig. Det virker måske, sikkert ikke, men du kan da prøve det.
Avatar billede meathead Nybegynder
04. juli 2003 - 14:58 #12
Hvad med den gode gamle Command Prompt?
"c:\>net view \\makkerpc" er god til at checke om NetBIOS kører. Hvis listen over delte mapper/ printere kommer frem, er du 50% hjemme.
Prøv evt. en "NET USE * \\makkerpc\sharenavn /u:andetbrugernavn *" for at få en fejlmelding, som kan slås op på search.support.microsoft.com.

PS:
Hvad er resultaterne på den gode gamle checkliste:
0) Netværksledningen skal være et krydset, twisted pair kabel, når de to maskiner forbindes uden hub eller switch. [Du ved sikkert, at 'Twisted pair' betyder 'parsnoet' og ikke 'krydset' - det er der mange, som tager fejl af.]

1) TCP/IP protokollen skal være installeret på de to Pcers netværksforbindelser. prøv med 192.168.000.2 på den ene og 192.168.000.3 på den anden. Begge skal have subnetmask 255.255.255.0.

2) Pcerne skal kunne 'pinge' hinanden. Check PC1 og PC1:
Brug Start->Run->"cmd /c ipconfig & pause" (UDEN "" !!) og klik OK. Der vises, hvilken IP adresse Pcen har.

3) Check Pcens netværksnavn PÅ PC2:
Brug Start->Run->"cmd /c hostname & pause" (UDEN "" !!) og klik OK. Pcens netværksnavn vises.
Eksempel: Resultatet på skærmen viser:
COP5QWT567
Press any key to continue . . .

4) Del en mappe eller en printer på den stationære PC.

5) På den ANDEN PC (PC1) gøres flg.: start->Run->"\\COP5QWT567" (UDEN "" !!) og klik OK.
Nu skulle der enten: 1) være hul igennem, 2) dukke en boks med brugernavn & password. 3) Hvis ikke der gør det og der i stedet dukker en boks op med 'Could not connect to ... Blablabla ... Permissions ... Blabla'. Så er det fordi, at du er logget ind som BRUGERNAVN på den bærbare OG at der på DEN STATIONÆRE eksisterer en bruger, som også hedder BRUGERNAVN - evt. med et andet password.

Løsning:
Omdøb eller slet BRUGERNAVN på PC2. Gå til Start->Control Panel og User Accounts ELLER Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Local Users and Groups.
Prøv igen!
Avatar billede snaptil Nybegynder
13. august 2003 - 10:04 #13
han skiftede til xp nu virker det .. tak for allle besvarelser
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2003 - 11:54 #14
lukketid ???
Avatar billede snaptil Nybegynder
07. november 2003 - 16:35 #15
lukket
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2003 - 18:12 #16
ikke lukket :o) - du skal vel dele lidt point ud til dem som har hjulpet dig ????
Avatar billede snaptil Nybegynder
09. november 2003 - 18:57 #17
ja hvis det havde været korrekt hjælp.. hmm hvis nogen skriver at de ønsker reducerede point er jeg villig til at dele ud (-: