Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 01:30 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Mærkelige lodrette mønstre henover skærmen!

Jeg har nu haft dette problem i ret lang tid efterhånden, jeg købte min PC for en måneds tid siden. Problemet opstod efter at have vendt stikket om som sad i diskette-drevet, fordi jeg ikke kunne få det til at virke. Jeg ved ikke om dette er årsagen til de mærkelige mønstre, men det ville i hvert fald være rart at finde ud af det. Jeg har lige formateret min HD i dag og installeret den nyeste BIOS udgave uden held. Disse mønstre fremkommer vilkårligt efter at have genstartet computeren. Det er meget uforudsigeligt, ind imellem starter den op som den plejer uden problemer og nogle andre gange starter den op med de førnævnte forpulede mønstre. Jeg plejer at genstarte min computer et par gange eller slukke for den før at mønstrene forsvinder. Selv når mønstrene er væk, så er der i skrivene stund stadigvæk nogle af mine ikoner som virker "slørede" på en måde. Det er lidt svært at forklare, men jeg ville være mere end villig til at sende nogle billeder til dem der skulle være interesserede!

Invendigt er min computer et rod, der er power-kabler som går på kryds af tværs af hinanden og IDE-kabler der nærmest er snoet rundt om hinanden. Kan dette eventuelt være årsagen på problemet?

Jeg har også haft det samme problem før jeg opdaterede min BIOS eller nogetsomhelst andet.

ASUS P4C800 Deluxe (Beta BIOS 1007.012)
Intel P4-C 2,8GHz
ATI Radeon 9700 Pro (CATALYST Version 03.5)
2 x Kingston HyperX 256MB CL2 (CL 2.0-2-2-5)
Maxtor Diamond Plus 120 GB
Soundblaster Audigy Player

Windows XP Pro SP1
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. juli 2003 - 01:31 #1
har du prøvet på en anden skærm ?
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 01:39 #2
Nej, det kan heller ikke været det. Det ligner ikke skærmforstyrrelser, det er bare sådan nogle mærkelige mønstre, som også er der når jeg er igang med at boote computeren, jeg tror ikke at det har noget med skærmen at gøre. Når jeg trykker på "Prt Scr", så kan jeg rent faktisk tage et screenshot af mit skrivebord med mønstrene på. Hvis det var skærmen der skabte mønstrene ville den da ikke opfatte dem i et screenshot, vel? Nå, men fuck det...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. juli 2003 - 01:41 #3
Nej det har du ret i.

Har du evt. et andet grafikkort du kan prøve ?
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 01:46 #4
Jo, det tror jeg nok, men det ville være meget besværligt at skifte det ud. Mit grafikkort har aldrig svigtet mig før, der har ALDRIG været nogen problemer med det når jeg har siddet midt i et spil. Det ville da være mærkeligt hvis det var mit grafikkort som var defekt og den kun skaber sig ved at vise sjove mønstre i windows istedet for at lave kage i den når jeg sidder og spiller eller sådan noget.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. juli 2003 - 01:48 #5
hmm.. tja.. man er altså nød til at starte et sted. og så arbejde ind ad.
Avatar billede skaw Nybegynder
02. juli 2003 - 02:00 #6
det lyder måske som en joke, men det er det ikke har nogle gange lavet orden i folks rod og stripset det hele op så det sidder ordentlig, så er den ikke ustabil mere  men det er ikke sikkert at det er dit problem mvh skaw
Avatar billede skaw Nybegynder
02. juli 2003 - 02:02 #7
låne et andet grafikkort ville jeg også prøve lyder mere sansynlig
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 03:01 #8
Nu har jeg pillet alle strøm- og IDE-kabler ud og sat dem i igen efter at ha' læst manualen grundigt igennem. Jeg har sat HD kablet i den primære og sat den grå i min HD. Før var det IDE-kablet til mit CD-ROM drev der sad i den primære, så... Nu bliver det spændende at se om det har gjort en forskel, selvom jeg nu ik' regner med det.
Avatar billede lassechr Nybegynder
02. juli 2003 - 06:58 #9
dnw >> Jeg synes nu, du skal prøve på en anden skærm! Har selv haft problemer der minder meget om det du beskriver (ikke helt), og efter jeg skiftede skærm kørte det helt fint igen!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 09:20 #10
Det tyder på et defekt skærmkabel.

/per
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 10:12 #11
Mit bud ville være dit grafikkort som kunne have en deffect memorychip. Det ville give underlige streger hvergang der ligger noget i hukommelsen på grafikkortet som ikke passede til det der skulle være.
Jeg ville mene du skulle finde andet grafikkort og prøve med.
Avatar billede kfz Nybegynder
02. juli 2003 - 12:16 #12
jeg knækkede for 1 uge siden gpu'en på mit grafikkort, det skabte så nogle mønstre på min pc, så det er nok dit grafikkort som er gået i stykker
Avatar billede lassechr Nybegynder
02. juli 2003 - 13:28 #13
70% på det er skærmen :D
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
02. juli 2003 - 14:10 #14
Hej LasseCHR, det er ikke skærmen når DNW får problemet med ud på et printet skræmdump - ellers har jeg grundigt misforstået verden.

Henrik
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 15:46 #15
Der er ikke fremkommet nogle af de der mønstre indtil videre efter at have leget lidt med kablerne inde i min computer. Det er faktisk så sjældent at det sker, at jeg tvivler stærkt på at det ka' være pga. et defekt grafikkort. Men det næste skridt ville være at prøve med et nyt grafikkort i et par dage og se om det holder eller hvad? Altså, hvis mønstrene opstår igen...
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 15:47 #16
Min skærm:

Iiyama Vision Master Pro 455 19"
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 16:04 #17
Cool Skærm.
Jeg har en Vision Master 450 Pro.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 16:05 #18
Så er det sikker interferens pga. dårligt afskærmet kabler i din computer.
Du kunne prøve at finde det, og skifte det ud.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 16:38 #19
Har du prøvet at flytte på et kabel ad gangen, indtil du får støj på din skærm?

/per
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 16:45 #20
Mener du IDE-kablerne? Før i tiden da mønstrene opstod plejede jeg at åbne mit kabinet og rykke lidt rundt på ledninger, selvom jeg senere fandt ud af at det rent faktisk ingen forskel gjorde. Nu plejer det somregel at være tilstrækkeligt med, at tænde og slukke computeren før de forsvinder, men det er stadigvæk lidt irriterende.
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 16:49 #21
Der er faktisk ikke så mange kabler som er skærmet i en computer. Det eneste jeg lige kan komme på er lydkablet fra cd eller dvd drev og det er jo nok ikke det.
Detmed vil jeg ikke sige at det ikke kan være noget med kablerne men jeg tror mere på at det kunne være noget der støjer fordi der ikke er "rigtig" god forbindelse.
Eller som jeg har sagt før din PSU :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 16:56 #22
Jeg har selv haft støj på skærmen, og det skyldes at mit skærmkabel gået løs.

/per
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 16:57 #23
Det er jo også uden for maskinen !! Det er klart at det kan give støj.
Avatar billede divine Nybegynder
02. juli 2003 - 19:16 #24
Nu ved jeg ikke helt hvordan dit mønster ser ud, men jeg har en ven som for et stykke tid siden havde problemer med skærmbilledet. Ikonerne i windows havde en grøn firkant rundt om sig og så grimme ud og muse-markøren havde også en grøn firkant. De viste sig så at være CPU'en som der var noget galt med. Det var bare ikke lige den man tænker på først når det handler om grafikken.
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 20:19 #25
divine: Det kunne godt lyde lidt som det jeg har været ude for, jeg har også de samme problemer med nogle af mine ikoner. Var problemet vedvarende hos din ven eller kom de der mønstre frem efter at have genstartet computeren eller noget lignende? Hvad var der så galt med CPU'en? Var den simpelthen bare defekt? Og hvordan fandt i frem til at det var CPU'en den var gal med?
Avatar billede divine Nybegynder
02. juli 2003 - 20:51 #26
Øhm... problemerne var der vist hele tiden. Og vi fandt ud af det fordi vi troede først det var bundkortet, så vi skiftede bundkortet ud og da vi så var i gang kunne vi lige så godt skifte ram og grafikkort, da den var ved at være lidt gammel. Men da vi så fik det samlet så var problemerne der stadig. Og det eneste som ikke var blevet skiftet var CPU'en. Så der blev bestilt en ny CPU og så virkede det fint.
Avatar billede dnw Nybegynder
02. juli 2003 - 22:27 #27
Nu gjorde den det fandeme igen... Det var efter at jeg havde loadet default settings i min BIOS og installeret software til mit lydkort, jeg slukkede og tændte computeren igen og så var det væk.
Avatar billede dnw Nybegynder
06. juli 2003 - 23:42 #28
evildon: Det du nævner med, at det kunne være en defekt memorychip lyder meget interessant og sandsynligt, men jeg forstår ikke rigtig det andet du siger: "Det ville give underlige streger hvergang der ligger noget i hukommelsen på grafikkortet som ikke passede til det der skulle være." Det ville være fedt, hvis du gad at uddybe det lidt. Fordi jeg vil virkelig gerne finde ud af hvad der er galt med min computer da det var noget af en investering.

Jeg har opsummeret hvad årsagen til problemet kan være, og sat dem i rækkefølge efter sandsynlighed:

1. Defekt grafikkort.
2. Dårligt afskærmede kabler. (Må gerne uddybes!)
3. Defekt CPU.

Problemet opstår KUN når jeg genstarter min computer, men det sker meget sjældent, måske en gang hver anden dag. Det bliver afhjulpet ved at slukke og tænde computeren.
Avatar billede dnw Nybegynder
07. juli 2003 - 03:55 #29
For at nå frem til hva' der er galt med min computer, har jeg skiftet mit grafikkort ud med et gammelt GeForce2 MX400. Alt har fungeret uden problemer indtil videre. Efter installation af div. drivere til mit grafik- og lydkort, har jeg genstartet min computer op til flere gange uden problemer. Jeg har prøvet at få min computer til at crashe uden held i flere timer, jeg ved ikke om jeg skal være lykkelig eller ej. Jeg beholder kortet i maskinen en dag eller to endnu for at være 100% sikker på at det er grafikkortet den er gal med før jeg sender det tilbage til producenten hvor de tager 400 kr. i timen for at teste produktet for fejl.

Det kan heller ikke være en software-fejl, vel? Med R9700 Pro kortet har jeg prøvet at installere alle mulige drivere med det samme resultat, computeren starter op med de samme mærkelige mønstre.

Jeg vil bare gerne være sikker, fordi det ville være ret nedtur at få grafikkortet tilbage i hovedet med en regning på 800 kr. uden at blive meget klogere på problemet.
Avatar billede dnw Nybegynder
08. juli 2003 - 05:07 #30
Da jeg skulle tjekke hvad serienummeret var på mit grafikkort fandt jeg ud af der sad to ret løse klistermærker på bagsiden af kortet med numrene på... Skal de fjernes og kan de eventuelt være grund til fejlen?!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. juli 2003 - 09:46 #31
Nej, de har overhovedet ingen indflydelse på fejlen.

De værste fjender mod elektroniske kredsløb er dårlige forbindelser, støv og statisk elektricitet.

/per
Avatar billede evildon Nybegynder
09. juli 2003 - 10:58 #32
Det jeg mener med at der ikke ligger det man forventer i hukommelsen er at hvis der skal ligge den binære værdi "00000000" og modulet er defekt kan det være der ligger "00000011" eller noget helt andet. Det vil jo typisk være en værdi man ikke kan lave om på.
Jeg er bare ikke så glad for at det ikke er hvergang at den er defekt, men det kan skyldes en dårlig forbindelse i en lodning af en memmory chip.
Hvis du sender dit kort ind skal du huske at sende det i antistatisk pose ellers vil de ikke tage det på garantien.
Hvis der er nogle chip i sokler kan du prøve at trykke lidt på dem for at få dem rigtigt på plads. Jeg har været ude for at det var grafikkortes bios der ikke sad helt fast.
Håber du snart finder en løsning på dit problem.
Avatar billede dnw Nybegynder
11. juli 2003 - 11:23 #33
Jeg sendte mit kort tilbage her forleden for at få det undersøgt og fik siden hen byttet kortet til et ATI Radeon 9800 Pro istedet for. Nu bliver det spændende at se hvordan min computer kommer til at opføre sig med det nye kort i... Det har højst sandsynligt været en defekt memory-chip eller noget lignende, som evildon sagde.