Avatar billede martinhrj Nybegynder
01. juli 2003 - 12:23 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ikon på htm- og html-filer

Jeg har af en eller anden mystisk grund (syntes jeg selv) fået min computer til at tro, at den ikke kender ikonet til htm og html-filer mere... Ikonet findes fint på IE-shortcut'en og på genveje... men ikke på de filer jeg selv laver. Det er egentlig ret belastende, da jeg hele tiden tror jeg har skrevet filnavnet forkert :(

Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg kan rettet det for ALLE filerne... og ikke kun ved at sætte ikoner på dem én ad gangen...

På forhånd tak!
Avatar billede htm Nybegynder
01. juli 2003 - 12:25 #1
bn denne computer -> funktioner -> mappeindstillinger -> filtyper -> vælg htm dokument - avanceret -> skift ikon
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2003 - 12:29 #2
eller højreklik på filen >> egenskaber >> åbn med... >> vælg program
Avatar billede martinhrj Nybegynder
01. juli 2003 - 14:53 #3
Nææ... jeg har prøvet begge ting. Det ser umiddelbart ud som om det burde virke, men den viser stadig ikke ikonet! Filerne bliver åbnet i det rigtige program, nemlig IE, og det har de også hele tiden gjort, men det rigtige ikon er der stadig ikke... Der er sådan et ikon, som der plejer at være, hvis det er en ukendt filtype!
Avatar billede htm Nybegynder
01. juli 2003 - 15:16 #4
Har du prøvet og genstarte?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
01. juli 2003 - 16:10 #5
Yep!
Avatar billede miss-g Seniormester
02. juli 2003 - 23:39 #6
Artikel fra bladet "Computer for alle":

Når du tilføjer et link til Foretrukne, leder Explorer efter et ikon, der hedder Favicon.ico på hjemmesiden. Hvis den finder ikonet, bruger Explorer det i stedet for det traditionelle blå og hvide E. Men som du har opdaget, forsvinder ikonerne igen. Efter et stykke tid sletter Explorer automatisk dine midlertidige internetfiler, og så ender du med Microsofts E i stedet.

De skriver endvidere om et program som kan løbe alle linksene igennem: Freshlinks. Programmet tjekker både at linksene virker og opfrisker ikonerne. Programmet koster dog 10$ at registrere - er gratis de første 30 dage.

http://www.resqpc.com/freshlinks/

Der findes helt sikkert andre lignende programmer....
Avatar billede miss-g Seniormester
02. juli 2003 - 23:50 #7
Ikoner i menuen foretrukne

I de nyere versioner af Internet Explorer kan der vises små ikoner ud for de enkelte hjemmesider i Foretrukne og i adresselinien. Det letter oversigten, men desværre har Microsoft ikke rigtigt gennemtænkt funktionen. De små ikoner gemmes nemlig i folderen Temporary Internet Files, og indholdet af den slettes, når det begynder at knibe med pladsen. Derfor forsvinder ikonerne efterhånden igen og erstattes af det blå standardikon. Hvis man vil beholde ikonerne, må man altså i tide bringe dem i sikkerhed.

Lav først en ny folder på harddisken. Gå så ind i IE, opsøg den ønskede hjemmeside og tilføj den i Foretrukne. Hvis den står der i forvejen slettes den og tilføjes på ny. Nu ligger sidens ikon i Temporary Internet Files, og herfra kan man kopiere den over i den nye folder. Ikonerne kan kendes på endelsen ico, og de er nemme at finde, hvis filerne sorteres efter type. Gå så igen ind i Internet Explorer. Find hjemmesiden i Foretrukne. Vælg den med musen, tryk på højre taste og vælg Egenskaber. Tryk så på Skift ikon og vælg sidens ikon i den nye folder.

På den måde bevares mangfoldigheden for fremtiden.
Avatar billede htm Nybegynder
02. juli 2003 - 23:52 #8
miss-g>>Hvad har det svar lige med spørgsmålet at gøre? Det er ikke sine foretruknefiler han har problemer med de almindelige ikoner i mapperne der ikke har noget ikon ;o)

martinhrj>> Jeg er desværre ret blank med hvad du kan gøre...
Avatar billede miss-g Seniormester
02. juli 2003 - 23:52 #9
Har jeg misforstået spørgsmålet? Hm....
Avatar billede htm Nybegynder
02. juli 2003 - 23:59 #10
Ja eller også er det os andre der har ;o)
Avatar billede martinhrj Nybegynder
03. juli 2003 - 09:04 #11
Det er miss-g der har misforstået sp. ...

Det er i min stifinder, jeg mangler ikonet for html-filer.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
24. juli 2003 - 02:22 #12
Der er vist ikke mere input :( Jeg lukker sp. htm og mm12010 får point... for det var jo egentlig et rigtigt svar, det virker åbentbart bare ikke på min comp.
Avatar billede acidduck Nybegynder
04. september 2003 - 09:24 #13
Jeg vil da gerne lige høre, om det ikke er muligt at udskifte "default" ikonet (det lille blå E på hvid baggrund) med et andet?
Avatar billede magictouch Nybegynder
04. september 2003 - 10:02 #14
Mom ikke Tweakui også kan lave det nummer her: http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
Under-repair-rebuild icons
Avatar billede rosenslot Nybegynder
14. september 2006 - 07:05 #15
Jeg har det samme problem og søgte i eksperten. Fandt senere en løsning med et script fra denne side:
http://windowsxp.mvps.org/utils/
Brug den næstsidste script:
htmiconfix.vbs
højreklik og gem den og...
"Det er på eget ansvar at køre scripts"
Genstart computeren
Min PC ville ikke, så jeg måtte afbryde den.
Efter nystart virkede det fint hos mig med det blå "e" som ikon.