Avatar billede divine Nybegynder
30. juni 2003 - 17:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VPN til en slags udvidet LAN

Hej

Jeg ved ikke helt om det er VPN der skal bruges, men jeg vil gerne forbinde min computer med en af mine venners computer over internettet, så vi kan spille osv. som om vi var på LAN sammen. Jeg prøvede tidligere i dag med VPN, men er det nødvendigt at oprette forbindelse fra hver computer? Desuden ville den ikke forbinde via TCP/IP, men kun via IPX. Ved TCP/IP siger den at forbindelsen blev afbrudt. Skriv hvis I mangler oplysninger eller ikke helt forstår hvad jeg har skrevet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. juni 2003 - 17:54 #1
Du kan lave et VPN netværk mellem 2 maskiner med XP.

Du kan ex. følge denne guide:
http://asia.cnet.com/itmanager/netadmin/0,39006400,39050037,00.htm

for at sætte den ene XP op som VPN server.
Herefter forbinder du fra en anden (klieten) og så skulle i være på samme IP subnet.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. juni 2003 - 17:55 #2
og det var et svar.

Man kan køre IPX over IP, men jeg har ingen indsigt heri. (Det er klart at du skal køre IP for at få pakker routet over Internettet).

JP
Avatar billede divine Nybegynder
30. juni 2003 - 18:07 #3
Ok, det er stort set hvad jeg har prøvet, men så burde det jo også have virket tidligere. Kan det være fordi jeg har en IP lignende 62.107.x.x og han har 80.92.x.x, da jeg har stofanet og han har ADSL ? Hvis jeg nu sætter den til at give inkommende forbindelser en ip-adresse lignende min (ikke helt magen til selvfølgelig), mon det vil hjælpe ? Forresten sidst jeg prøvede kunne han godt gå over på min pc, men jeg kunne ikke gå over på hans, men hvis jeg så lavede en forbindelse til ham samtidigt, så kunne vi begge.
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 11:33 #4
Lad være med at lave forbindelser begge veje. Det er der ingen mening i.

Hvis forbindelsen kun virker den ene vej, så skyldes det enten en firewall eller en router, der kører NAT. Med mindre det er jeres egen router, så kan I intet gøre ved det.

IP adresserne ligger (naturligvis) ikke på samme subnet. Hvis alle adresser gjorde det, så skulle alle maskiner på Internettet jo være fysisk forbundet gennem samme hub/switch. He-he... træk lige et par kabler.

Kort fortalt: Hvis to IP adresser )A og B) ligger på forskelligt subnet og eks. A vil sende til B, så vil A sende trafikken til sin default gateway. Denne sender så videre til sin default gateway indtil trafikken når en router, der er på et større subnet, hvor B ligger. Herefter routes trafikken så "nedad" mod B lille subnet igen.

Når du forbinder til hans maskine, får din VPN forbindelse et IP nummer tildelt. Dette IP nummer vil ligge i samme subnet som hans IP. Når der skal kommunikeres fra A til B (eller omvendt) ved OS at den har en IP på samme subnet som den modsatte maskine (VPN IP adressen). Al kommunikation sker herefter vha. VPN interfacet. I praksis sker der det, at trafikken krypteres og "pakkes" ind og sendes til WAN IP nummeret, dvs. IP nummeret på Internettet. Når IP pakkerne når frem, bliver de afkodet af VPN serveren og "præsenteres" som om de kom fra et IP nummer på det lokale subnet. Det samme sker den modsatte vej.