Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 10:47 Der er 7 kommentarer

Radiobutton=checked vha Javascript i PHP

Jeg har en form hvor en radiobutton skal klikkes af, på baggrund af et kriterie. Koden ser således ud:

<?php
}
if($row["tid"]=="19.30") {
?>
<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
</script>

Radiobuttons i min form:

<input name="tidspunkt" type="radio" value="seks">
</strong> <label>18.00</label> <strong> &nbsp;
<input name="tidspunkt" type="radio" value="halvotte">
</strong> <label>19.30</label> <strong> </strong></td>

Men jeg får en javascript fejl der lyder sådan her:
'document.forms.0.tidspunkt' er null eller ikke et objekt

Er der nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak
Liselotte
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2003 - 10:50 #1
tjah, giv din form et navn (<form name="formnavn" ...>) og så
<script language="JavaScript">
document.formnavn.tidspunkt[1].checked=true;
</script>
Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 10:56 #2
Har prøvet det, men får nogenlunde samme fejl
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2003 - 11:02 #3
aarh, det skyldes nok at dit javascript står før din form i koden ... når scriptet så forsøges udført, er formen og radiobuttons ikke skrevet endnu og eksisterer derfor ikke ... prøv at flyt dette
<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
</script>
ned lige inden </body>
Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 11:12 #4
Det kan desværre ikke lade sig gøre, da den php kode som indkapsler javascriptet skal ligge i starten. Hvis nu jeg lagde javascriptet i en seperat .js fil, hvordan får jeg så fat på min form?? Jeg ved godt jeg spørger om meget, men jeg har siddet i rigtig lang tid med det og kan bare ikke få det til at virke.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2003 - 11:19 #5
ændre dette

<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
</script>

til

<script language="JavaScript">
function set_tidspunkt(){
  document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
}
</script>

og tilføj så følgende mellem </body> og </html>

<script language="JavaScript">
set_tidspunkt();
</script>
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2003 - 13:08 #6
<?php
}
if($row["tid"]=="19.30") {
echo("<input name=\"tidspunkt\" type=\"radio\" value=\"seks\"></strong> <label>18.00</label> <strong> &nbsp; <input name=\"tidspunkt\" type=\"radio\" value=\"halvotte\" checked></strong> <label>19.30</label> <strong> </strong></td>"
}else{
echo("<input name=\"tidspunkt\" type=\"radio\" value=\"seks\" checked></strong> <label>18.00</label> <strong> &nbsp; <input name=\"tidspunkt\" type=\"radio\" value=\"halvotte\"></strong> <label>19.30</label> <strong> </strong></td>"
}
?>
Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 13:11 #7
Mange tak for hjælpen alle sammen, jeg har fået det til at virke