Avatar billede hanuman70 Nybegynder
05. december 2000 - 11:14 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Cache henter samme side

Hi all

Jeg har et lille hastespørgsmål.

Jeg har en julekalender, der bliver hentet hver dag med en lille ændring.

\"En ny låge åbnes\".......

Desværre registreres dette ikke af Explorer, den viser bare den første december. Argh.

Hvordan tvinger man Explorer til at læse den nye side ?

Hjælp søges asap - julen nærmer sig..
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. december 2000 - 11:18 #1

Et kodeeksempel havde været dejligt... Herunder er hvad der normalt er nødvendigt for at hente en \"frisk\" side

> HTML
> <META HTTP-EQUIV=\"Expires\" CONTENT=\"Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT\">
> <META HTTP-EQUIV=\"Pragma\" CONTENT=\"no-cache\">
> <META HTTP-EQUIV=\"Cache-Control\" CONTENT=\"no-cache\">

> PHP :
> header(\"Expires: Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT\");
> header(\"Pragma: no-cache\");
> header(\"Cache-Control: no-cache\");
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 11:19 #2
Du skal simpelthen indsætte den her i din HTML-fil så bliver der aldrig cachet igen...

<META HTTP-EQUIV=\"Expires\" CONTENT=\"Mon, 04 Dec 2000 21:29:02 GMT\">

Så udløber cache filen og en ny skal genindlæses...

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 11:23 #3
Jeg mener selvfølgelig at cachen udløber kl 21.29, indtil da bliver den hente fra cachen....
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:28 #4
<META HTTP-EQUIV=\"Pragma\" CONTENT=\"no-cache\">
<META HTTP-EQUIV=\"Cache-Control\" CONTENT=\"no-store\">

Den øverste meta-tag er til MSIE
Den nederste er til NS
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 11:33 #5
Du kan også sætte datoen til at være udløbet allerede, så bliver der slet ikke cachet...
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:39 #6
Hvis man bruger mine to linier, skal man hverken sætte udløbsdatoer eller klokkeslæt. Bruger man den ene eller den anden browser, det er ligemeget. Der er sørget for, at der ikke er noget, der bliver cachet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 11:42 #7
Min version vil til gengæld cache en side en ny side hver dag, så kan man udnytte cachen hele dagen frem for at skulle køre helt uden cachen...
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:47 #8
Mit svar er bare meget bedre end dit, nikolajdu. Æv-bæv :o)
Avatar billede leif Seniormester
05. december 2000 - 11:50 #9
Det er da anpå hvordan man ser på det. Men jeg ville nok også bruge dit svar ljweb eller steen_hansen, da man så er sikker på at den ikke bliver hentet fra cachen. Men det er jo også det samme der står i dem.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:53 #10
Ja, i ljweb\'s svar indeholder faktisk også det samme som i mit. Men det er rigeligt med de to linier.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 11:55 #11
De skal bare stå mellem <head></head>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 12:04 #12
mit svar er bare kortere end dit.... og jeg kan cache... ha ha haaaa... *lol*

/Nikolaj
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:13 #13
Jeg er da bare ligeglad, for min er nemlig større end din :o)

Mon ikke han har fået svar på sit spørgsmål?

(hvodden går det med dig, har du styr på det?)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 12:15 #14
Jeg tror også han har fået rigeligt... eller ihvertilfald nok af vores lækre diskussion...
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. december 2000 - 12:19 #15
kunne i evt. ikke installere ICQ så vi ikke bruger eksperten til ligegyldig chat og holder os til hvad der er essentielt... hanuman70 har fået 3 brugbare eksempler - er det ikke godt nok.

nikolajdu >> du siger \"Min version vil til gengæld cache en side en ny side hver dag, så kan man udnytte cachen hele dagen frem for at skulle køre helt uden cachen... \" og refererer til din kode \"<META HTTP-EQUIV=\"Expires\" CONTENT=\"Mon, 04 Dec 2000 21:29:02 GMT\">\"... Hvordan er det lige at du mener den caches hver dag ??? det er kun idag, medmindre du indsætter en ny dato dynamisk... !
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:19 #16
Vi er jo dejlige, begge to :o)
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. december 2000 - 12:20 #17
idag = igår !
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:25 #18
Jeps, sorry ljweb. Er ved at være lidt træt.

Jeg forstår ikke, hvorfor du vil have

<META HTTP-EQUIV=\"Expires\" CONTENT=\"Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT\">

med? Fordi den udløb 12. juni 1981?

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. december 2000 - 12:26 #19
Selvfølgelig skal der indsættes ny dato. Det gik jeg ligesom ud fra var forståeligt....
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. december 2000 - 12:28 #20
steen >> for explicit at fortælle alle browsere at denne side er expired (skal hentes fra cache)... Jeg har ikke gravet min ned i problem stillingen... Jeg bruger de tre som standard og det virker i de mest almindelige browsere.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:32 #21
ljweb: Ok. Det er en bedre gradering end de to linier
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. december 2000 - 12:42 #22
gradering=gardering