Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 12:43 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Lav et "software image" -altså et image som er hardware uafhængig

Et image er jo i sig selv en god ting at lave da det ofte sparer en masse tid ved ikke at skulle begynde helt forfra når/hvis noget går galt. Det største problem med et image, er bare at det er hardware afhængigt.

Mit spørgsmål er derfor: Findes der et image program som kan lave et "software image" ? Altså et image af det software der ligger på PC'en og som så derefter kan installeres på hvilket som helst PC lige meget hvilket hardware der er i PC'en.

Med Windows selv, er det jo ikke det store problem da man jo bare kan lave en unattended installation men en answer file, men hvad med alt det andet software så som f.eks. MS Office og 3. parts software !?

Produktet (hvis det altså findes ;)) skal mindst virke med Win2k Prof. og WinXP Prof. !

På forhånd tak.

Snowball
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 12:51 #1
Jeg tror ikke, at der findes noget produkt der kan gøre lige præcis det du ønsker, men langt det meste software kan installeres unattended, silent, osv. på samme måde som du selv er inde på med Windows.
Hvis du vil lave et komplet image, og flytte det til andet hardware, kan denne måske hjælpe dig:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B249694
Avatar billede bartfreak Nybegynder
18. juni 2003 - 12:52 #2
har du prøvet med nero. For det virker da til alle OSér. Der er oz winimage.
Problemet er bare at nogle programmer ikke kan kører på forskellige OSér
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 12:59 #3
hwa_26: Har kigget lidt på det, men synes ikke lige umiddelbart det er det jeg ønsker.

bartfreak: De programmer laver jo stadig et image som er hardware afhængigt !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:07 #4
Har lige fundet lidt om ImageCast - det kan måske nogle af de ting jeg ønsker.

http://www.phoenix.com/en/products/phoenix+imagecast/

Snowball
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 13:14 #5
Så vidt jeg kan se, er det ikke muligt at sende det samme image til forskellig hardware. Imagecast bygger på Windows sysprep.
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:20 #6
Er godt klar over at ImageCast bruger Sysprep, men ud fra hvad Ravenhold skriver på deres hjemmeside (se nedenstående) så lyder det som noget jeg kan bruge.

"Application Imager - Software distribution; Mindsker antallet af Image filer, som du behøver at gemme. Ved hjælp af Application Imager kan du gå ud fra en basiskonfiguration og til den addere applikationer, som du har lyst til at installere i dit miljø"

Snowball
Avatar billede bartfreak Nybegynder
18. juni 2003 - 13:20 #7
hmm..hvordan kan man så downloade et image fra nero, og bruge softwaret det uden problemer..???
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:29 #8
bartfreak: Tror ikke helt du har forstået spørgsmålet. Alt software skal samles i ét image - ikke et image til hvert produkt.

Snowball
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 13:29 #9
Som jeg læser det, er du stadig nødt til at have 1 image pr. pc-model, altså stadig ikke hardware-uafhængigt.
Hvad skal du bruge løsningen til? Er det til vedligehold af pc'er i et netværk, eller er det bare som backup af din egen hjemmepc?
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:35 #10
Det skal bruges i firma sammenhæng. Vi har mange systemer kørende hos vores kunder på mange forskellige hardware konfigurationer, men med mange ligheder i den software der ligger på PC'erne.

Snowball
Avatar billede rlg Nybegynder
18. juni 2003 - 13:42 #11
Brug RIS (Remote Installation Service). Det er integreret i Windows 2000 server systemer og er delvist hardware uafhængint. Det bygger også på en blanding af unattended install filer og så spejlingsteknologi. Desuden har det den fordel at det er fuldt integreret med Active Directory, hvis du bruger det. Man kan faktisk lave et spejl der indeholder al software og kan køres ud på forskellige hardware installationer...så længe de har samme HAL.dll. Faktisk vil jeg påstå at det er det produkt på market der kommer tættest på at opfylde dine krav...for dine krav er lidt høje og jeg tror faktisk ikke der findes et produkt på maket der kan gøre præcis det du vil.
Avatar billede rlg Nybegynder
18. juni 2003 - 13:43 #12
Ulempe: Kan ikke bruget til win9x klienter eller NT...kun win2k+
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 13:45 #13
Jeg arbejde selv professionelt med den slags, og har også arbejdet med den problematik, og løsningen blev at der skulle laves 1 image pr. pc-model/type. Herefter kan man via noget scripting installere det software, hver enkelt PC/bruger har brug for. Jeg tror ikke man kan gøre det på andre måder (ellers vil jeg gerne vide det ;-)
Skal det bruges både til installation og backup (image), eller kun installation?
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 13:47 #14
rlg > RIS er vel ikke image-baseret?
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:48 #15
rlg: RIS er på en måde et udemærket forslag, men der er bare ikke så meget image over det og det kræver jo også at man har adgang til RIS serveren fra den PC det skal ligges ud på, hvilket ofte ikke er tilfældet.

Snowball
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 13:55 #16
Så må løsningen vel være at bruge et sysprep-baseret image.
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 13:59 #17
Har skrevet til Ravenholm og stilt dem et par spørgsmål om ImageCast - så må vi se hvad de vender tilbage med.

Snowball
Avatar billede rlg Nybegynder
18. juni 2003 - 14:04 #18
-> snowball:
Nu kender jeg jo ikke dit netværkssetup, så det kan jeg jo af gode grunde ikke vurdere. Men nu var det jo også bare et forslag, brug det eller lad være =) Jeg tænker måske for kompliceret. Har i ikke et netværk med noget fil/print/login ect. kørende?

-> hwa_26:
Det gør jeg såmænd også. Det kommer også an på dine maskiner. Har maskinen samme HAL.dll kan man godt bruge samme riprep spejl på dem. Så skal man bare ha' tilføjet ekstra OEM drivere til spejlet.
Desuden er det faktisk baseret på en form for imaging...det er måske forkert at kalde det et image...men det er jo netop fordi det er delvist hardwareuafhængingt. Bare det at kalde et image for hardwareuafhængingt er vel et paradoks? Hehe, nej jeg mener jo nok at man kan kalde RIS for et spejlingsværktøj, hvis man drager riprep spejle ind i diskussionen, og det er dem jeg mener. Grundinstallationen er ikke så interessant i det her tilfælde...Argh! Se nu, du fik lige sat mig igang...det er nok ikke stedet at prædke langt og længe om mulighederne i RIS kombineret med et Active Directory setup...sorry =) Skulle du ha' lyst til at tage en længere snak om det, kan du få min mail addresse.
Avatar billede snowball Novice
18. juni 2003 - 14:07 #19
rlg: Jo, her i firmaet har vi, men ikke ude hos kunden !

Snowball
Avatar billede rlg Nybegynder
18. juni 2003 - 14:08 #20
Jeg bruger også ImageCast i det daglige. Hold fingrene fra det. Det bliver ikke vidreudviklet og er alt for buggy til at det e værd at bruge penge på. Desuden kan det ikke lave noget som du ikke allerede kan hvis du har en standard win2k server =/

Den feature du nævner mindsker ikke det antal spejle du skal ha'. Det mindsker kun det antal spejle du bliver nød til at oprette senere hen. Det er stadigvæk hardware afhængigt, men da du ikke laver et spejl med al softwaren i, men derimod oprette små "pakker" med software og knytter dem til spejlingen, kan du når et nyt program skal installeres bare oprette en ekstra pakke og knytte den til spejlet. På den måde slipper man for at lave et nyt spejl hver gang...men desværre kommer du stadig ikke uden om at skulle lave 1 spejl pr. maskine. =(
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
18. juni 2003 - 14:11 #21
rpg > Du har fuldstændig ret. Det er jeg ikke uenig i, men uden riprep er RIS en alm. unattended installation, ikke?
Avatar billede rlg Nybegynder
18. juni 2003 - 14:18 #22
-> hwa_26:
jo, jeg har ikke brugt unattended så meget. Men det er meget de samme ting man kan gøre tror jeg. Dog kan man med RIS (både grund og riprep) Melde maskiner ind i domainet, automatisk placere nye maskiner i bestemte OU'er, Definere navne konventioner så navgivning bliver fortløbende efter en bestemt parameter, knytte bestemte "riprep spejle" til bestemte maskiner (på MAC-add.)...jeg ved ikke hvor meget af det man kan med unattende. Men jeg mener at forcen ved RIS er at den er intgreret med AD. Bruger man ikke Active Directory, har man dårlig nytte af RIS (RIS kan ikke installeres uden AD!).
Avatar billede snowball Novice
25. juni 2003 - 12:38 #23
Har snakket lidt med Ravenholm om det. De mente ikke at ImageCast var noget vi kunne bruge til noget, og anbefalede sådan set at vi bare brugte Ghost. Et muligt produkt til udrulning af software kunne være New Boundary Technologies Prism Pack (http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?productID=2145226676) men det ville blive for dyrt i licenser.

Der kom ikke så meget ud af det her som jeg havde håbet på, så pointene bliver bare delt.

Snowball