Avatar billede dont Nybegynder
10. juni 2003 - 15:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder interleave?

"...Processor is limited in its ability to interleave programs."

Når jeg slår interleave op i min ellers udemærkede engelsk-dansk ordbog får jeg en oversættelse jeg umiddelbart ikke kan sætte i forbindelse med ovenstående citat.

Ifølge gyldendals røde ordbøger er
Interleave = gennemskyde med hvide blade

Er der nogle der kan komme med en bedre oversættelse der kunne hjælpe på forståelsen af citatet.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
10. juni 2003 - 15:26 #1
Avatar billede dont Nybegynder
10. juni 2003 - 15:31 #2
ok, det er nu prøvet. En masse artikler på engelsk og nogle pc specifikationer dukkede op.
Det hjalp nu ikke særlig meget.
Er der en speciel ordforklaringsfunktion på hardwareonline.dk?
Nu er den generelle søgefunktion i hvert fald prøvet uden held.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
10. juni 2003 - 15:38 #3
Teknologien.

I modsætning til Nvidia som valgte at udvikle en helt ny chip har ATI valgt at simpelthen tage udgangspunkt i en eksisterende grafik chip og sat 2 stykker sammen på det samme kor. Kortet er desuden blevet udstyret med 64 MB RAM. Dette lyder jo som noget helt vildt og det er det da også så lad os tage et nærmere kig på teknologien bag selve kortet først.

Nu har jeg jo allerede nævnt at Rage Fury MAXX er udstyret med 2 grafik processorer. Det er der i sig selv ikke noget nyt i, for 3dfx introducerede allerede i foråret 1998 muligheden for at koble 2 Voodoo2 kort samme via det såkaldte SLI princip. SLI står for Scan Line Interleave og betyder kort sagt at hvert kort udregner hver anden linie. ATI har derimod valgt en anden teknik der betyder at hvert grafik chip udregner hver andet billede eller det såkaldte Alternate Frame Rendering. Begge teknologier tilbyder i teorien muligheden for dobbelt så stor hastighed som med et kort / chip, det er dog ofte kun i teorien man kan opleve dette da der er en række begrænsninger og den største er nok at det er de færreste CPU’er der er hurtige nok til at kunne køre kortet ved fuld hastighed.
Avatar billede punqtured Nybegynder
10. juni 2003 - 15:43 #4
Interleave er en harddisks evne til at arrangere data på en ikke-kontinuerlig måde, for på den måde at spare plads.

Jeg ved ikke helt hvorfor ordet optræder i forbindelse med en processor, men man kunne forestille sig, at det i den betydning dækker over en processors evne til at dele ressourcerne mellem programmer på en smartere måde end bare at give alle kørende programmer lige meget processor-tid.
Avatar billede punqtured Nybegynder
10. juni 2003 - 15:44 #5
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2003 - 15:47 #6
ved ikke om det hjælper eller skaber mere forvirring, Fra it-leksikon

interleave-faktor

  heltal, der for pladelagre angiver den udstrækning, hvori de logiske adresser for sektorer på et spor er forskudt i forhold til de fysiske adresser.
Avatar billede dont Nybegynder
10. juni 2003 - 16:16 #7
Tak for svar og kommentarer.