Avatar billede jon3 Nybegynder
08. juni 2003 - 13:23 Der er 15 kommentarer

deling af Tele2 adsl med switch

Jeg har overvejet at skifte til Tele2 adsl og har 3 computere i mit hjem. Lige nu har jeg TDC adsl med router, og hos Tele2 får man "kun" et modem, som de så siger man kan koble til en switch og dele med flere maskiner.
Men hvilke ulemper/fordele er der ved en løsning uden router?
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 13:42 #1
med swiys skal du have en ip til hver maskine og faerwall på dem alle
med en router har du faerwall i routeren og du kan have en ip som du selv deler ud til dine maskiner og her kan du have op til 200 maskiner på
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2003 - 13:44 #2
Hvis du hos Tele2 "kun" får et modem kræver det at maskinen som modemmet er tilkoblet er tændt før de andre maskiner på dit netværk kan komme på nettet. Det vil sige de 2 andre maskiner som er på dit netværk skal køre gennem din primære maskine (den som modemmet er tilkoblet) før de kan komme på nettet.  Er din primære maskine altid tændt er det ikke noget problem, for den løsning kan sagtens laves udemærket, og kører generelt også uden problemer.

Men, nu kender jeg ikke Tele2's løsninger så ovenstående er sagt med forbehold, måske de har fundet på noget andet genialt ;-)

Personligt fortrækker jeg kun løsninger med router, også lidt for sikkerhedens skyld.  I stort set samtlige routere på markedet idag er der indbygget sikkerhed i form af NAT og i nogle enda en regulær firewall.

Håber du kan bruge det her til noget :-)

//Henrik
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2003 - 13:45 #3
Skulle jeg lige svare kort på det her :"Men hvilke ulemper/fordele er der ved en løsning uden router? " ville mit svar blive :

Jeg kan ikke se nogen fordele i at køre uden router.

//Henrik
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 13:57 #4
smiske>>han skal da ikke have en maskine til at stå tændt hele tiden
det er kun hvis han ikke har nogle af delene , men 2 netkort i den ene maskine
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2003 - 14:00 #5
Bredker>> Som sagt, jeg er ikke helt sikker på Tele2's løsninger, men kobler han modemmet til en compputer på netværket skal den stå tændt før de andre kan komme på nettet.  Dog ved jeg ikke om man kan koble modemmet direkte i Switchen og om man så kan "ringe op" fra hver enkelt maskine.

Når jeg siger han skal han en maskine stående tændt afhænger det af løsningen jo, kobler han/man modemmet til en maskine skal denne stå tændt før andre kan komme idet man deler opkaldsforbindelse på denne maskine.

//Henrik
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 14:09 #6
han kan koble modemmet direkte i switsen og dele det derfra uden problemer
Avatar billede smiske Nybegynder
08. juni 2003 - 14:12 #7
Bredker>> Okay, jamen så siger jeg ikke mere.  Vidste ikke de var kommet med en sådan løsning. :-)

//Henrik
Avatar billede kadann Nybegynder
08. juni 2003 - 14:50 #8
Så vidt jeg ved, så kører Tele2 med samme type løsning som TDC, så du skal blot have 4 IP-adresser, koster sikkert et lille beløb ekstra om måneden, smide modemmet direkte til switchen og så kører det.

Mht. router giver det dig nogle andre fordele, bl.a. sidder alle maskiner ikke direkte tilkoblet til nettet, hvilket gør opkoblingen mere sikker.. du kan undvære firewall på dine maskiner, hvis routeren har sådan en indbygget. Det er nemmere at sætte en server op, da du så vil have mulighed for at køre med fast IP-adresse.. Du har mere styr over hvilken trafik der fiser til hvilken maskine.. og sikkert nogle andre muligheder også. :)

Hvis du ikke har brug for de muligheder en router giver, så bare brug switchen, men husk at installere en firewall på hver af dine maskiner.. ZoneAlarm kunne være en mulighed.. den er gratis og ganske ok, men ellers findes der andre derude, også gratis.
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 14:54 #9
kadann>>det er jo precic det jeg har sagt tidligere
Avatar billede jon3 Nybegynder
08. juni 2003 - 15:59 #10
men jeg kan ikke nøjes med én fast ip-adresse?
mht. sikkerhed er den vel ikke mindre sikker end hvis der ikke havde været en switch koplet op?
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 16:15 #11
bare du husker at have en firevall instaleret på alle maskiner
det er den samme sikkerhed med swits som hvis du satte den direkte i maskinen
Avatar billede drixy Nybegynder
09. juni 2003 - 03:32 #12
Hvorfor ikke bare købe en router, når nu Tele2 ikke kan levere en sådan.
Så vidt vides betaler man alligevel leje for routeren hos nogle af de andre udbydere.
Er det svært at sætte sådan en fætter op, hvis den ikke følger med udbyderen ?
Jeg tænker på gængse routere som Cisco677, Linksys og Zyxel.

Ciao, Esben.
Avatar billede kadann Nybegynder
10. juni 2003 - 17:15 #13
bredker -

Måske..? Jeg havde nu lidt svært ved at gennemskue hvad du skrev, så derfor skrev jeg det ovenstående svar.
Avatar billede flashmadsen Nybegynder
12. juni 2003 - 20:54 #14
*Router* kan bruges med 1 fast ip adresse eller et antal dynamiske. Routeren styrer så arbejdet med at tildele dine 4 maskiner hver deres interne ip adresse.

For verden udenfor ser det ud som om du kun har 1 ip adresse. Der er noget sikkerhed i dette, og du er også sikker på at kun de porte du har åbnet på routeren kan bruges.

Dette gør også at det kan (har jeg hørt, men ikke testet) blive pænt svært at køre fildelingsprogrammer (Edonkey, kazaa etc) på mere end een maskine af gangen, da du jo kun har 1 ip og dermed kun en af de porte programmet bruger.

Det kræver en smule teknisk snilde at konfigurere routeren, men det er absolut at anbefale. [End router]

Med *Switch/hub* får hver maskine en offentlig ip adresse, som de kan bruge som de vil. Du skal altså bestille 4 ip adresser (faste eller dynamiske), som udbyderen sætter op. Hos Tele2 kan du kun bestille dynamiske ip adresser.

Der er åbent for alle porte, og det er altså strengt nødvendigt med en firewall for at sikre sig. Ovenstående problemer med spil/fildeling eksisterer ikke når du bruger switch. Der kræves ikke nogen opsætning, så denne løsning er populær hos folk uden teknisk know-how. [End Switch]

Det er muligt at routeren også er lidt bedre til at styre flowet til hver enkelt computer - så moster anne der sidder og downloader ikke nuker alle de andres forbindelse.
Avatar billede flashmadsen Nybegynder
12. juni 2003 - 21:00 #15
Nåja glemte at skrive at løsningen med en tændt maskine der har 2 netkort, kun er nødvendig hvis du hverken har router eller switch/hub.