Avatar billede p_nilsson Nybegynder
26. maj 2003 - 11:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

skærmbilled flimrer i 3d-spil

hej

jeg har lidt et problem.

har netop formateret og geninstalleret win xp pro eng, nyeste driver til mit nvidia  geforce ddr og spillene quake III og MOHAA.

problemet er at der er flimrende striber når jeg går ind i spillene. Ved quake kunne jeg løse problemet ved at afinstallere nvidia-driveren og benytte den default microsoft driver i stedet, men det medførte at MOHAA meddelte om en openGL-fejl når spillet skulle loades.

en mulighed kunne måske være at driveren til mit bundkort skulle opdateres, men jeg kan ikke finde driveren på nettet.
bundkortet er asus k7m, med amd-751 chipset på north brigde og via vt82c686a pciset på south brigde - et hybrid chipset så vidt jeg kan forstå - er ikke særligt klog på hardware, så det siger mig ikke så meget igen.

jeg har diretx 9a installert, men ved ik rigtigt hvad openGL er, er det noget der skal opdateres?

håber i kan hjælpe

mvh. p
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 11:39 #1
For at få OpenGL skal du installere grafikproducentens driver.
Hvad med at prøve en lidt ældre driver - det er ikke altid det nyeste er det bedste..

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 11:41 #2
Du kan finde lidt ældre drivere her:
http://www.tweak.dk/nvidia.php
Avatar billede chalde Seniormester
26. maj 2003 - 11:47 #3
hvis det fortsætter efter du har installeret ny driver, så prøv at ændre på skærmens opdateringshastighed:
højreklik skrivebord->egenskaber->indstillinger->avanceret->skærm
Avatar billede lrd Nybegynder
26. maj 2003 - 11:47 #4
Kunne oz skyldes at dine højtalere står for tæt på skærmen :-)

Hade samme problem men fandt forsent udaf det og skal nu leve med de skide streger i toppen af skærmen.
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 11:51 #5
Er det kun hos mig at alle spil (jeg har ikke ret mange) altid kører med en refresh rate på 60Hz - ligegyldigt hvilken opløsning de kører med ?
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
26. maj 2003 - 11:53 #6
det faldt mig også ind at det måske hang sammen med skærmens opdateringshastighed fordi de flimrende striberne kører over skærmen blitz-agtigt, men det har ikke noget med det at gøre, for de er der ligegyldigt om det er med 60 hz eller 85 hz skærmen er indstillet til.

p
Avatar billede chalde Seniormester
26. maj 2003 - 11:53 #7
det kan du ændre.. hvis det er direct3d spil... kender kun til nvidia.. højreklik skrivebord->egenskaber->indstillinger->avanceret->nvidiaxxxxx
under directx/3d er der et faneblad hvor du selv kan definere refresh...
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
26. maj 2003 - 11:59 #8
det er kun når jeg er inde i spillene at problemet opstår, jeg har før formateringen haft spillede til at køre upåklageligt, så stregerne skyldes hverken højtalere, mobilos eller andet teknik der kan forstyrer billedet.

- men jeg vil lige prøve en lidt ældre nvidia driver, grafikkortet er jo ox af lidt ældre dato.

p
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
26. maj 2003 - 13:12 #9
ja så fik jeg løstproblemet med flimmer på skærmen :)

den nyeste nvidia driver er i øjeblikket 44.03 og det var åbenbart den (og også dens forgænger 43.45) der gav problemer. Jeg har nu installeret en ældre driver version 40.72 og det løste altså problemet.

100p til soreno herfra.

mvh. p