Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 15:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera, hvad skal jeg vælge

Jeg står for at skulle købe mig et digitalkamera, men er kommet i den irriterrende situation, at jeg ikke kan vælge.
Jeg er en simpel amatør"fotograf", som godt kan lide tanken om at kunne vælge og vrage blandt de billeder jeg tager- derfor er digitalt kamera.
Når man søger rundt på nettet, bliver man jo efterhånden bidt af de fordømte tingester og nu er jeg eferhånden blevet så kritisk at intet mindre end et spejlrefleks digitalkamera kan gøre det!
Og det er jo tåbeligt, er som sagt amatør.
Kan nogen komme med et rigtig godt bud på et kamera til mellem 2000 og 4000 kr, som skal kunne tage gode billeder selv i dårligt lys.
Optisk Zoom må der også godt være meget af, da jeg synes 3X er for lidt.
Jeg selv har forelsket  mig i Olympus C-720 og C-700 nogen som har erfaringer med dem?
På forhånd tak
Pigen
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
15. maj 2003 - 15:15 #1
Jeg ved at Olympu laver nogle KANON gode digiCam's.....
Avatar billede scorpio_5250 Nybegynder
15. maj 2003 - 15:15 #2
Hvis jeg var dig (gjorde det selv) så læste jeg om emnet på japanphoto:

http://www.japanphoto.dk/default.asp?file=/asp/Page.asp?PK_Menu=2&PK_Page=4

Der får du et fint overblik. Bemærker iøvrigt at du snakker om optisk zoom. Helt fint, for digital zoom er et rent fyldord fra producenten og kan faktisk ikke bruges i virkeligheden.

Held og lykke !
Avatar billede scorpio_5250 Nybegynder
15. maj 2003 - 15:16 #3
PS: Endte op med et Sony. Kanon godt - men med 3x opt. zoom (er nogle måneder siden og mere end 3x var alt for dyrt)
Avatar billede mikkerbj Nybegynder
15. maj 2003 - 15:31 #4
jeg har selv valgt en sony dsc-p7 kamera som jeg er meget glad for. Grunden til at jeg lige valgte sony's kamera var fordi jeg har prøvet flere forskellige kamera'er før jeg besluttede mig og så er det et bedre objektiv der sidder i sony's kameraer. Det gør at der er rigtige gode og klare farver på de billeder det tager.... Ellers kan du tjekke tænk og test's hjemmeside og se de test de har lavet på forskellige kamera'er. Det kræver godt nok et password :-(
Det med hvormange pixels det har er kun afgørende hvis du ønsker at forstørre billederne... d.v.s. hvis du ønsker dem fremkaldt i A4 størrelse eller ligende. Hvis du bare ønsker at se billederne på din skærm er det ikke så afgørende og det er 4.0 eller 3.2 millioner, så jeg syntes ikke at du skal lade det være det afgørende af de valg. Du skal også huske at jo højere opløsning dit kamera kører i jo mere fylder billedet på dit memorycard i kameraet. Men jeg kan kun anbefale sony's kameraer.
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. maj 2003 - 15:33 #5
Tag en kigger på www.dpreview.com , der kan du bla. finde anmeldelser af mange af kameraene..

Har selv en storebror til 700 serien, og er ovenud tilfreds med den. Med det zoom ønske er der ikek ret mange andre, især ikke efter at olympus tog deres 3x forsats ud.

Tag ned i en butik og se kameraet, hold det i hånden, se nogle samples..
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 15:37 #6
Jensendk;
3x forsats- hvad er det?
Mener du, at det kun er storebroder modellen, som der er noget ved, eller er 700 og 720 fine nok?
Så vidt jeg er orienteret har de henholdsvis 10X og 8X optisk zoom
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 15:39 #7
mikkerbj;
Tak for rådet.
Jeg er godt klar over alt det med mega-pixels, men er det ikke bedst at vælge et kamera over 2.0 megapixels?
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 15:47 #8
Scorpio;
Jeg har tjecket japan photo´s guide om digitalkameraer.
Den er ganske god, men jeg har brug for at høre hvilke kameraer, som holder og hvad der ikke gør.
Der er jo så meget man skal tage højde for bla. om kameraet fungerer godt indendørs i svag belysning, om batterierne hurtigt bliver brugt op osv.
Så vidt jeg ved, så er der mange kameraer, som har special batterier, så man ikke kan købe alm. batterier til, i en "nød situation".
Avatar billede mikkerbj Nybegynder
15. maj 2003 - 15:51 #9
jo jeg vil nok sige at du skal ikke vælge noget der er lavere end 2.0 det vil du komme til at fortryde i længden.... Jeg har et der kan køre 4.0 men de fleste billeder tag jo i 3.2 det er rigeligt både til fremkaldelse og til skærmen
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 16:27 #10
mikkerbj;
okey, det mente jeg nok =)
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
15. maj 2003 - 17:38 #11
Hej Scorpio;
Jeg er desværre kommet til at give dig 200 point (da jeg ikke fattede dette system) og har nu næsten ingen point igen.
Endvidere er jeg kommet til at bruge min kærestes konto, uden hans accept (det var en fejl, han var logget på, det havde jeg ikke set)
Vil du ikke være sød at oprette et spørgsmål, så jeg kan få mine point tilbage?
Vær så sød (hulk)
Venlig hilsen Maika
Avatar billede scorpio_5250 Nybegynder
16. maj 2003 - 09:28 #12
Tjo ... hvad skal jeg spørge om ?
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
16. maj 2003 - 12:59 #13
det må du selv bestemme.
Hvem vil have mine 200 point?? =)
Avatar billede zak_mckraken Nybegynder
16. maj 2003 - 17:16 #14
Giv mig lige et prej her på dette spørgsmål, når du har stillet et spørgsmål, så jeg kan få "mine" point tilbage.
Avatar billede scorpio_5250 Nybegynder
17. maj 2003 - 11:35 #15
Har oprettet et ? i samme kategori. Overskrift: "Point til zak_mckraken"

Have a nice day !
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. maj 2003 - 11:38 #16
scorpio => det er nemmere at bare ligge et link til spm'et ;o)

zak => her http://www.eksperten.dk/spm/353608