Avatar billede funkystuff Nybegynder
10. maj 2003 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

UDMA problemer!

Jeg har lige skiftet til runde IDE-kabler (66/100) til min HD, CD og brænder. Jeg købte den bl.a. også så min HD kunne køre ATA100 (det gamle kabel var 66).
Jeg har ikke checket i noget tid, men nu da jeg har installeret nye kabler, vil alle drev kun køre "tilstand 2", som vist er ATA33 - i hvert fald er det for lidt.

BIOS er sat til "auto" UDMA.

Hvad kan problemet være? Kablerne?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 21:18 #1
tjah... hvis du kunne køre hurtigere før med de gamle kabler - hvad mon fejlen så er??? hmmmm.... DEN er sandelig meget svær ;D
Avatar billede funkystuff Nybegynder
10. maj 2003 - 21:23 #2
Ja, det burde jo være ligetil, men så har de solgt forkerte kabler - det er jo både primary og secondary...
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 21:24 #3
Jeg tror altså du har fået de forkerte kabler.
Avatar billede adidaz Nybegynder
12. maj 2003 - 11:19 #4
Hvis du bruger Winxp eller 2000 så tjek i kontrolpanel/system/hardware/enhedshåndtering under IDE/ATAPI controlere
Primary og secondary IDE avanceret at den står til DMA og IKKE pio!
Avatar billede funkystuff Nybegynder
12. maj 2003 - 12:10 #5
Det er faktisk dér jeg checker hvilken DMA-mode den kører i. Alle drev er sat til "DMA, hvis tilgængelig"
Avatar billede adidaz Nybegynder
12. maj 2003 - 13:18 #6
Ok så kan problemet være at du har CDrom eller Cdbrænder på samme kabel som din HD
Din Cd brænder og Cdrom kører nemlig kun ATA66 altså DMA mode 2
prøv at sætte HD og Cd drev på hvert sit kabel.
Så vidt jeg ved er det kun Asus DVD der kører dma 4
Avatar billede funkystuff Nybegynder
12. maj 2003 - 19:43 #7
Der sidder kun HD på primary...
Avatar billede adidaz Nybegynder
12. maj 2003 - 21:46 #8
ok jeg er nød til lige at spørge  du har vendt kablet rigtigt ikke ?
hvis du vender det forkert kan problemet nemlig godt opstå.
altså hvis det er kablet skal (den lange ende --> )|------|---| ned mod motherbordet.
bare lige for en sikkerheds skyld.