Avatar billede mmmmn Nybegynder
10. maj 2003 - 18:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

svcd - kvalitetstab når det brændes?

hvis man har en svcd mpg fil som man brænder i nero - som "svcd-brænding" - så fylder filen pludselig mindre (eks. en cirka 800 mb fil, fylder cirka 700 mb).

nu er mit spm. så om ikke det giver et kvalitetstab?
Avatar billede vic256 Nybegynder
10. maj 2003 - 18:51 #1
Joda, jo mindre bitrate, jo dårligere kvalitet.. Især hvis man tager en mpeg og encoder den til mpeg igen... Meeen. hvis du kører den i en dvd til fjernsyn, er det begrænset hvor meget kvalitetsforringelse du kan se med en fomindskelse på 10-15%... Fjernsynet i sig selv har temmeligt ringe opløsning og ringe evne til at gengive digitale billeder....

Evt. kan du forsøge få Nero til at holde op med at reencode filerne.. Hvordan aner jeg ikke.. Har ikke brugt Nero i et par år ;-)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
10. maj 2003 - 19:10 #2
jep - ja jo... det er jeg med på... :)

Men... hmmm... altså det er jo helt normalt at når nero (og sikkert andre brænderprogrammer) laver det om til sådan en dvd-afspiller-kompatibel disk, så fylder filerne mindre (jeg er sikker på det er det de fleste gør) - men det undrer mig at det så virkelig taber i kvalitet.. men ok, som du siger, forskellen er måske svær at se på et fjernsyn,,, mit problem er at jeg ikke kan formulere spørgsmålet :)
jeg ser lige om der skulle komme nogle tankelæsere forbi snarest, ellers får du point :)
Avatar billede henninga Novice
11. maj 2003 - 02:05 #3
Jo - det er et kvalitetstab. Mindre fil giver dårligere kvalitet.
Se lidt om komprimering her  www.abmedia.dk/video
Men om det kan ses er noget andet, som vic256 så rigtigt oplyser.
HenningA
Avatar billede genx Nybegynder
12. maj 2003 - 10:04 #4
Nå du brænder SVCD på 700 MB skiver - så kan der faktisk ligge 800 MB...

... Hvordan er dette myligt spørger du? Simpelt, data CD har i hver cluster reserveret noget plads til fejlkorrektion, bla. CRC check. Det er meget nødvendigt når det drejer sig om filer hvor at filen vil blive korrput hvis ikke at den er en perfekt kopi af den originale.

Dette er ikke nødvendigt med (S/X)VCD - da filmer faktisk bliver "streamet" fra CD'en - så der bliver den ekstra plads på CD'en faktisk brugt til ren data.

Man kan sammenligne det med forskellen på TCP og UDP pakker på internettet.

Se evt. mere her:

http://www.futuramafan.net/?ftp-info
http://www.vcdhelp.com

/GenX
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. maj 2003 - 15:19 #5
ok, det var interessant.
Men hvis man brænder en 800 mb-movie ned på en 700 mb-cd, så bliver movien oplyst til at være på 700 mb på cd'en når den er brændt, burde den ikke være oplyst som en 800 mb-fil...for så betyder det vil netop at filmen faktisk er blevet komprimeret... eller viser det jeg ikke har fattet noget af det du skrev ? ;-)
Avatar billede genx Nybegynder
12. maj 2003 - 16:11 #6
Hmm, for at få det præcisereret...:

Det er en (S/X)VCD du har lavet, ikke sandt? Det er ikke "bare" en CD med *.mpg fil på, vel?

Men grunden til at i filhåndteringen står til 700 MB kan være fordi det ikke er normalt at skrive uden for clusters. Det er også derfor at en (S/X)VCD ikke kan kopieres - men skal rippes med f.x. VCD2MPG (DAT2MPG).

/GenX
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. maj 2003 - 18:03 #7
jo, det er helt rigtigt, det er en svcd jeg har lavet (ikke bare en løs mpg fil :)).
Ok, så opsummerende: når man via nero optager en svcd-mpg fil cd (så det bliver en "svcd-cd" eller hva man nu siger), så lider den ikke noget kvalitets tab af den mindre størrelse den pludselig har fået  `?
Avatar billede genx Nybegynder
12. maj 2003 - 19:08 #8
Ja, for at opsummere det.

Man kan på en 74 min CD(650 MB) presse 740 MB og på en 80 min CD(700 MB) kan man presse 800 MB ned.

Dette sker uden kvalitetstab - filmen er stadig 800 MB, selvom stifinder kun kan "se" de 700 MB.

Jeg har undersøgt sagen lidt videre og anbefaler dig at kigge lidt mere på disse sider:

http://www.dvdrhelp.com/calc.htm
http://www.dvdrhelp.com/nero.htm
http://www.dvdrhelp.com/nerosvcd.htm

/GenX
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. maj 2003 - 22:18 #9
jeg takker for den endelige opsummering :)
Avatar billede henninga Novice
12. maj 2003 - 22:54 #10
Interessant læsning genx