Avatar billede mkj Nybegynder
10. maj 2003 - 10:38 Der er 6 kommentarer

Sort skærm efter udskiftning af harddisk i Compaq Presario 5346

Efter at have indsat en ny harddisk i en Compaq Presario 5346 (Maxtor 30 GB som erstatning for en Seagate 4,3 GB) har jeg store problemer med at få gang i PC'en.

Ved første opstart stod der på skærmen at den nye harddisk var blevet registreret og jeg blev opfordret til at køre fdisk, hvilket jeg gjorde og lavede én stor partition.

Ved efterfølgende opstart gik PC'en i sort, men jeg var istand til at komme ind i BIOS'en for at se, om der var noget, som jeg kunne sætte op der. Det så ikke lige sådan ud, så jeg endte med at vælge "Reset to default", da jeg antog, at dette ville nulstille evt. narrestreger, som den nye harddisk havde lavet.

Siden har jeg slet ikke kunnet få kontakt med PC'en. Den starter op med Compaq logoet, begynder så at læse på a-drevet, men går herefter hurtigt i sort. Jeg kan tilsyneladende ikke længere få adgang til BIOS'en.

Nogen bud ?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2003 - 10:41 #1
Kan du få liv ved hjælp af en bootdiskette?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. maj 2003 - 11:58 #2
Hmm... nu er det sådan at de fleste "ældre" compaq'er har biosprogrammet liggende i en "usynlig" partition på harddisken og det er nok det der gør at du ikke kan komme ind i bios. Så jeg vil foreslå at du sætter den gamle harddisk i igen, så du ihvertfald kan verificere at du igen kan komme i bios. Hvis du stadig ikke kan komme ind i bios med den hd i, så fjern batteriet fra bundkortet og lad det være ude i et par minutter. Sæt det i igen og prøv så igen.

Derudover vil jeg foreslå at du bruger din compaq recovery cd til at få sat disken op, når du sætter den nye i igen.
Avatar billede mkj Nybegynder
10. maj 2003 - 20:36 #3
Til fromsej: Nej, jeg prøver med en standard win98 bootdiskette, men det er som om den stopper efter at have læst disketten i et par sekunder.

Til tonnybrandt: Jeg prøvede at tilslutte den gamle harddisk og det lykkedes mig at komme ind i BIOS'en. Ærlig talt, så har jeg ikke ret meget forstand på at pille ved sådan én og jeg kan ikke finde nogen menu-punkter, som virker aktuelle for mit problem.

Når jeg skifter mellem de to harddiske, så står der på skærmen umiddelbart efter opstart, at der nu er tilføjet en ny harddisk, men i begge tilfælde ender det med at der kommer den sorte skærm.

Første jeg bootede med den gamle harddisk, startede den dog op kun med A-drevet tilgængeligt - men dog med en dos-prompt. Kan miséren skyldes en hardware-konflikt mellem harddisk og f.eks. CD-ROM-drev. Kunne det f.eks. være at der skal pilles ved jumper-indstillingerne (noget som jeg slet ikke ved noget om...) eller at der skal ændres i IRQ settings inde i BIOS'en ?

Og hvis BIOS'en gemmer sig på den gamle harddisk, hvordan bærer man sig så overhovedet af med at skifte til en ny harddisk ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. maj 2003 - 22:24 #4
Tja.... havde det været enhver anden pc end en presario ville jeg have svaret at du blot gik ind og downloadede diagnostics og setup disketter fra Compaqs hjemmeside, men presario er en hjemmepc, og derfor er der ikke mange drivere tilgængelige på compaqs hjemmeside. Det er derfor jeg giver rådet med at du skal bruge din recovery disk, simpelthenh for at få den op at køre. Så kan du bagefter formatere c: drevet og installere, hvis det er det du vil.
Avatar billede mkj Nybegynder
11. maj 2003 - 10:56 #5
Jeg har netop forsøgt at starte PC'en op uden CD-ROM drevet. Det kastede nyt lys over sagen, da det nu lykkedes mig at starte op via boot-disketten. Dog mangler jeg nu et CD-ROM drev til at køre recovery CD'en.

Hvordan får jeg PC'en til at acceptere opstart med både hazddisk og CD-ROM drev ?

Jeg kan som nævnt ikke finde et sted i BIOS'en, som giver mulighed for at pille ved disse ting, men omvendt er min erfaringer med BIOS-editering også meget begrænset.
Avatar billede adidaz Nybegynder
12. maj 2003 - 11:26 #6
Problemet er 99% sikkert en jumper på enten din hardisk eller ein cdrom..
hvis de sidder på samme kabel kan du prøvet at sætte hardisken til MASTER (det står på disken) og din CDrom til slave.  prøv dig frem.