Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
08. maj 2003 - 14:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

OverClocking af P4 2.8Ghz!?

OverClockere, vær hilset!

Jeg har lige bestilt følgende pc:

Intel P4 2,8 Ghz 533FSB
ECS P4S5ADX, SIS645DX, Audio, USB 2.0, Lan
Maxtor Diamondmax 9+ 80GB 7200Rpm Fluid
Daytona Geforce4 TI4200 128 MB DDR RAM, AGPx8, TV-Out
LG DVD 16/48
Codegen ATX 300W miditower m. 2x USB i fronten
512MB DDR Ram pc2700
Std. Floppy drev
Cycon tastatur
Std. mus m. Scroll

Nå, men selve essensen er selvfølgelig at svinet skal OverClockes.....

Mit spørgsmål går i sin enkelthed ud på, hvor farlig det er at overclocke sin pc? Når man fra ny har en FSB på 533 Mhz, kan det så ikke være farligt at køre den længere op? Kan man brænde pci-portene af osv. eller skal man bare overclocke til computeren selv står af?

Hvad med grafikkortet? Hvor farligt er det? Jeg ved at graffikort bliver rimelig varme når de bliver belastet ved full load, og så tør jeg jo næsten ikke tænke på hvad der sker hvis man overclocker lortet, men aligevel så hører man om hundredevis af mennesker der har gjort det...

Måske lyder jeg lidt som en OC-newbie, men det er jeg vel egentlig også :D
Avatar billede impulze Nybegynder
08. maj 2003 - 15:00 #1
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 15:14 #2
Det er altid farligt at overclocke. Du risikere, at levetiden bliver kortere på både processor og andre dele som ikke er beregnet til hastighederne. Det er derfor at Intel har planer om at lave en løsning, så det bliver svært, hvis ikke umuligt, at overclocke en processor.
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
08. maj 2003 - 15:26 #3
Ok, men det svar jeg egentlig søgte var om jeg risikerer at brænde noget af i computeren eller om computeren står af før det sker?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2003 - 15:38 #4
Risikoen for at ødelægge noget er lille, hvis du bare går forsigtigt til værks. P4 har indbygget Clock Throttling, det betyder en CPUen selv skruer ned for blusset hvis den er for varm.
På de fleste nyere bundkort kan man låse AGP og PCI bussen uafhængigt af FSB, dvs der er ingen risiko for hverken AGP eller PCI kort.

Gi' den gas !
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. maj 2003 - 15:44 #5
Det bundkort har ikke ligefrem de store muligheder, men der skulle være kommet en OC-BIOS til det...

Øjeblik ;o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. maj 2003 - 15:49 #6
http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/p4s5abios/P4chb218.zip

Flash på eget ansvar - der kan desværre altid opstå komplikationer! Men den er her da :o)

Hvis du får problemer med at den fryser under opstarten, skal du lige nulstille BIOS ;o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. maj 2003 - 16:00 #7
http://www.ocworkbench.com/bios/ecs/p4s5a/chbp4s5a.zip

En ikke-gennemtestet version...

Prøv at søge på P4S5A inde på http://www.ocworkbench.com/

Der kan du også finde løsninger på stort set alle problemer, der nogensinde har været med det bundkort!
Avatar billede lrd Nybegynder
08. maj 2003 - 16:00 #8
Hvorfor overclocke en 2.8???
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
08. maj 2003 - 19:56 #9
Tak for hjælpen kreidlerhansen, jeg tror jeg vil prøve den OC-BIOS.

Jeg giver den gas!
Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
08. maj 2003 - 20:25 #10
______________________________
quote:
Hvorfor overclocke en 2.8???
______________________________

Fordi man kan :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. maj 2003 - 22:29 #11
Selvfølgelig vil du prøve den - ellers får du jo ikke overclocket ;oD

Men tag lige og tøf lidt rundt inde på det forum først... Bare så du kan lære lidt mere om dit bundkort og evt. problemer!