Avatar billede minau Nybegynder
08. maj 2003 - 14:42 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

SKAL det være netærkskabel til netværk

Hej

Er der noget specielt ved netværkskabler - eller kan man bruge hilket som helst kabel (ok kvalitet naturligvis) med 8 ledere i?
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 14:43 #1
Du får transmissionsfejl - dvs. lavere hastighed - hvis du ikke bruger CAT5 til 100mbit netværk. Har selv kørt 10mbit på et 8 leder tlf. kabel (bruger alligevel kun 4 ledere), så det kan lade sig gøre, men anbefales absolut ikke.
Avatar billede soreno Praktikant
08. maj 2003 - 14:44 #2
Du skal bruge (shielded eller unshielded) twisted pair - derved reducerer du støj mellem lederne.
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 14:46 #3
Ja, der er noget specielt ved netværkskabler. De er specielt beskttet mod indstrålet støj. Lederne er også snoet om hinanden for at undgå at der kommer støj mellem lederne.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 14:53 #4
Ja, det er meget godt med støj, men det er et minimalt problem ved siden af reflektioner. Det skal som absolut minimum være et kabel hvor den karakteristiske impedans mellem 2 ledere i et par er 100 Ohm. Er den ikke det vil det med stor sikkerhed ikke virke.

Et kabel med 8 individuelle ledere er helt udelukket, med mindre afstanden er meget lille, dvs. mindre end et par meter.

Du kan i princippet bruge 2 100 ohms twinax kabler til 10 og 100Mbit Ethernet eller 4 til Gigabit, men du sparer ihvertfald ikke noget ved det.

Hvilket kabel kunne du tænke dig at bruge?
Avatar billede thehidden Nybegynder
08. maj 2003 - 15:05 #5
Det du mener, tro jeg, er et netværk mellem to computere. Der kan du bruge et twisted pair (?) eller i hvert fald et kabel hvor at stikket i den ene ende sider modsat i den anden ende (i tilfælde af at du ikke har switch/hub), men du kan også have et netværk over parallelle, serielle (langsom forbindelse!) eller usb-kabler (langsom forbindelse!). Jeg har bare aldrig prøvet det i teorien, men en hurtig google search gav bl.a. denne side : http://www.wown.info/j_helmig/dccmain.htm ... håber det kan hjælpe!

thehidden
Avatar billede minau Nybegynder
08. maj 2003 - 16:19 #6
Det er skam til netværket der skal lavet her hjemme.

Det skal ikke være krydset - bare lige - og så skal den enkelte ledning være mellem to "stikdåser" til netværket (en i huset - og den anden ved hub'en) men efte torleifj's tekniske forklaring lader det til at jeg bare skal punge ud og tage de kendte netværksledninger
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:46 #7
Du kan jo bare købe det rigtige kabel billigt, eksempelvis hos Brinck. Det skal koste i omegnen af 3,- pr. meter, ellers forsøger de at snyde dig.

Og husk så at du skal bruge det stive kabel mellem 2 dåser og det bløde patch kabel mellem 2 stik.
Avatar billede minau Nybegynder
08. maj 2003 - 18:13 #8
oohhhh brinck.dk er ikke dåelig :)

Altså http://www.brinck.dk/comput1.asp - og så til netværkskabler - det er dem der er talt om ikke?
Avatar billede minau Nybegynder
08. maj 2003 - 18:13 #9
Hvordan ser jeg på brinck.dk´s beskrivelse om det er bløde eller stive kabler?
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 19:07 #10
Det bløde bør hedde patch kabel. Ellers spørg dem. Det koster normalt det samme.
Avatar billede minau Nybegynder
14. maj 2003 - 22:14 #11
Thorleif - smid lige et svar
Avatar billede torleifj Nybegynder
15. maj 2003 - 00:01 #12
Ellers tak. Grundet den meget rå tone ved nogle spørgsmål har jeg skiftet identitet til noget mere anonymt. Jeg må ikke overføre points jfr. reglerne, så donerede points vil være spildte points.

Glad for at kunne hjælpe :o)
Avatar billede the_collector Novice
17. maj 2003 - 00:44 #13
Lukketid?