Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 11:22 Der er 20 kommentarer og
5 løsninger

Min PC er død :( Måske strømforsyning...

Min computer slukkede pludseligt, mens jeg tjekkede email. Jeg prøvede at tænde igen, men det eneste der skete var at blæseren på bundkortet nærmest vibrerede lidt - altså bevægede sin 1 mm fra side til side.

Udover det blinkede en diode på bundkortet...

Efter nogle forsøg på at tænde den, stoppede blæseren med at vibrere og dioden begyndte at lyse konstant, men computeren er stadig lige død.

Hvad kan der være galt ?

DGP
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 11:25 #1
Det kan godt være din strømforsyning, men det kan jo desvæære også være dit bundkort!

hvis din harddiske ikke reager heller så er det din strømforsyning som er færdig.
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 11:25 #2
ups var et svar.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 11:25 #3
Hvilket bundkort er det?
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 11:26 #4
Det er ikke hans strømforsygning. for så ville der ikke være en diode på bundkortet der lyste. for hvis strømforsygningen var død kommer der ikke noget strøm til bundkortet.
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 11:27 #5
Der er meget let, at tjekke om det er strømforsyningen, du tager en anden PSU, og monterer det hvide stik på bundkortet, kører blæseren med det, kan du gå ud fra, at det er din PSU, der er stået af.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 11:27 #6
Som du er inde på kan det være strømforsyningen. Det er helt oplagt at strømforsyningen ikke starter op, men det kan jo også skyldes at noget holder den nede. Prøv at pille diske fra, grafikkort op osv. for at isolere problemet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
08. maj 2003 - 11:28 #7
Jeg har været ude for at en bekendt for ca. 1 1/2 år siden oplevede det samme. Det viste sig at være en virus som var særdels vild, og brændte alt af i computeren incl. strømforsyningen. Den kunne overhovedet ikke tændes efter dette angreb. Jeg håber ikke for dig at det er den samme du har fået for så er der intet at gøre. Jeg tør næsten ikke foreslå dig at komme din harddisk i en anden pc, for så vil det samme ske med den, men har du noget gammel lort stående kan du prøve at flytte harddisken over i den - hvis den da må gå i stykker. Så kan du da få konstateret om det er virus.
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 11:32 #8
net-base.dk>PSU består af mange forskellige forsyninger, det er nok at f.eks. 3.3V er for lav, så starter systemet ikke.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 11:34 #9
ja det er rigtigt. men lad os nu høre hvad han har at sige.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
08. maj 2003 - 11:37 #10
Ja, det kan være så mange ting, men lidt mistænkeligt at det skete mens han hentede mail, og derfor min tanke at han måske har fået denne virus, som jeg dog kun har hørt om denne ene gang som før omtalt. Det kan jo også være et tilfælde at det lige var på det tidspunkt det skete, men sådan er der jo så meget.
Håber at det er en af de andre dele som er skyld i problemet, for ellers er der intet man kan gøre for at redde puteren. Eneste ting vi kunne bruge fra min bekendt´s pc var cd rom drevet og a drevet resten var kaput.
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 11:46 #11
Tak for jeres svar indtil videre :)

Jeg skal lige have en hardwarekyndig hjem før jeg begynder at pille ved det indvendige af computeren. Men jeg vender tilbage så snart, jeg har kigget på det.

Kan jeg selv skifter strømforsyningen, hvis det er den der er problemet ?

DGP
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 11:48 #12
God hoax/vandrehistorie du kommer med der aovergaard. Lyder det ikke som http://www.urbanlegends.com/ulz/xvirus.html#aids. Der er ingen grund til at komme med skrækhistorier. Kan du komme med et link til virusen? Hvad hedder den? Nej vel. Og lad nu være at komme med IBM, Microsoft, AOL eller lignende siger...
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 11:48 #13
Det kan du sagtens, der sidder kun fire skruer bag på kabinettet, og så strømstikkene, der skal monteres, det kan ikke gøres forkert.
Avatar billede the_collector Novice
08. maj 2003 - 11:49 #14
JA det kan du godt. Alt det kræver er en skruetrækker.
Avatar billede backside Nybegynder
08. maj 2003 - 13:18 #15
Du behøver ikke at afmontere den gamle strømforsyning ved testen, det er nok bare at sætte stikket på bundkortet.
Og når i har låget af maskinen så check lige de ledninger der går til frontpanelet, de tynde. Hvis de sidder i klemme et sted kan det skyldet en kortslutning. Hvis de to ledninger til power kontakten er kortsluttet vil den opføre sig nogenlunde som du beskriver.

Hvis den hardwarekyndige du venter på har styr på sagerne kan i måle forsyningen ud for at se om den spøtter det ud som den skal.
Pinouts kan findes på www.backside.dk under "Pinouts"
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
08. maj 2003 - 14:33 #16
backside > Jeg er lidt fatsvag... Hvilket stik på bundkortet ?

DGP
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2003 - 15:11 #17
Det store hvide stik fra strømforsyningen
Avatar billede backside Nybegynder
08. maj 2003 - 15:35 #18
Netop.  ;)
Vi er vel alle lidt fatsvage på det ene eller andet område.  *G*
Avatar billede aovergaard Nybegynder
08. maj 2003 - 17:46 #19
thecollector->Det er faktisk en virkelig historie, og aner ikke hvad det var for en virus. Har aldrig oplevet det hverken før eller siden.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 21:29 #20
hvilket styresystem kører du med, hvilket bundkort.bla bla.
Har du fået svar på dit spørgsmål..??
hvis ikk´ har jeg et par tips..:O)
Avatar billede the_collector Novice
09. maj 2003 - 09:13 #21
aovergaard->Ja som kun du og din ven har oplevet i hele verden ;-). Nej det lyder nu mere som om at han fik en gang overspænding, det kan nemlig gøre det som skete hos din ven.
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
14. maj 2003 - 19:55 #22
Jeg deler altså nogle point ud nu, for jeg får ikke tid til at kigge på den før efter weekenden...

DGP
Avatar billede backside Nybegynder
14. maj 2003 - 20:00 #23
Smid lige en melding når du har lokaliseret problemet. ;)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
14. maj 2003 - 22:07 #24
Takker for point:)

Ja vi venter spændt på at høre hvad fejlen var/er
Avatar billede peet-49 Novice
14. maj 2003 - 22:09 #25
Også en tak herfra.