Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 20:50 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Virus

da jeg tændte min computer kom den en på en skærm hvor den sagde jeg skulle tjekke den om den havde Vira=virus?. men hvordan kan jeg tjekke den når den ikke komme ind på computeren.... den står den samme skærm hele tiden. Og vis jeg prøver at scanne den fra en anden så (vis det er en virus) får jeg jo også en virus.. HVAD SKAL JEG GØRE?????

              p.s  på et tisdpunkt sagde den noget om: keyboad error????
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:00 #1
1)
Det kan være Messenger spam, hvor nogen sender en meddelelse til din computer. Det er ikke virud, men smadder irriterende og tegn på mgl. firewall.
Avatar billede brian.nielsen Nybegynder
07. maj 2003 - 21:01 #2
Hvis du har lavet nogle emergency disketter, så er det vist et godt tidspunk at ta dem i brug.
Hvis du ikke har det, så få en ven eller bekendt til at lave dem.
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:02 #3
2)
Hvis du stadig kan bruge internettet, så gå ind på www.antivirus.dk og start en online virusscanning. Når scanningen er startet, kan du lukke for internettet mens den scanner
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:03 #4
Og det er bare med at komme i gang mens du stadig har kontakt med computeren og den ikke er gået helt i sort (blå)
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:05 #5
jeg har fået installeret noget der hedder Zone-Alarm, og det skulle vist virker mod alt jeg ikke vil have ind på min pc
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:05 #6
Bemærk lige, at det kan være du skal nedsætte sikkerheden i Exploreren for at kunne lave virusscanning. Det må siges at være et ret lille problem i forhold til det andet!
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:07 #7
HALLOOOO.... jeg kan slet ikke komme ind på computeren boris så hvordan skal jeg lave en online scanning
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:07 #8
Zonealarm skulle kunne holde hackere nogenlunde på afstand, men det hjælper ikke det mindste hvis du modtager en email med orm i, for den lukker du jo selv ind.
Så på med virusscanning. Den finder krybet, hvis det er der.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:07 #9
Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand og se hvad der så sker?
Avatar billede yeti Nybegynder
07. maj 2003 - 21:07 #10
For en sikkerhedsskyld så tjek din pc vha en online scanner. Det kan fx være på siden
http://housecall.trendmicro.com/
eller
http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm
Avatar billede yeti Nybegynder
07. maj 2003 - 21:10 #11
Den virker ikke imod virus. Det er en firewall der primært skal beskytte dig imod hackere.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:10 #12
den er på en skærm hvor der står: kør chkdsk ( check disk )
men det er som om at den er frosset fast... jeg kan ikke trykke på nogen taster
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:11 #13
Ok. Så er det for sent med den mulighed. Hvis du ikke kan få kontat med computeren og du ikke har fået lavet nøddisketter, så er mit bedste bud at du sætter en ekstra harddisk i som nyt drev C med styresystem og det hele og når den kører virusscanner du den gamle harddisk, som så nok kommer til at hedde drev D eller E.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:12 #14
jeg har windows 2000. Og når den starter op kan man trykke på F8.... men som sagt kan jeg ikke trykke på noget så det virker ikke
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:12 #15
Hvis du ikke havde skrevet det i starten om en meddelelse om vira så ville jeg have troet at det var din harddisk der simpelthen var ved at stå af.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:12 #16
trykke på F8 få fejlsikkret tilstand
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:13 #17
1 ½ time inde det startede virkede den HELT fint
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:15 #18
Du KUNNE jo også - måske - prøve at sætte Windows 2000 CD'en (+ evt. disketter)  i og se, om dne kan finde ud af at reparere installationen eller i det mindste geninstallere W 2000 uden at slette alle data.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:15 #19
og hvorfor står der: Keyboard error, lige inde det startede?????
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:16 #20
Har du evt. prøvet med et andet tastatur for at se om det er defekt?
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:16 #21
jeg har ikke win 2000 :(  jeg har lånt det
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:16 #22
det prøvede jeg også men det virkede ikke at skifte tastatur
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:16 #23
Men - hvis det er harddisken der er ved at dø er det en meget stakket frist. Så er der intet andet at gøre end at forsøge om man kan redde de mest vitale ting fra den. Jeg har efterhånden oplevet det 4 gange.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:17 #24
Ellers kan det være at du har fået en boot virus, prøv at boote op på win2000 CD'en som boris foreslår og se om du så kan bruge tastaturet.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:18 #25
hvorfor skulle min harddisk stå af?????
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:18 #26
Hvis du ikke har win2000 har du så ikke noget andet du kan boote på?
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:19 #27
Ang. keyboard error. Hvis harddisken går i stykker, kan det forårsage en hvilken som helst fejlmelding uden at det er det der er årsagen.
Avatar billede yeti Nybegynder
07. maj 2003 - 21:19 #28
Hvis du kører med trådløst tastatur eller tastatur i usb, så prøv at koble et "almindeligt" tastatur til pc'en
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:19 #29
nej bertie.. jeg ser kun den mulighed at købe en helt ny harddisk
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:20 #30
Yeti: har prøvet usb og "almindeligt"
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:21 #31
De 4 gange jeg har oplevet det har den ikke fortalt mig hvorfor den gjorde det. Men en HD er et stykke ret fin og skrøbelig mekanik med en masse læse/skrivehoveder og diske der hvirvler rundt med stor fart inden i den. det er ikke spor sært den kan gå i stykker.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:21 #32
Boris: hvorfor skulle en harddisk som er 54 dage gammel gå i stykker???
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:26 #33
På samme måde som en video eller radio eller DVD eller et TV eller en bil som er 54 dage gammel kan gå i stykker. Fabrikationsfejl.

Problemet er sandsynligvis enten virus eller harddisken.
Hvis du formaterer og starter forfra og det kører fint, så var det ikke harddisken!
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:26 #34
Bertie jeg tror jeg vil bruge dit råd tak
Avatar billede boris Mester
07. maj 2003 - 21:27 #35
Der sker ikke noget ved at prøve en bootdisk. På den anden side - når du er nået til vinduet med opstart og F8, så har den jo faktisk bootet.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:27 #36
Ok, held og lykke.
Avatar billede 753951 Nybegynder
07. maj 2003 - 21:29 #37
Boris: kan man formatere når man ikke kan kommeind på computeren. det første den gør når jeg starter den at den viser den skærm
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
07. maj 2003 - 21:50 #38
Yeti >
Bertie >

.. bare et godt råd ;)

At linke til en bootdisk er ulovligt da der er copyrights på disse ..og det strider imod Ekspertens regler og kan medføre en advarsel hvis en coadmin kommer forbi denne tråd .

MVH ExNatteRavnen
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 22:01 #39
Ok, det var jeg ikke klar over.
Avatar billede yeti Nybegynder
07. maj 2003 - 22:10 #40
exnatteravnen..> Tak for rådet. Jeg har dog en formodning, der selvfølgeligt kan vise sig at være forkert, om at de på den pågældende hjemmeside har styr på den slags. Det har jeg alene af den grund at Microsoft plejer at være om sig hvis deres rettighedder bliver overtrådt. Endvidere linkede hverken Bertie eller jeg til en bootdisk, men til en hjemmeside. Det er der mig bekendt ikke noget ulovligt i. Det kan være ulovligt at lave deeplinking, hvilket i dette tilfælde skulle have været til en file på den pågældende side, men det var der jo ikke tale om. Jeg vil derfor stille mig tvivlende overfor din påstand om at Bertie eller jeg gjorde noget ulovligt.
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
07. maj 2003 - 22:26 #41
Hej igen

Yeti > det er også ulovligt selvom du ikke laver en deeplink ;) ..ellers kunne folk jo også bare linke til sider fyldt med priatsoftware/hacking så længe de kun linkede til en hovedside ..ik ;)

MVH ExNatteRavnen
Avatar billede fromsej Praktikant
07. maj 2003 - 22:28 #42
Her er svaret på hvorfor du ikke må lave links til B***disk.c*m og lign:
http://www.eksperten.dk/spm/330987

Ok, så kommer min side af sagen. Bootdisks er ulovlige, da de indeholder materiale med copyright. Derfor må der faktisk ikke linkes til dem. Der er tidligere blevet linket til dem i stor stil her på eksperten, men det var inden at problemstillingen blev taget op. Vi er nu klar over det og derfor er der fokus på det.

Som Fromsej skriver, er det en dum situation: Dem der søger på Google kan finde dem på 10 sekunder og på mig virker det ikke som om at Microsoft aktivt går ind og lukker sites der tilbyder downloads af bootdisks - sikkert fordi det er til hjælp for Microsofts brugere........

For en sikkerheds skyld: Det er altså ikke tilladt at linke til dem her, selvom enhver kan finde dem via en søgemaskine som Google.

Hygge

FCS/Coadmin
Avatar billede yeti Nybegynder
07. maj 2003 - 22:31 #43
Tak for forklaringen.
Kan man så anbefale folk at søge efter bootdisk på www.alltheweb.com eller er det også galt?
Avatar billede fromsej Praktikant
07. maj 2003 - 22:36 #44
Det er klokkeklart uacceptabelt på nogen måde at linke direkte til et site hvor du kan hente en bootdisk, men at opfordre folk til at bruge en søgemaskine til at finde de nødvendige oplysninger er fuldt ud lovligt.*G*
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 22:36 #45
FCS >> Jeg nåede lige at få oprettet et sp. i CoAdmin inden jeg så dit svar så det lukker jeg bare igen og tak for svar.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
07. maj 2003 - 23:51 #46
Vi er kommet lidt væk fra spørgsmålet som gerne skulle ende med at 753951 bliver fri for virus. Mit råd til dig lige nu:
Lav en dos scanning med F-PROT, så er der ingen vira der slipper 99,9%
http://www.avirus.dk/startf-prot.htm Hentes på 2 disketter og er selvudpakkende. Lidt langsom, men uhyre effektiv og ingen Windows relaterede vira bliver jo aktiveret og gendannet, når det et dos program.
Det kræver dog at du kører med fat32 og ikke NTFS.
Download de 2 disketter fra en Clean maskine og boot så op på den "syge" maskine med disse disketter.
Avatar billede 753951 Nybegynder
08. maj 2003 - 12:09 #47
Der var også en anden ting med den virus: da jeg tændte computeren, virkede den helt fint. jeg skulle lige til at spille... men så genstartede den.. Kan det påvirke sagen????
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 21:27 #48
Hva øh virker det eller virker det ikke?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
21. maj 2003 - 23:02 #49
Hvordan går det. Det er wn lidt langvarrig virus du der har. Spørgsmålet skal lukkes.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
09. september 2003 - 14:17 #50
Takker for point:) Men hvad var det som hjalp dig?