Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 13:39 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows og Linux (debian) på 2 partationer

Jep... Som titlen siger så vil jeg gerne køre Windows og Linux på 2 forskellige partationer... Men hvordan kan jeg så vælge imellem hvilket styresysten jeg vil bruge når jeg starter op?
Avatar billede soreno Praktikant
07. maj 2003 - 13:43 #1
Start med at partitionere din harddisk.
Jeg har gjort sådan:
Linux 40%
Windows 60%

Derefter installerer du Windows.
Så Linux og medfølgende bootmanager (grub eller lilo).

Så har du mulighed for at vælge hvilket Operativ System der skal startes op.
Avatar billede soreno Praktikant
07. maj 2003 - 13:46 #2
Partition Magic er et udemærket, men ikke gratis, tool som kan partitionere din harddisk. Det kan du benytte hvis du allerede har Windows installeret.

Husk altid backup.
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 13:47 #3
grub eller lilo <- Er det noget der følger med?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 13:52 #4
Grub og Lilo er de to loadere, der benyttes under Linux.

Overvej også at købe en lille systemdisk til Linux alene. Så kan du mounte din Windoze disk under Linux hvis du skal dele data og så undgår du at Windoze smadrer din Linux disk.

Desuden er Linux stærkt vanedannende (med mindre du skal spille), vær forberedt på at du snart ikke orker at se på Windows mere (nemmere at fjerne Windows hvis du har 2 diske). Efter 4 måneder med Linux har jeg givet min Windows PC til min søn på 21 måneder...
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 13:55 #5
Har du kørt Linux før? Der er altså bredere support for Redhat end for Debian.
Avatar billede soreno Praktikant
07. maj 2003 - 13:58 #6
Hvis ikke du har prøvet linux før så kan det anbefales at kigge lidt i disse (gratis) bøger:
http://www.linuxbog.dk/

Redhat eller Mandrake vil jeg anbefale til en nybegynder.
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 14:23 #7
Har ikke kørt linux før...
har valgt debian fordi det er blevet anbefalet af en af mine venner som kan hjælpe mig... Han kører KUN linux og er derfor ikke inde i partationer osv.

Kan windåse smadrer en linux?
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 14:24 #8
Argh.. Det var ikke meningen at give soreno points... Ups..!
SKal jeg bare lave en partation til linux smide den ind og få den til at installere grub eller lilo?
Avatar billede soreno Praktikant
07. maj 2003 - 14:26 #9
>>"SKal jeg bare lave en partation til linux smide den ind og få den til at installere grub eller lilo?"

Ja, netop.

Hvis du kan få din kammerat til at hjælpe med debian så er det jo fint.
Men det er ikke en specielt begyndervenlig distribution.

Du kan få hjælp til debian her:
http://www.debianguiden.dk/
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 14:42 #10
Windåse kan smadre partitonsoplysninger. Særligt XP home har talent. Uden partitonsoplysninger har selv Linux det skidt.

Jeg ved ikke med debian, men Redhat installerer grub automatisk uden at du skal gøre noget aktivt. Mon ikke det er det samme for debian?
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 14:44 #11
åh... Det virker så avanceret altsammen...
Backup... Hvilket prog. skal jeg bruge til det?
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 14:45 #12
Åh åh... Jeg kører XP home :(
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 14:46 #13
Et af de mere almindelige spørgsmål her på "eksperten" vedrører XP home, der har smadret partitionsoplysninger så grundigt at FDISK ikke engang kan rette disken op. Jeg foreslår altid at de retter det med FDISK for Linux, men betalingsfanatikere har det tilsyneladene lidt skidt med at skulle sætte en helt gratis Linux CD i deres maskine :o)
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 14:47 #14
Backup -> Ghost eller driveimage.
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 14:50 #15
har godt nok 2x40 gb hardisk's i dyret meeen den ene er til backups og vigtige sager og mine CD rips. Kan win godt hente det fra den ene disk og omvendt?
De er begge FAT32
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:00 #16
Du mener med Linux på den ene og Dåse på den anden? Om Windows kan hente fra Linux disken og Linux kan hente fra Windows disken?

I princippet ja, men jeg vil da foreslå dig at formatere Linux systemdisken i ext3 format, og så giver Windows op. Du kan dog oprette dine 3 linux partitioner plus en FAT32 til data på samme disk, så er du kørende med det du vil. Og så igen, husk at Dåse kun kan se 2 fysiske partitioner, så du må installere Linux på logiske partitioner eller efter de 2 første partitioner, og så kommer vi derud hvor jeg må stige af. Jeg ved ikke om Dåse kan se de første 2 af mange partitioner, eller den bare bliver vred og nægter alt hvis man ikke gør som den siger. Og så igen, jeg vil faktisk tro at man kan lave 4 partitioner, nr. 1 til Linux boot, 2 til FAT32, 3 til Linux system og 4 til Linux swap, men jeg har aldrig prøvet.

Det lyder som om du trænger til at bruge 400-500,- på en 30-40G disk :o)
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 15:04 #17
hvorfor SÅ mange partationer til Linux?
Havde da kun tænkt mig at den skulle køre på 1...
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:09 #18
Tja, den kræver en lille bitte partition til boot og en lille partition til swap. Jeg kender ikke forklaringen.

I Windows laver man i stedet noget fusk med en fysisk placering uden partition for at kunne boote, og man gemmer swap data i en fil. Det er en af årsagerne til at du ikke kan tage en sikker backup af en kørende windows disk.
Avatar billede xtr0 Nybegynder
07. maj 2003 - 15:12 #19
Den tut jeg har fra PartitionMagic siger at partationerne ikke kan se hinanden... Så hvis Win ikke kan se linux partationen så kan del vel ikke smadre noget?
Avatar billede torleifj Nybegynder
07. maj 2003 - 15:21 #20
Jeg tror ikke Bill gør det med vilje - og dermed tror jeg det er helt ude af kontrol. Den kan ødelægge en disk så Bill's FDISK ikke kan fikse den, så jeg tror ærligt talt at den er i stand til alt.