Avatar billede dalkaer Nybegynder
05. maj 2003 - 13:46 Der er 5 kommentarer

Åbning af database

Jeg er helt ukendt med Interbase, det eneste jeg skal have viden om er, hvordan åbner jeg en GDB fil, dette skulle være en Interbase database.
Er der en der har en trin for trin køreplan.
Avatar billede pellelil Nybegynder
05. maj 2003 - 13:58 #1
En fil med ".GDB" som extension er højst sansynligt en Interbase fil og denne kan "åbnes" på forskellige måder. Som minimun skal du have installeret Interbase (eller FireBird) på din PC (eller den PC hvorpå du vil "åbne" filen). Dernæst skal du bruge "et værktøj" til at åbne filen med (dette kræver dog at du kender brugernavn/password). Default er Interbase's administrator brugernavn "SYSDBA" og standard-passwordet til denne profil er "masterkey").

Vedr. værktøj så kunne du evt. kigge på "IBAccess" (som er gratis): http://www.ibaccess.org/
Avatar billede dalkaer Nybegynder
05. maj 2003 - 14:39 #2
Findes der en driver så databasen kan åbnes via en ODBC connection
Dalkær
Avatar billede pellelil Nybegynder
05. maj 2003 - 14:44 #3
Ja, men (mig bekendt) kræver disse ODBC-drivere at der på serveren (den maskrine hvorpå database ligger) skal selve InterBase (eller FireBird) være installeret. Hvis der er tale om en Interbase 6.0x så kan du i stedet (med fordel) bruge FireBird som kan hentes via adressen: www.firebirdsql.com
Avatar billede dalkaer Nybegynder
06. maj 2003 - 08:02 #4
Hej pellelil
Jeg har nu downloaded Firebird, men hvordan installerer jeg programmet, jeg kan ikke finde nogle setup filer.
Avatar billede pellelil Nybegynder
06. maj 2003 - 08:15 #5
Det lyder som om du har hentet version 1.5 som pt. er "i beta" (RC1 er den seneste "version"). Jeg vil i stedet foreslå at du henter og installerer version 1.02 som er den seneste officielle/"færdige" version (med denne følger et "normalt" installations program).