Avatar billede harpocrates Nybegynder
29. april 2003 - 16:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udføre opgave på bestemt tidspunkt

Hvad skal jeg gøre hvis jeg fx. vil have min maskine til at køre:
apt-get update
apt-get upgrade

en gang om ugen, altså så den hele tiden er opdateret! - jeg skal bruge dette da jeg skriver opgave om Debian og jeg kunne godt lige bruge noget smart - og det der synes jeg er ret smart!
- jeg ved det er noget med "cron" og "crontab"

[harpocrates]
Avatar billede kr-data Nybegynder
29. april 2003 - 17:02 #1
http://www.linuxbog.dk/?b=admin vælg det format du ønsker, og så kapittel 2.7 (2.7.1-2.7.4) her skulle det du ønsker gerne stå
Avatar billede postndk Nybegynder
29. april 2003 - 17:14 #2
man 5 crontab
Avatar billede mfogh Nybegynder
29. april 2003 - 17:24 #3
du skal skrive
crontab -e
indsætte linien: "0 0 * * * apt-get update; apt-get -y upgrade;"
Husk -y ved upgrade ellers kommer der en række spg.
Dette vil udføre kommandoen hver 0:00 time i alle (*)dage i måneden, (*)måneder og (*)dage i ugen.

Hvis du ikke har prøvet vi før, og har den som default til at editere crontab:
Tryk "i" for at editere og ESC :wq! for at gemme og quite.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
29. april 2003 - 17:28 #4
kan ikke rigtig lige overskue det! - kan du ikke bare skrive hvad jeg skal skrive i min crontab
Avatar billede harpocrates Nybegynder
29. april 2003 - 17:30 #5
wops! - havde ikke lige set dit mfogt! - havde glemt at opdatere!

- du får pointene