Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 16:46 Der er 12 kommentarer

Fra skabelon til faktura

Hejsa.
Jeg har lavet en faktura og gemt den som en skabelon. Når jeg har tastet data ind i skabelonen og <gemt som> har jeg givet den nye fil fakturanummeret. Er det en rigtig måde at gøre det på, når jeg på et senere tidspunkt skal kunne søge bl.a. efter bestemte datoer i alle fakturane (de forskellige filer)?
/tomm
Avatar billede mugs Novice
29. april 2003 - 16:49 #1
Det vil jeg mene, selvom jeg ikke er den store Excel-haj.
Fakturanummeret er jo unikt for alle fakturaer, hvorimod du kan have flere fakturaer på samme dato.
Avatar billede mugs Novice
29. april 2003 - 16:53 #2
Når du gemmer dine fakturaer, er du jo nødt til at bruge et unikt navn, og så er det vel mest nærliggende at anvende fakturanummeret som filnavn. Ved at anvende Excel's filtreringsfunktion, kan du jo nemt finde poster fra en bestemt dato.

Noget andet er så, at jeg ville have lavet det i Access :o)
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 16:54 #3
ok Mugs.
Hvordan søger man så i mange filer på een gang? for at få de data frem, jeg er interesseret i
/tomm
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 16:55 #4
Det har jeg forsøgt, det er bare FOR svært
/tomm
Avatar billede mugs Novice
29. april 2003 - 16:58 #5
Date > Filter > Autofilter.

Derefter åbner du dialogboksen , og vælger en bestemt dato, som du herefter vil få vist
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 16:59 #6
jeg er godt klar over det er det rigtige mwd Access, men alt det med relationer o.s.v. er bare for svært for mig. Men hvis du vil redigere det jeg er begyndt på........................
/tom
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 17:00 #7
foreløbig tak for hjælpen. Jeg forsøger i aften
/tomm
Avatar billede mugs Novice
29. april 2003 - 17:01 #8
Det kan naturligvis sagtens lade sig gøre at programmere sig ud af det, så alle fakturaer fra en bestemt periode / dato bliver vist på skærmen. Men hvordan ved jeg ikke.

Når jeg foreslår Access, er det fordi jeg mere synes, at det mere er en databaseopgave en en opgave for et regneark. Et fakturasystem kræver jo ikke de store beregninger.

Efterhånden som du får flere og flere poster, mener jeg derfor det på længere sigt, at en fordel at lave det i Access.
Avatar billede mugs Novice
29. april 2003 - 17:02 #9
Prøv at sende dit regneark til: mugs@mail.dk
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 17:13 #10
er sendt
/tomm
Avatar billede clemen Nybegynder
30. april 2003 - 09:16 #11
Hvis alle filerne ligger i en bestemt mappe kan du måske bruge noget lignende som er besvaret i spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/333245
Avatar billede clemen Nybegynder
30. april 2003 - 09:21 #12
Ved brug af denne metode kan du hente faktura nr og dato for alle filerne, så må derefter bruge sortering så du kan få de oplysninger du skulle bruge evt. autofilter som mugs skriver. Den bedste metode er nok autofilter så du kan vælge en dato og få faktura nr. for denne dato.