Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 22:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

PCI graffikkort og netkort problemer

Hejsa!
Jeg sidder her med lidt gammelt fra rodekassen, og er ved at biksen en pc...

Mit problem er når jeg sætter netkortet i starter den ikke op, det vil sige at jeg kan høre at drevne starte samt at cpukøleren starter, MEN der kommer ingen Beepkoder...

Jeg ved at kortet virker, jeg har prøvet med et andet netkort, og det gav samme resultat.

Pc'en starter fint uden netkortet.

Nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre??

Lidt spec.
Bundkort: Abit zm6
Graffikkort: Daytona 64e PCI
Netkort: realteak et eller andet...

/juhlemanden
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 22:45 #1
Du har vel prøvet at sætte det i et andet PCI slot ???
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 22:47 #2
Jepsen, har stort set prøvet alle kombinationer... der er mange :O)
Avatar billede kenp Novice
26. april 2003 - 22:53 #3
kan det ikke være en irq konflikt at de bruger samme irq!
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 22:55 #4
kenp>>
havde tænkt på det....
kan man ændre irq... syntes jeg har læst mig blind i manualen.... :O)
Har du et foreslag til hvordan det kan løses?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 22:57 #5
Eftersom du har prøvet alle PCI slots, så har du også kørt på forskellige IRQ'er.
Avatar billede kenp Novice
26. april 2003 - 22:58 #6
ja det kan man jo godt, man kan inde i bios gå ind og prioter hvilke irq som skal gå til pci og til ISA, hvis det er sådanne nogle du blander!

jeg mener at netkort og pci kort skal bruge irq 9/11

phatlasse -> da ikke altid, jeg har prøvet et kort, det tog altid irq 7 lige gyldigt hvilken pci slot den sad i? og den skulle altså tvinges til at sætte sig på irq 9 for at virke, så ved at sætte dem til isa, så begrænsede den sig jo til hvilke den kunne sætte sig på.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:00 #7
phatlasse>>
Ok :O)
vidste ikke at irq'erne blev delt ud efter PCI-slotsne. << så har jeg også lært noget idag :O)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:00 #8
Lige en tanke...
Hvis der vat irq-konflikt, ville den så ikke give mig et beep-fejl...?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 23:01 #9
kenp>> Jep, du har ret. Var ikke lige vågen :o)
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 23:03 #10
Den ville nok godt kunne starte alligevel selvom der var IRQ konflikt, det var nok mere Windows der ville brokke sig.
Ingen *BIP* betyder som regel: Ingen strøm, et løs kort eller en kortslutning.
Er du helt sikker på at det netkort er trykket ordentlig i mainbordet ? (-ja selvfølgelig er du det :o))
Avatar billede kenp Novice
26. april 2003 - 23:08 #11
phatlasse -> bare i orden kl. er jo mange ;)

Eller er dit skærmkort trykket ordentligt ned! hvis sådanne nogle BIIPP kort ikke sidder ordentligt, så vil de mange gange ikke starte op.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:10 #12
phatlasse>> Jeg forstår hvorfor du spørg... :O) men jeg har faktisk stillet mig det samme spørgsmål et par gange og har desværre hver gang kunne svare ja :O|
Ingen bip>>
- Strøm, det er der...
- Løst kort, er der ikke...
- Kortslutning, tjaa det vil jeg ikke mene der er grundet at det virker kortet virker i anden pc..
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:11 #13
kenp>> det du siger er det at jeg skal "splitte" endnu en pc, for at prøve med et netkort mere :O)
Avatar billede kenp Novice
26. april 2003 - 23:20 #14
nu havde jeg lige siddet og skrevet så gik computeren kold!!

nå så skriver vi det igen:

:o) har du da andet at lave en splitte endnu en af ;), hvis du gør så skal du helt gøre det på en hvor du ved at det ikke er et netkort som er helt magen til det du bruger nu.

Men kan det ikke være at din psu bare ikke levere strøm nok!

Men har du prøvet det med at spærre nogle af irq væk! selv om det nok ikke løser det!
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:28 #15
kenp>>
Nogle gang er det rart at pc'en ikke er for varm, det er bare noget lort når den er kold :O)

Om jeg har andet at lave, JA! men ikke noget der er nært så sjovt som dette :O)
Mit problem er bare at jeg ikke har andre netkort ved hånden, så jeg må ud og låne i morgen....

det med at spærre nogle icq???
Avatar billede kenp Novice
26. april 2003 - 23:38 #16
undskyld irq, ja inde i din bios, kan du ændre om en irq skal være reserveret til en PCIkort eller den skal kunne bruges til ISAkort, hvis du laver dem om så det er til isa, sådan at du får flytte dit skærmkort og netværkskort til at sidde på irq 9 og 11 (der sidder den som regl bedst)

har du prøvet at starte den op uden skærmkort eller sætte et andet skræmkort i! (bare for at udelukke det sidste inden du skal ud på lånemarkedt)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
26. april 2003 - 23:50 #17
Ok, så blev det prøvet med icq'en det hjalp heller ikke :O( .... men tak for forklaringen :O)

Har prøvet med et andet skærmkort, dog kun pci, samme prob... det kunne være jeg skulle prøve at se om det virkede med et agp, selvom det ikke helt løser min situation...

Der er faktisk to mærklige ting...
- nåt jeg har prøvet at sætte netkortet i, og det ikke virker. Så næsten gang jeg tænder for jeg en beep kode, som siger at der er noget galt med graffikkortet, så bliver jeg nød til at hive det ud og sætte det i igen før den kan starte igen.... meget mystisk
- når det ikke vil starte med netkortet, kan jeg ikke slukke på powerknappen, jeg skal hive strømmen...
Avatar billede kenp Novice
27. april 2003 - 10:08 #18
Det er en meget mystisk computer du har fået samlet dig der ;)
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
27. april 2003 - 17:12 #19
Jepsen det må siges....

Jeg snakkede med en kammi som lånte mig en netkort... Det virkede... Han havde intet imod at bytte så nu spinder den som en mis :O)

Jeg må nok indrømme at det er noget af det hvor man står tilbage som et meget stort ? , hvor man bare skal acceptere at sådan er det nu, og så lade være med at prøve at forstå.

takker for jeres forsøg og hjælp.. :O)

Vil gerne give nogle points som tak for hjælpen, så hvis i er interreseret så smid lige et svar :)
Avatar billede kenp Novice
27. april 2003 - 19:57 #20
hvis du mener jeg skal have point så er jeg klar :) men godt at du fik det til at vide.

Jeg må indrømme jeg var i tvivl om det ville virke med at prøve et andet nerkort, men godt at det virker.