Avatar billede jochke Nybegynder
24. april 2003 - 13:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Du er her ting...

Nogen der har et godt forslag til hvordan men laver det på en rigtig smart måde. Det er den der du kan se længere opppe på siden, under menuen: "Du er her : Eksperten : Programmering : Script : ASP : Spørgsmål oversigt :"

F.eks. benytter www.html.dk sig vist af den mappe struktur filerne ligger i.
www.forbank.dk bruger en database.

Nogen der har andre forslag, da jeg ikke lige mener det er de rette for mig. Måske der findes nogle der er lettere.
Avatar billede burningice Nybegynder
24. april 2003 - 13:59 #1
den bedste måde er altid at strukturere sin database ordenligt... man kan f.eks. forestille sig en menu-struktur lidt ala det her

id  parent  navn
1    0        Nyheder
2    0        Links
3    1        Indland
4    1        Udland

På den måde er det nemt at lave breadcrumbs, da man, ud fra den side man står på kan lave en reverse lookup og finde ud af, at hvis, f.eks. adressen er default.asp?menu=4%id=453, så står vi på siden Udland, parent er nyheder, og i en lookup i nyhedstabellen kan vi se at titlen på nyheden er "Italien oversvømmet"... altså vil ens breadcrump være

Nyheder : Indland : Italien oversvømmet

så har jeg det her script liggende, som skriver din "position" ud... der er ikke link på hvert trin, men det er hurtigt at smide på :)

------- script start ------

intPage = CInt(Request.QueryString("page"))

Function GetMenuName(Id)
    GetMenuName = objConn.Execute("SELECT text FROM tblMenu WHERE id = "& Id)(0)
End Function

Function GetParentNumber(Id)
    GetParentNumber = objConn.Execute("SELECT parent FROM tblMenu WHERE id = "& Id)(0)
End Function

Function BreadCrump
    i = intPage
    Do Until i = 0
        tmp = tmp & GetMenuName(i) &","
        i = GetParentNumber(i)
    Loop

    arr = Split(tmp,",")
    tmp = ""

    For i = UBound(arr) to 0 step -1
        tmp = tmp & arr(i) &" : "
    Next

    BreadCrump = Left(tmp, Len(tmp) - 3)
End Function

----- script slut -----
Avatar billede mmt Nybegynder
24. april 2003 - 14:11 #2
Du kan vel også bygge den op ved hjælp af en session, og så dele dine sider op i hovedside, underside 1, underside 2 osv.
Avatar billede jochke Nybegynder
24. april 2003 - 14:31 #3
cyberfessor -> Tak for et fyldigt svar, men jeg fik vist ikke udtrykt mig godt nok i mine sidste linier. Jeg er ikke interesseret i at bruge DB da jeg ikke har min side i sådan en.
Avatar billede jochke Nybegynder
24. april 2003 - 14:33 #4
mmt -> Har godt tænkt på det. Men synes ikke helt den holder. Har også hørt at sessioner tager en del krafter. Så jeg bruger det med omhu. :)
Avatar billede burningice Nybegynder
24. april 2003 - 16:01 #5
kejs>> jeg ved godt at du forespurgte på en anden måde.. Jeg ved ikke hvordan dine sider er bygget op, om du kører alt gennem een index-side, om du har mange sider i undermapper eller hvordan og hvorledes. måske du kunne fortælle os det, s vi havde bedre muglighed for at hjælpe.
Avatar billede jochke Nybegynder
24. april 2003 - 21:16 #6
cyberfessor-> Jo da. :) Jeg har bare en masse enkelte filer. Nogle i mapper andre i roden.
Avatar billede burningice Nybegynder
24. april 2003 - 23:33 #7
kejs>> mon ikke du skal gå efter html.dk's måde at gøre det på? det må da være det mest oplagte ?
Avatar billede jochke Nybegynder
28. marts 2004 - 11:00 #8
Lukker, pga ingen brugbare svar.