Avatar billede jjense21 Nybegynder
23. april 2003 - 23:53 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Hvad skal jeg købe ?

Jeg har et lille hjemmenetværk bestående af 2 maskiner. Derudover har jeg i forbindelse med mit TDC bredbånd, en Efficient speedstream 5781 router. Routeren har irriteret mig, fordi den er låst, så jeg ikke selv kan åbne porte. Har problemer med netspil, icq-filoverførsler, og netmeeting bl.a. og det må jo være fordi de nødvendige porte ikke er åbne.
Jeg har ofte brug for, at overføre meget store mængder på mit LAN, og selv om der sidder 10/100Mbit netkort i begge maskiner, så kan jeg ikke køre mere end 10 MBit i full duplex. Dette skyldes vel også at routerens porte kun understøtter 10 MBit.
Jeg havde derfor næsten bestemt mig for at købe en switch, så jeg kan komme til at køre 100Mbit LAN. Pludselig så jeg at man kan købe routere med indbygget 4port 10/100 switch, og da disse ikke er meget dyrere end en switch, så er jeg kommet frem til at det må være løsningen.

Kan man komme i "unåde" hos TDC, hvis man benytter en anden router, end den de leverer ?

Og hvilken router m. indbygget switch vil I foreslå mig at købe. Den skal være billig, men skal også være sikker, da jeg har en VPN-opkobling til arbejdspladsen.

Jesper
Avatar billede justme Nybegynder
24. april 2003 - 00:02 #1
Mærkes: D-link har fået den bedste review i pc-world.
Jeg har ikke selv benyttet denne, men deres switche er
godt og til at holde ud at se på. Normalt har TDC ikke
noget imod man bruger en anden router end deres. De tager
iøvrigt ganske stor overpris for de routere de sælger med
deres bredbåndløsninger... Men kig i din "kontakt" om du
har lov til at bruge en anden router end deres...
Avatar billede hemme Nybegynder
24. april 2003 - 00:42 #2
Hvis jeg var dig ville jeg købe en af D-link routere, enten DI-604 eller DI-804V. DI-604 koster ca. 450kr og DI-804 ca. 950. jeg har selv TDC og en D-link DI 804 router og det siger TDC ikke noget til. det er en skide god Router og så er den jo ikke så dyr. DI-604'erne er også god men den er billigere og kan være lidt ustabil.. eller kan du selv se lidt rundt på http://www.pcpriser.dk og finde den du vil have
Avatar billede dittlau Nybegynder
24. april 2003 - 10:13 #3
Der kan bruges en Draytek 2300 router.
Den kører 3DES kryptering, mulighed for op til 8 VPN-tunneller og er ekstremt nem at opsætte. Desuden er der indbygget printserver.
Dette forudsætter dog, at de ikke er en ATM linie du har gennem TDC.

/dittlau
Avatar billede jjense21 Nybegynder
26. april 2003 - 19:02 #4
Har købt DL-607´eren, og den virker sådan set fint...næsten.
VPN og deling af inet fungerer fint, men jeg har et underligt LAN problem.
Opretter et selvstændigt spørgsmål for dette