Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
23. april 2003 - 15:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning med Excel og Access

hej alle sammen

Jeg har et problem.

Hvordan brevfletter jeg en tabel i Access og en i Excel. Jeg kan godt med en men hvordan skal jeg gøre når jeg både skal brevflette fra Access og Excel?

Håber i kan hjælpe mig det er vigtig
23. april 2003 - 15:50 #1
Du kan ikke vælge mere end en datakilde ved brevfletning, så umiddelbart kan det ikke lade sig gøre.

Prøv at forklare hvad det er du skal udføre, som regel er der alligevel en udvej.
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 15:53 #2
Jeg vil foreslå at du tager udgangspunkt i Acces. Lv derefter en sammenkædet tabel (til Excel arket). Lav så en forespørgsel i Access der henter data fra relevante tabeller i Excel og Access og brevflet med forespørgslen.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
23. april 2003 - 15:57 #3
Det jeg skal gøre er:

Jeg har en et word dokument som jeg skal brevflette en kilde fra Access som er postnr og By og Excel som er navn og adresse. Så skal jeg hente dem ind i word så jeg kan brevflette måde Access og Excel men jeg ved ikke hvordan jeg gør kan kun finde ud af det når det er en tabel:-(
Håber det hjælp med forklaringen
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
23. april 2003 - 15:58 #4
jkrons. Det ved jeg ikke hvordan jeg gør men kan du guide mig igennem hvis det er muligt
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 16:04 #5
Ok.Jeg kan prøve.

Start Access. Åbn din database. Vælg Tabeller. Vælg Ny. Vælg "Sammenkædet tabel". Vælg at se Excel filer. Vælg den relevante fil. Klik Udfør. Så skulle du gerne få adgang til data'ne i filen.

Hele denen seance kræver dog, at der er et postnummer felt i access tabellen med navn og adresse - ellers vil du aldrig få det til at virke. Men findes det, skal du gå til Frespørgsel. Vælg Ny, vælg de to tabellen (den ene er den fra Excel). Vælg de felter du vil have med. Navn, Adresse, Postnr fra Access tabellen og bynavn fra Excel tabellen. Klik på Kør (Udråbstegnet). Så skulle du få en færdig liste. Gem forespørgslen og luk Access.

Start Word. Vælg Funktioner - Brevfletning. Vælg Åbn Datakilde. Vælg at se Access filer. Vælg den relevante fil. Vælg den frelevante forespørgsel (den du lige lavede). Så kan du indsætte flettefelter fra forespørgslen i brevet og gennemføre fletningen.

Er der mere, du vil vide, så dig frem!
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 16:05 #6
Sorry omvendt. Jeg byttede rundt på hvad du havde i Excel og Access, men forhåbentlig går det alligevel.
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 16:06 #7
I dit tilfælde skal der altså være et postnr felt i Excdl tabellen med navn og adresse for at det skal virke.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
23. april 2003 - 16:29 #8
Det virker næsten men når jeg laver en forespørgsel så viser den, 2 gange hver. Hvor jeg kun har skrevet det 1 gang i Excel det må den ikke gøre ved du hvordan jeg for den til at lade vær med det?
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 18:14 #9
Prøv at stå i Databasevinduet i Access. Vælg Funktioner - Relationer. Vælg de to tabeller. Træk Postnummer fra access tabellen over på Postnummer i Excel tabellen. Klik Ok. Luk relationsvinduet. Sig Ja til at gemme. Prøv så at køre forespørgslen igen.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
23. april 2003 - 19:59 #10
Hej igen

Den fejler når jeg trækker postnr fra access over i postnr i Excel tabellen:-)
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2003 - 20:47 #11
Har du mulighed for at sende mig  såvel Database som Regneark, så skal jeg se på det?

jkr@lyngby.nu
Avatar billede jkrons Professor
25. april 2003 - 10:02 #12
Hvis du ikke kan sende mig database og regneark, så kontroller lige, om de felter har samme datatype i begge tabeller. Det skal de have - ellers virker det ikke.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
27. april 2003 - 13:06 #13
Jeg har ikke fundet ud af det endnu men du får alligevel point for det da jeg ikke er helt på bar bund. Jeg takker mange gange:-)

the_boss1
Avatar billede jkrons Professor
27. april 2003 - 13:11 #14
Velbekomme!  Jeg håber at du finder en løsning, der virker.