Avatar billede baloose Nybegynder
15. april 2003 - 22:25 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

3 volt's udtag?

er der nogen der ved hvor jeg kan tage 3 volt fra min pc
Avatar billede bredker Nybegynder
15. april 2003 - 22:29 #1
ovenpå din strømforsyning er der en liste hvor du kan se hvor meget strøm der kommer ud af de forskellige farver ledninger
Avatar billede scb Praktikant
15. april 2003 - 22:35 #2
Hvad vil du med 3 volt?, det er for lidt til at en 12 volts blæser kan køre rundt, og hvis det er til en lysdiode skal der bare en formodstand til.
-SCB
Avatar billede bredker Nybegynder
18. april 2003 - 22:41 #3
>>
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
20. april 2003 - 20:29 #4
så vidt jeg ved så er der kun muglighed for 5-7-12 volt ellers skal du have en omformer på
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:12 #5
Fra ATX stikket da. Der er en 3,3V et eller andet sted. Så smid en lille modstand på = 3V!!

Hvis du ikke har mod på at rode med ATX'en, så gør det samme fra et molex-4, modstand foran på en 5V udgang! (sagt lidt bikset, I know!)
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 10:15 #6
>>Jesperdh du kan IKKE bare smide en modstand foran, uden at kende strømforbruget, og at dette er konstant. (Ohms lov)
Men du kan tage en flok dioder og sætte i serie med spændingen, for hver diode får du et spændingsfald på 0,6 volt også ved et varieret forbrug.
-SCB
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:29 #7
scb: tak morfar!

logisk vil jeg nok anbefale at man måler/udrenger lidt på hvad man sætter på. At sætte en "tilfældig" modstand imellem er som at bede om at ødelægge noget!
Avatar billede slem Nybegynder
24. april 2003 - 13:58 #8
Modstande er fint til leds, men nu nævner du jo ikke hvad det skal bruges til. Jeg har f.eks. flere pc'ere kørende samtidig og har valgt at sætte lydugangen til en lille mixer, der kører på 9 volt. I stedet for at investere i en trafo eller bruge batterier, valgte jeg at trække strøm fra min pc. Du bygger en spændingsregulator eller spændingsbegrænser. Man behøver ikke at være elektronikhaj og det er et ret begrænset diagram.

Jeg fik både diagram og komponenter hos Brinck Elektronik.
Avatar billede baloose Nybegynder
26. april 2003 - 18:27 #9
slem--> jeg skal bruge et 3 V udtag fordi jeg har sat lys i min musemåtte (lige nu køre det på 2 1,5 V batterier og dem er jeg pænt træt af at skifte!)
Avatar billede scb Praktikant
27. april 2003 - 00:27 #10
Hvis det er lysdioder du har i din musemåtte, skal du bare have en større formodstand og så koble dem på 5 volt.
-SCB
Avatar billede bredker Nybegynder
04. maj 2003 - 19:44 #11
lukketid
Avatar billede slem Nybegynder
12. maj 2003 - 09:50 #12
Bedre sent end aldrig, men jeg kommenterer lige: Hvis det bare er leds, så kan du klare dig med en 470 ohms modstand loddet på en af ledningerne fra 12 volt.