Avatar billede thedude22 Nybegynder
11. april 2003 - 23:02 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Videoredigering

Nu er jeg jo en gut som ELSKER at videoredigere. Men da jeg snart er ved at være godt træt af Microsoft, så vil jeg høre om der er nogen som kender nogle steder i Danmark hvor jeg kan købe f.eks en Mac G4 til en billig pris, helst under 10.000,-.(helt på sjælland)
Jeg har læst rundt omkring at Macintosh skulle være det ultimative værktøj til redigering, og at hollywoodeditore bruger mac.

Så da jeg meget gerne snart vil være med på moden og fremtiden og ikke lade microsoft overtage magten med deres forældet crap, så håber jeg at i kan hjælpe mig.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:07 #1
er en mac virklig bedre til det .. jeg kan da ikke forestillge mig at en mac yder bedre end en alm pc på nogen områder .. er det ikke vare blevet en "vane" at mac bliver brugt af designere m.m feks pga dens design ... ?
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2003 - 23:09 #2
hmm. mac er til dels bedre til: musik og billedbehandling. så jeg tror også den er bedre til videoredigering...
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2003 - 23:11 #3
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:12 #4
check den her test ..

http://www.digitalvideoediting.com/2002/07_jul/features/cw_macvspc23.htm

bemærk især :
Conclusion
As you see, the dual Athlon is still the fastest PC we've tested, but the single Intel P4 2.53 GHz machine runs a close second, and even beats the dual Athlon on some of the tests. And, as expected, the Mac dual 1GHz G4 could not even come close to keeping up with these two PCs. Even though the P4 machine has only a single processor, it was easy for it to leave the dual-processor Mac far behind.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:13 #5
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2003 - 23:13 #6
der har du sq ret.. tager det i mig i igen... pånær det med musik....
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:14 #7
ifølge den test er der ihvertfald intet hold i at bruge mac fordi den skulle være bedre til graphics m.m
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:15 #8
men det skal nok passe at hollywoodeditore bruger mac ... den ser jo lidt mere trendy ud ;)
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2003 - 23:17 #9
designet er klart det fedeste... men det ka man jo også lave med en pc..
Avatar billede thedude22 Nybegynder
11. april 2003 - 23:19 #10
Jeg tror ikke at hollywoodeditore tager den pga. af dens trendy udseende. Selvfølgelig er det da et lækkert design, men det er nok hastigheden der er det afgørende punkt. Tjek - http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/71505/wo/b64Xky6HyPKw3KVbFIf5JTHDuVP/1.3.0.3.27.21.1.3.19.3.1.1.0?58,13
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:20 #11
kig også en gang på benchmarks her ...
http://www.geocities.com/sw_perf/
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:21 #12
hastigheds mæssigt ligger mac'en under de fleste alm  pc's .. ihvertfald i de benchmarks jeg har set nu.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:23 #13
og ud over at pc'en er hurtigere så kan du få 3 af dem til de samme penge som mac'en ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:24 #14
men jeg ville nu også selv have en mac .. den skulle være mere stabil .. og så kører den jo en slags unix variant ;)
Avatar billede thedude22 Nybegynder
11. april 2003 - 23:27 #15
Så har du nok ikke kigget på nok benchmarks. Jeg har læst om en person som fuldud har arbejdet med microsoft hele sit liv, og han skulle arbejde på en skole. Men de havde kun mac. Efter et stykke tid, kunne han ikke undvære mac, da det kørte fuldt ud, uden problemer. Ingen crash eller noget som en almindelig pc godt kan finde på engang imellem.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:31 #16
næ men nu har jeg også kun lige kigget på det i denne sammenhæng .. og jeg vil nu stole på at hvis 6 - 8 tilfældige sider i en google søgning siger det samme er der noget om det. .. jeg har endnu ikke fundet en side der viser benchmarks for mac'en yder bedre.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. april 2003 - 23:32 #17
og for det meste så kører en alm pc jo også fint .. jeg har da aldrig haft 1 crash på mine pc'er efter jeg fik windows xp ...
Avatar billede thedude22 Nybegynder
11. april 2003 - 23:33 #18
Men chalde. Linket til edbpriser er god nok, da jeg fandt et par stykker til under 10.000,-. Så du får lige 30 points fra mig.
"Denmark, 30 points, Denemarca 30 point".
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2003 - 23:34 #19
takker.. og god fornøjelse....
Avatar billede thedude22 Nybegynder
11. april 2003 - 23:37 #20
Ja, ok. Jeg har godtnok også været heldig at jeg ikke har haft en crash, da jeg jo også har haft installeret Xp. Meeen, hastighedsmæssigt og designmæssigt så foretrækker jeg mac. Også med den grund at jeg skal bruge det til arbejde i fremtiden. Puuuh, så er det bare at spare op. Håber på en fremtid inden for redigering af spillefilm. Søger snart ind på Den danske filmskole. Kryds fingre allesammen
Avatar billede aeblenet Nybegynder
12. april 2003 - 06:48 #21
Hvad med disse her (selvom det er for sent):

http://www.aebleshop.dk

http://www.mediamac.dk
Avatar billede styxx Nybegynder
12. april 2003 - 19:38 #22
Nu er hastighed jo ikke altafgørende. Det er ikke meget ved at have verdens hurtigste PC hvis programmerne er noget skod.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. april 2003 - 19:43 #23
er programmerne bedre til macos end til windows ?
Avatar billede styxx Nybegynder
12. april 2003 - 19:53 #24
Jeg vil sige det på den måde. Jeg bruger en Mac af lyst og en PC fordi jeg skal........
Avatar billede aeblenet Nybegynder
12. april 2003 - 20:10 #25
Jeg har ejet en Mac siden 1989, været på nette siden februar 1997 og aldrig haft et nedbrud, aldrig haft en virus og altid kunnet reparere maskinerne selv.

Så nemt er det med Mac.

Mange kolleger og kammerater beklager sig altid, når jeg lige har sendt dem en mail, ofte fordi deres maskine er "brudt ned" eller de har fået en virus.

Vira til Mac ?
-har aldrig hørt om det . . .

Den er alle de ekstra danske kroner værd, hvis du vil have noget stabilt, der skal benyttes kommercielt.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. april 2003 - 20:18 #26
virus har jeg nu heller ikke haft medmindre jeg har inficeret mig selv bevidst ...
det hænger tit sammen med hvem der bruger maskinen ...
det er nemt at undgå virus .. også selvom du ikke bruger antivirus software.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. april 2003 - 20:21 #27
og macos virus findes !
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. april 2003 - 20:16 #28
Hov den der test fra "Digital video editing" er misvisende!

Se her: http://www.digitalvideoediting.com/2003/03_mar/editorials/smack105030326.htm

- De har selv lavet en test der forklarer problemet!

Problemet skyldes at Adobe software ikke er optimeret til "dual-processor" maskiner! Hvilket ikke er et problem for det ultimative videoredigeringsprogram (som i øvrigt kun findes til Mac) Final Cut Pro.

Men der findes faktisk et trick! Hvis man eksempelvis bruger After Effects kan man køre "moder"-programmet samtidigt med "render"-programmet og dermed næsten fordoble ydelsen!!!

Men Apple bør dog få smidt nogle hurtigere maskiner på gaden. Det ser ud til at de allerede arbejder hårdt på sagen - Den nye PowerPC 970 processor ser i hvertfald spændende ud! Vi må krydse fingerne og håbe på at den kan bringe mac'en tilbage i føresædet! :o)