Avatar billede walte09 Nybegynder
11. april 2003 - 10:13 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Fdisk af harddisk

Jeg har en harddisk der er delt i 2
Disken har siddet som C-drev Og Windows kørte tør for plads.
Hvad der har resulteret i fat 32 er død på C-Drevet men virker på den udvidede partion (D)

Problemet er når jeg kører fdisk skal man på et tidspunkt skrive ENHEDENS NAVN. (Den hed før hardisk1)
Der står nu nogle tilfældige bogstaver + nogle "tegn" jeg ikke kender ala ..
^¨>< (Jeg har prøvet noget nær alle taste kombinationer)

Findes der en oversigt over alle tegn man kan skrive ??
Findes der et program som kan køre fdisk UDEN man skal skrive enhedens navn ?

Andre foreslag til hvordan jeg får min harddisk "tilbage" ??

Point er til den som gør jeg kan formaterer mit C-DREV igen.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 10:15 #1
har du prøvet at formatere den, inden du FDISK'ER ???
Når du har formateret, har du jo muligheden for at skrive et nyt navn til din harddisk
Avatar billede narkona Praktikant
11. april 2003 - 10:17 #2
http://www.kandu.dk/dk/kurser/HTML/ascii.asp

her kan du finde dem
du skal så bare i DOS holde ALT nede og så trykke koden for det pågældende tegn.

skal du lave >SPACE< så skal du altså trykke ALT+32 (eller også skal du sætte 0 for an)
så det er ALT+032

det er det, jeg håber det hjælper og at jeg får points ;-)
Avatar billede walte09 Nybegynder
11. april 2003 - 10:18 #3
Ja jeg har prøvet at formaterer først men pcen går død hvis jeg prøver at gå ind på C-drevet ---Så dette er umuligt
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 10:18 #4
Hvis du kun skal formatere partitionen, men ikke ændre størrelsen af den så kan du da bare ude i dos skrive FORMAT C:  så får du rydet op
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 10:19 #5
ok, så glem det
Avatar billede narkona Praktikant
11. april 2003 - 10:19 #6
hvis partitions tabellen er fucked up så kan det godt være at du skal fdiske, så der bliver oprettet en ny tabel , det anbefaler jeg da
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 10:24 #7
jamen du skal da ikke ind på c drevet for at formatere.
a:\format c:
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 10:26 #8
Det er korekt, men jeg tror ikke det vil køre hvis partitionstabellen er ødelagt
Avatar billede narkona Praktikant
11. april 2003 - 10:27 #9
fdisk den, og opret en ny partition, det virker ALTID, men mindre du selvf hælder vand i den samtidigt ;-)
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 10:29 #10
Noget andet er at hvis partitionstabellen først en gang er gået til har jeg (dårlig) erfaring med at det vil ske igen, hvis det er det der er galt ville jeg gå ud og købe en ny HD til Bootdisk, og smide den anden væk, eller bruge den til slave og ikke ligge vitale data på den!!
Avatar billede narkona Praktikant
11. april 2003 - 10:30 #11
det er jeg enig i. køb en ny
f.eks maxtor 80gb med 8mb cache (den er nice og koster under 900kr)
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 10:39 #12
yep, en lækker disk, har selv lige invisteret i hele 2 af slagsen!! :-)
Avatar billede trashmus Nybegynder
11. april 2003 - 10:40 #13
Måske har dem som har lavet harddisken et tool som kan slettet disken for dig. !!
Jeg have en fucked IBM disk og skulle fejlmelde den til IBM og der inde godt gemt på jeres HP fandt jeg et lille program som slettede hele disken så jeg kunne installer fra ny. :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. april 2003 - 10:40 #14
hvis du ønsker at fdiske den, og du har en hel masse tegn, så prøv at gå på C hvis du kan, og så skriv "label" uden " ".....

Så kan du skrive et nyt enhedsnavn. Ellers kan det være du skal formatere C drevet først...
Avatar billede klaphat Nybegynder
11. april 2003 - 10:43 #15
Hmm, det er formattering der opretter FAT (File Allocation Table).
FDisk opretter partitioner, som kan formatteres, så de får en FAT.

phatlasse er inde på det helt rigtige.
Da problemet er at ramme de rigtige karakterer så en partition kan slettes via FDisk, kan man omgå ved at formattere (fra en bootdisk).
Kan man ikke formattere med standard-kommandoen, findes der andre værktøjer der kan modificere partitions-oplysningerne.

Kig på denne side, og se om der findes et freeware program som kan hjælpe eller et shareware program som i det mindste tillader enten sletning eller omdøbning af volume label for partitionen.
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=fdisk
Avatar billede satelite Nybegynder
11. april 2003 - 10:53 #16
et alternativ er at sætte din harddisk i en anden computer, og køre den som sec. dernæst bruge partition magic inde i windows. Der skal du ikke skrive enhedsnavnet.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 11:06 #17
Jeg kan nu ikke se, at dette her blir gjort til det helt store problem.
Hvis ikke disken kan formateres, og herefter Fdisk'es, så er der alvorlig fejl på den. Og så vil jeg være tæt på at købe en ny.

Prøv:
a:\format c: /u
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 11:08 #18
Enig!
Avatar billede fromsej Praktikant
11. april 2003 - 11:55 #19
Hvad med, inden du skrotter HDén, Fdisk/MBR
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 15:23 #20
oO(hvordan mon det går ?)
Avatar billede walte09 Nybegynder
11. april 2003 - 16:55 #21
Ok her er historien om hvad jeg prøvede...

1 :
Fra Nakona prøvede jeg at skrive de tegn der stod som ENHEDS NAVN der manglede 3 tegn i oversigten fra http://www.kandu.dk/dk/kurser/HTML/ascii.asp
så dette mislykkedes

2 :
Så prøvede jeg klaphat og fandt via hans link WRECKIT som slettede min partion ---hurra---MEN jeg kunne stadigvæk ikke lave en ny partion da fdisk ikke ville kontrollerer drev intigrateten----Jeg var lige langt.

3 :
Så blev det trashmus tur...jeg kontaktede ibm og blev henvist til hitachi da de havde overtaget support---De sendte (pr.mail)ganske rigtigt et program ---som kørte en evighed (ca. 2 timer på en xp2400)
Vupti nu kan jeg både køre fdisk (som det skal) og formaterer uden problemer.
Jeg går ud fra det har lavet en low level formatering

Da jeg er ny vil jeg lige spørge hvorledes i syntes point skal fordeles så det er mest rimeligt
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 20:02 #22
Klaphat løste det, så må det være hans point
Avatar billede walte09 Nybegynder
11. april 2003 - 21:12 #23
Jeg har valgt at give Klaphat 20 point.
Jeg har valgt at give trasmus 80 point.

Som jeg skrev......
Point er til den som gør jeg kan formaterer mit C-DREV igen.

Klaphat løste problemet med partionen jeg ikke kunne fjerne men jeg kunne stadigvæk ikke bruge mit drev da jeg ikke kunne få lov at oprette en ny partion.
trasmus løste det så jeg kunne formaterer igen.

Klaphat jeg kan ikke sende point da du har lavet en kommentar og ikke et svar...lav et svar så kommer point.
Avatar billede klaphat Nybegynder
15. april 2003 - 10:36 #24
Spørgsmålet er lukket, så der kan ikke oprettes svar.
Flot fordeling!
Avatar billede walte09 Nybegynder
15. april 2003 - 13:13 #25
Nu ikke så sur klaphat.
Det er mit 1 spørgsmål og jeg skal jo lige finde ud af hvordan det fungerer.....viljen til at give dig 20 point var der jo.

Det er vel DIN opgave at komme med et svar og ikke en kommentar......
Hvis du ville ha point ??

Husk mig på sagen ved mit næste ?
Så er jeg villig til at smide 20 point efter dig
op med humøret og go`påske.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. april 2003 - 16:46 #26
walte09>>Måske ville du få glæde af at læse vores FAQ.
http://hermandsen.adsl.dk/expfaq.php - Eksperten: Sådan gør jeg.
Avatar billede klaphat Nybegynder
24. april 2003 - 13:21 #27
walte09, øh sur?
Tværtimod, jeg roste (positivt) din fordeling, men jeg kunne jo desværre ikke "høste" points da svaret var lukket :-)