Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:28 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Fuldstændig lydløs computer?

Jeg har på nuværende tidspunkt en computer, der er næsten helt lydløs... kan dog om natten hører en svag summen... tjaa det er vel acceptabelt, men er det muligt at gøre PCen endnu mere støjsvag eller fuldstændig lydløs?

Jeg har følgende system:
Athlon T-bird 1ghz
MIST Silent Twin
Asus A7V bundkort
512 PC-133 sd-ram
Pioneer DVD drev
Audigy 2 lydkort
Geforce4 440MX, med passiv køler
En PSU, der larmer omtrendt det samme som CPUkøleren
80 GB støjsvag HDD

I bund og grund er det faktisk kun CPU og PSU køler, der støjer, da det er de eneste blæsere jeg har i mit kabinet.

Jeg har planer om at skifte bundkort, ram og CPU ud på et tidspunkt.

Nogen der ved hvad der kan gøres for at få en mere støjsvage computer, eller måske helt lydløs, hvis det er muligt?

Mvh Spirit
Avatar billede cdc Novice
09. april 2003 - 21:30 #1
Hvilket kabinet har du
Avatar billede zaloot Nybegynder
09. april 2003 - 21:30 #2
anskaf dig en ny PSU'er
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 21:30 #3
du kan sætte den i et skab eller lignende
husk dog at der skal være ventilation
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:33 #4
cdc >> Jeg har bare et zitech kabinet, som jeg købte for 3 år siden... det skal nu siges at der ikke er meget mere end kabinettet tilbage... alt andet er skiftet ud.

zaloot >> En bestemt PSU, der kan anbefales

Bredker >> men hvis den sættes ind i et skab, skal der jo ventilation og det vil larme
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
09. april 2003 - 21:33 #5
silentsystems.dk  nøgleordet er magic shield.. det er sager. su kan bare skifte din PSU blæser ud med en papst 12 db eller noget
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:34 #6
Har tænkt på at få anskaffet vandkøling, men det har jo en boks, der skal køles ned... og det larmer vist med 22 db eller noget....
Avatar billede superanden Nybegynder
09. april 2003 - 21:36 #7
Ikke rigtigt muligt at gøre det mere støjsvagt ihvertfald ikke mærkbart..

Din Silent Twin larmer 19db og det kan du ikke ændre på, og hvis du gør(ved at sætte den til færre volt) vil det næste du så vil høre PSU'en og selvom den så også bliver mindre lydløs vil du så sidde med en harddisk der sikkert kører 7200rpm som du vil høre, sådan er det hos mig...

og jeg vil ikke anbefale at begynde at skrue ned for volten på nogen af dine blæsere, da ydelsen iforhold til din harddisks støj ikke vil være den store..

Men hvis du alligevel vil prøve kan du finde en trinløs blæserstyre på http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318&page=1

//Anders
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 21:39 #8
det er nok at der er ventilationshuller i skabet , du behøver ikke at sætte ekstra ventilator i
hvis du har et lille skab der kan stå frit og laver 3-4 huller i hver side på 3 cm er det nok og det dæmper en hel del
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:40 #9
Tinepingvin >> tjaa jeg tror i hvert fald lige jeg vil bruge lidt tid på at læse siden igennem

Spuperanden >> Jeg ved ikke om jeg tør at skrue ned for mine kølere, da jeg er bange for at brande min CPU af... Og angående min harddisk siger den næsten ingen ting... det mest irriterende ved den er 2 små kliklyde, der kommer lige efter hinanden en gang imellem, da der bliver skrevet noget på den der.... og det er jo ikke meget :)

Men som tidligere skrevet har jeg tænkt mig at skifte PSU, bundkort og CPU ud... hvis der er mulighed for at få en anden CPUkøler,der larmer mindre
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:42 #10
Tjaa bredker.. det kan vel prøves, men er bare bange for at den vil brænde af i løbet af natten :P
Jeg har nemlig planer om kun at bruge denne computer til at se film på :)

Men tror jeg en eller anden dag liiiige vil bygge et forsøgsskab og teste om det hjælper :)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
09. april 2003 - 21:43 #11
kan garantere du ikk vil fortryde det hvis du prøver med magic shield eller magic fleece. det virker bare max. har en tussegammel athlon 700 med en godt smadret TT goldenOrb.. og den larmer bad.. man kan næsten ikk høre det igennem magic shield på mit nye chieftec kabi. og så 2 stk no vibe hdd ophæng til 5" slots. det kan også varmt anbefales, selvom barracuda IV ikk larmer så meget i sig selv. -det eliminerer den resonans man kan opleve ved læse/skrive på hdd.
det fede ved magic shield er at man kan opgradere uden at smide dyrt støjdæmpnins udstyr ud. en whisperbox kan også tage det sidste fra PSU og bagsiden af kabi.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:45 #12
Hmm det kunne da være en mulighed... er bare bange for at min computer vil brænde af i løbet af ingen tid...
Avatar billede superanden Nybegynder
09. april 2003 - 21:48 #13
du siger du har et asus a7v bundkort... så skal jeg da nemt gøre din skræk mindre... gå ind på www.tweakup.dk og hent programmet Asus PCprobe.. sæt det til at alarmere hvis cpu'en bliver over 70 grader...
og muligvis genstarte hvis den er over 75
så er du sikker på at den ikke brænder af
Avatar billede superanden Nybegynder
09. april 2003 - 21:50 #14
direkte link http://www.tweakup.dk/HTML/download/diagnose.htm --> vælg asus probe
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
09. april 2003 - 21:52 #15
synes faktisk det har forbedret airflow i kabi, det ihvertfald nemmere at styre luften når kabinettet er helt tæt. min gamle spand kører upåklageligt. og den får rigeligt med tæv. hehe jeg var lidt skeptisk men når man får pakken i hånden kan man mærke at der virkeligt er noget gods i magic shield. det eneste jeg er ked af at jeg ikke har set det før. og så lige det at min spand vejer det meste af 30 kg.. :-(  ellers kan det kun anbefales. har læst en test på edbpriser som også roste det meget.
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 21:53 #16
jeg har lavet et par stykker af dem til et edb firma der har brugt dem som tyverisikring til deres servere , og der har aldrig været problemer med dem
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 21:53 #17
Hehe bredker... ideen er da god nok, med at sætte PCen ind i et skab, har faktisk et... tror bare ikke liiige jeg må bore huller i det :P
Men tror faktisk lige jeg vil prøve at smide den ind i et skab og teste temperaturen og larmen.... det kan jo være det virker :)

Tak Superanden.. det var faktisk liiige det link jeg ledte efter :D
Avatar billede onki Nybegynder
09. april 2003 - 21:57 #18
Jeg har også en næsten lydløs PC........... AMD T-Bird 800 @ 900MHz

PSU
Jeg har løst problemet med PSUen, ved at afmontere PSUen fra kabinettet og derefter skruet låget af. Nu ligget den HELT lydløse PSU bare på bordet uden låg.

CPU
Jeg har lavet et stort hul i toppen af kabinettet (ca Ø100) så CPUen kan komme af med varmen, når nu papst blæseren kun kører med 7V
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 22:02 #19
onki tror liiiige jeg vil vente lidt med at bore huller i mit kabinet :P
Men ideen er måske ok.. men pladerne i kabinettet isolere jo støjen i sig selv
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 22:11 #20
Superanden >> synes ikke det program er så godt igen... Jeg bruger normalt MotherBoardMonitor... her kan man hele tiden se temperaturen på et OSD, som man selv kan vælge farve, skrifttype, størrelse osv på :D
Avatar billede onki Nybegynder
09. april 2003 - 22:15 #21
Pladerne fjermer jo ikke støjen fra CPUen, den blæser luften ud af kabinettet.
Avatar billede superanden Nybegynder
09. april 2003 - 22:18 #22
Hvis du bruger MBM hvorfor er du så bange for at din CPU futter af?
Avatar billede cdc Novice
09. april 2003 - 22:28 #23
Jeg har et noise control cabinet med den største psu'er samt wisper box bagved. Samt en silverado blæser der kører på 7,5V Og min maskine er total lydløs. Skal kigge på lampen for at se om den er tændt
Avatar billede onki Nybegynder
09. april 2003 - 22:30 #24
Hvad er wisper box
Avatar billede cdc Novice
09. april 2003 - 22:44 #25
Avatar billede steensommer Praktikant
10. april 2003 - 07:52 #26
En 100 % sikker og BILLIG løsning er at anbringe kabinettet i det tilstødende lokale - det kan godt være at det lyder dumt (og er selvfølgelig ikke en god idé hvis man jævnligt anvender cd-rom og diskettedrev).
Men tro mig i vores kontormiljø gør det en stor forskel at der pt står 3 computere (skærme, tastatur, mus, højttalere)UDEN en lyd!!!  vh Steen
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 09:53 #27
prøv at se på http://www.calmsystems.com
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
10. april 2003 - 14:51 #28
steensommer >> Tjaa det er jo en mulighed, men problemet er bare det, at jeg ofte bruger mit cdrom drev

Bufferzone >> Er bare ikke så meget for at handle over internettet :)
Avatar billede lrd Nybegynder
10. april 2003 - 14:57 #29
hvad koster den Wisperboks du omtaler?
Avatar billede cdc Novice
10. april 2003 - 15:13 #30
wisperboxen passer kun til nogle få kabinetter fra noice control. Du kan se det inde på www.webconsult.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 15:21 #31
spiritusanta>Det kan du sagtens, det er der overhoved ingen problemer i, jeg gør det selv ofte og har aldrig haft problemer ud af det
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
10. april 2003 - 15:35 #32
Men det jeg er mest bange for ved det er, at hvis nu varen er defekt og den skal byttes, hvad så?
Men sender den tilbage og så går der 2-4 md før man får det tilbage?
Avatar billede cdc Novice
10. april 2003 - 15:44 #33
se om du kan finde en her i nærheden af hvor du bor. Er nogle der har butik også: http://www.noisecontrol.dk/produkter.htm
Avatar billede -mundi- Nybegynder
10. april 2003 - 15:50 #34
nu i er i gang med at snakke lydløst :-) JEg har selv et noise control kabinet der ikke siger et pip, men jeg har en anden fejlkilde til støj nu, og det er mit tastatur !! :-/ Nogen forslag/erfaringer med støjsvage tastaturer ?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
10. april 2003 - 15:51 #35
"anden fejlkilde til støj nu" = "anden støjkilde nu"
Avatar billede cdc Novice
10. april 2003 - 15:54 #36
mundi-> Er selv på jagt efter et, men har hørt at Logitec Cordless Desktop Optical, Hot keys, scroll, PS/2 & USB, skulle være fint. Har en låneskærm i dag, og den har jeg problemer med også
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
10. april 2003 - 16:08 #37
Jeg vil nok snart købe mig et sæt støjisolerende måtter :)
Men vil de hjælpe?, der er jo stadig luft der bliver suget ind foran, hvilket vil sige at støj vil komme igennem der, samt at der vil komme støj fra blæseren...
Avatar billede cdc Novice
10. april 2003 - 16:13 #38
For at få det bedste resultat, skal man nok invistere i et lownoice kabinet. vedrørende din blæser i fronten, er det en 80mm papst blæser, støjer den meget?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
10. april 2003 - 16:38 #39
tjaa den støjer da lidt.. ikke specielt, men alligevel nok til at jeg slår den fra, hvis jeg bare skal skrive på maskinen og ikke se film
Avatar billede steensommer Praktikant
10. april 2003 - 16:40 #40
--> Spiritusanta  Whisperbox passer nu også til Chieftech... og hvis du skal købe støjisolerende måtter skal du nok købe Noisecontrols TUNGE (jeg har de lette og de kunne være bedre)!
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
10. april 2003 - 16:57 #41
Jeg har de to butikker her i mit område, der sælger støjmåtter:
http://m-e.dk/
http://www.shg.dk
er der noget fra de to, der kan anbefales?
Avatar billede bredker Nybegynder
18. april 2003 - 22:54 #42
tid til at lukke
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. april 2003 - 21:47 #43
Ikke helt... har jo ikke få svar på det sidste spørgsmål :)
Avatar billede cdc Novice
19. april 2003 - 21:50 #44
www.shg.dk har et godt ry, har ikke hørt noget dårlig om dem endnu
Avatar billede cdc Novice
19. april 2003 - 21:50 #45
og svarer også lige
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. april 2003 - 21:56 #46
Men spørgsmålet var ikke så meget butikken, men hvilken en af måtterne, der kunne anbefales :)
Avatar billede bredker Nybegynder
04. maj 2003 - 01:07 #47
lukketid
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 23:48 #48
fik aldrig det helt rigtige svar :(