Avatar billede erlandsen Seniormester
07. april 2003 - 16:19 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

åbenpostredigering/udligning af debitorer

Jeg har forsøgt i C5 light at foretage udligning af de enkelte fakturaer ved at markere fakturaen og klikke F5 og herefter via "local" at vælge udlign. Men der sker ikke noget??? Er der noget andet jeg skal gøre? Jeg kunne da f.eks. godt tænke mig at vælge dato for hvornår betalingen er modtaget...
Avatar billede flexdata Nybegynder
07. april 2003 - 16:53 #1
Når du har trykket på f5, skal du med mellemrum vælge de poster der skal udlignes, der kommer dermed et flueben.
Avatar billede tobler Nybegynder
07. april 2003 - 18:55 #2
Du skal vælge de fakturaer/betalinger (debet-/kredit-poster) du ønsker at udligne, de enkelte linier kan du markere med mellemrum eller F5 når du står på linien. Derefter vælger du i via local: udlign. Det burde virke.
Avatar billede erlandsen Seniormester
07. april 2003 - 20:00 #3
Åbenpostredigering
F5 på kunde (udligning vindue åbnes)
F5 på faktura (pil til venstre for faktura og beløb flyttes til Udlign valuta)
Lokal - Udfør udligning - beløbet flytter sig tilbage i Rest DKK og der er intet sket???
Avatar billede erlandsen Seniormester
07. april 2003 - 21:15 #4
Har det nogen betydning at jeg har markeret flg. i opsætningen:
Tvungen åbenpost
Tvungen datobalance
Tvungen bilagsbalance
Ens bilagsnumre
Avatar billede jolly91 Nybegynder
07. april 2003 - 22:47 #5
For at udligne fakturaen skal du også markere en indbetaling således balance feltet bliver 0. forudsat at du laver udligningen fra debitorkartoteket. Hvis du kun markere fakturaen har systemet jo ikke noget at udligne med.
Hvis du derimod er ved at bogføre en betaling via kassekladden skal du trykke F5 finde den faktura du vil udligne, når du står på den rigtige faktura trykker du igen på F5 for at markere fakturaen og herefter F3 for at godkende. Når du så bogfører kassekladden foretages udligningen.
Avatar billede erlandsen Seniormester
08. april 2003 - 09:28 #6
jolly91 - nu tror jeg at 10-øren er ved at falde.
Jeg skal altså vi Finans - kasseklade - registrere indbetalingen på bankkontoen - vælge D=debitor - og vælge kunden som har foretaget betalingen...

Jeg var gået ind via Debitor - åbenpostredigering - lokal udlign - for at foretage udligningen - men jeg kunne ikke se hvordan jeg "relaterede" det til en bankindbetaling.
Avatar billede erlandsen Seniormester
09. april 2003 - 22:23 #7
kan stadig ikke få det til at virke.
når jeg er i finans og prøver at udligne derfra siger systemet at jeg kun kan udligne fra debitor og når jeg forsøger fra debitor siger systemet at jeg ikke har nogen modpost...
Avatar billede tobler Nybegynder
09. april 2003 - 23:40 #8
Du skriver i din forrige kommentar, at du er i kassekladden, vælger D=debitor og finder kunden.
Vælger du nu F5, skulle du gerne få en liste af fakturaer, som er åbne på kunden, her vælger du så igen med F5 de poster, som skal udlignes og vender tilbage til kassekladden med F3. Derefter kan du taste modposten (bank,giro etc.), hvis du vælger flere poster, får du automatisk beløbet med retur og kan checke, om det stemmer overens med bank-/giro-oplysningerne.
Avatar billede jolly91 Nybegynder
10. april 2003 - 21:21 #9
Det burde virke. Den faktura du ahr lavet til kunden , er den lavet som en faktura i C5 eller er den bogført via en kassekladde ?.
Prøv lige at gå ind på kunden du vil lave udligningen på og vælge posteringer. når du så står på fakturaen er der en felt i bunden der hedder posttype. Deri skulle der gerne stå faktura. samtidig er der et felt som hedder "Å" (det eneste man kan se) der skulle gerne i dette felt være et flueben som betyder at posteringen er åben. Hvis ikke dette er tilfældet er den formodentlig udlignet allerede.
Avatar billede erlandsen Seniormester
11. april 2003 - 23:52 #10
så lykkedes det...
tak for hjælpen!