Avatar billede iceprayer Nybegynder
01. april 2003 - 18:07 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Trådløs løsning...

Pænt goddag.

Jeg har et lille fint hjemme netværk, bestående af en switch med ADSL og 2 pc'ere... Mine forældre er ikke så glad for, at jeg trækker et kabel igennem stuen, når jeg skal være på nettet (på den bærbare), er der en billig løsning for at koble en ekelt trådløs på hjemmets "normale" switch?!? Jeg er pænt så meget newbie, så ingen fagudtryk, tak!

-IcePrayer
Avatar billede donwang Nybegynder
01. april 2003 - 18:12 #1
Prøv at køb det nye PC-planet, der er en hel guide:O)
Avatar billede human Nybegynder
01. april 2003 - 18:13 #2
Nej, det kan man bestemt ikke sige, det er en dyr løsning som koster op imod  de 2000kr.
1. Du skal have en switch/router som til trådløst net (en med antenne).
2. Du skal have et trådløst netkort i din PC.

Du finder ikke nogen billig løsning (synes i hvert fald ikke det er billigt).

Jeg kører godt nok både med trådløs og ikke trådløs herhjemme, det ikke trådløse er 10 gange hurtigere end det trådløse da du kun kan overføre med 11000kb/sec med trådløst og 100000KB/sec med ikke trådløst. Ok ca. næsten 10 gange så hurtigt ;o)

Men alligevel er det en herlig ting, lille ude i haven med sin bærbare om sommeren og tage sol, mmmmmmmm :o))

Jeg kan anbefale det hvis du ikke skal overføre store filer som film og sådan over netværk og hvis du har pengene iorden, for det er ikke billigt.

// Human
Avatar billede donwang Nybegynder
01. april 2003 - 18:18 #3
Du skal bruge 2 wireless USB Adapter fra ca. 500.-, til at modtage signalet... Og en wireless access point til sende, fra ca. 800.-
Avatar billede donwang Nybegynder
01. april 2003 - 18:18 #4
Pr. stk.
Avatar billede iceprayer Nybegynder
01. april 2003 - 18:19 #5
Hermed en bøn til producenterne...
Lav en lille anordning, der sættes i en af portene på switchen, og som giver trådløst net til en...
Det er den slags jeg leder efter...
Avatar billede human Nybegynder
01. april 2003 - 18:19 #6
Ja eller det :o)

Men det er stadig ikke billigt... :o/

// Human
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. april 2003 - 00:02 #7
iceprayer> Dit ønske er allerede opfyldt. Det hedder et Acces Point. Og hvis du har en switch der understøtter Power over Ethernet (PoE) behøver du ikke engang at tænke på strømforsyning.
Avatar billede iceprayer Nybegynder
02. april 2003 - 08:52 #8
renehinsch> Ved det godt, men et accespoint giver net til flere, og så er det dyrt... Jeg leder efter en anordning, der giver net til én!
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 00:55 #9
Lukke tid?
Avatar billede iceprayer Nybegynder
08. april 2003 - 14:04 #10
Jeg leder stadig efter en billigere løsning...
Avatar billede iceprayer Nybegynder
04. oktober 2003 - 13:22 #11
Men altså i det korte, så skal jeg købe en accespoint og sætte til en ledig port i min nuværende switch?!? Er det ikke sværere? Hvad skal jeg bruge af kabler og såen??

-IcePrayer
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
04. oktober 2003 - 13:40 #12
ja - men pas på

Hvis du har en alm. switch til at dele din ADSL har du med al sandsynlighed kun 2 dynamiske IP-adresser (som de to nuværende PC-er bruger)- og du skal bruge mindst 3 eller 4 (dvs. du skal sørge for at bestille nogle flere - TDC koster 10 kr pr. mnd) eller også skal du købe dig en router istedet (og det er også sikrere pga. indbygget firewall mm. + du kan koble mere eller mindre alle de computere du har lyst til på)

D-link router m/ trådløst accesp indbygget til godt 500 kr:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824577939

Trådløst PCMCIA kort til godt 300 kr: (eksempelvist denneher - det kan godt være du skal ofre lidt mere for en 3-com el. sådannoget - I don't know)
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824717891

Trådløse netkort til stationære (PCI) kan købes for ca. samme pris som ovenstående. Man giver gerne et par 100 kr. ekstra for at få USB - og så sidder de og blokerer de porte som man kunne have brugt til noget andet....
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
04. oktober 2003 - 13:45 #13
Selvom der kun er 1 stationær og 1 bærbar skal du muligvis stadig bruge 3 ip-adresser da accesspointen vistnok nogen gange kan finde på at skulle bruge een

Da prisforskellen mellem en ren accesspoint og en accesspoint med router er ekstremt lille, anbefaler jeg KLART at købe een med indbygget router (som ovenstående D-link - den skulle være OK)

Mulighed 2:

DU skulle kunne sætte et trådløst netkort i den stationære og så "bridge" (den skal fungere som router) forbindelsen over den (men så skal den være tændt) - IKKE optimalt og kommer stadig til at koste dig næsten det samme
Avatar billede iceprayer Nybegynder
04. november 2003 - 22:49 #14
Lang tid siden, men her er en follow-up:

Jeg (og min søster), har været ude og investere i en Topcom (discount) skyr@cer AP 544 (accespoint) af 2*11 (for dem der ikke kan regne 2*11=22) mbs
Min søster låner FARS blærbare, med d-link trådløst kort... Altså ser det hele nu sådan ud:

ADSL'et kommer ud af væggen, ind i en speedstream router, vidre til en port i en switch. fra switch'en går der et kabel til en computer, og et kabel til ap'et. ap'et sender til de to bærbare, og måske snart til lillebrors comp.

Nu er der 2 problemer:

1) Routeren kan ikke rigtig finde ud af det med ip'add's, og smider os nogle gange af (hver ½ time) den eneste måde jeg kan sende nye ip'er på, er at resette routeren (manualt), og det hader jeg.

2) Selvom AP'et har god (windows siger fuld) forbindelse, så smider det os af med et interval på op til 5 min. Der går dog et sekund, og så er vi på igen. Men det er skide irreterende, bl.a. på IRC, Msngr og lignd.

Plihse jelp maj...
-IcePrayer.
Avatar billede iceprayer Nybegynder
04. november 2003 - 23:03 #15